Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Patchbox brom

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2007
    Locatie
    At the Crossroads..
    Berichten
    469

    Standaard Patchbox brom

    Beste mensen,

    Ik heb afgelopen weekend een patch box gemaakt, mijn eerste soldeerkarweitje.
    Viel me op zich niet tegen, tip aan tip en ground aan ground. Ziet er netjes uit, alles gemonteerd alleen:
    BROM
    Wie weet wat ik fout heb gedaan?



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In principe kan hier niets aan brommen maar als je nu eens duidelijk maakt wat de bedoeling is dan kan ik daar over meedenken. Ik zie alleen maar een paar kabeltjes zitten en daar kan ik niks mee.

    eigenlijk zijn de kabels nu open en idd dat kan brommen. Je kan beter jacks gebruiken welke de tip aan massa leggen in ongebruikte toestand.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2007
    Locatie
    At the Crossroads..
    Berichten
    469

    Standaard

    De bedoeling is dat ik met mijn gitaar de box inga, vanuit de box naar de pedalen, laatste pedaal weer in de box en van de box naar de versterker.
    Ik heb elders advies ingewonnen en heb begrepen dat als ik geïsoleerde jack- inputs gebruik de brom weg zal zijn. Dit ga ik dus eens proberen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fuchs Bekijk bericht
    De bedoeling is dat ik met mijn gitaar de box inga, vanuit de box naar de pedalen, laatste pedaal weer in de box en van de box naar de versterker.
    Ik heb elders advies ingewonnen en heb begrepen dat als ik geïsoleerde jack- inputs gebruik de brom weg zal zijn. Dit ga ik dus eens proberen.
    Ik twijfel over dat advies. Heb je ook brom als je de hele set in elkaar zet zonder tussenkomst van de box? Als dat niet het geval is dan heeft je ingewonnen advies geen enkele zin.

    Bromt hij ook zonder de box dan heb je een aardlus en is het advies mogelijk wel toepasbaar.

    Een open gitaar ingang pikt veel brom op, vooral bij een buizenamp. Daarom wordt de ingang afgesloten als je er geen jackplug in hebt zitten. Nu steek jij er een kabel in en sluit die vervolgens aan op je patchbox. Hier zit een heel eenvoudige jack socket in gemonteerd welke de open ingang niet afsluit en dus brom oppikt. Het enige wat je moet doen is een degelijk chassisdeel met afsluitschakelaar monteren op de positie van de return bij de box. De kabel naar je amp wordt dan kortgesloten als er geen pedaal is aangesloten.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2007
    Locatie
    At the Crossroads..
    Berichten
    469

    Standaard

    @cluseau, bedankt voor het meedenken. Ik ben absoluut niet thuis in deze materie, dit is mijn eerste ervaring met solderen etc. Heb je misschien een linkje naar het onderdeel wat je bedoeld?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2007
    Locatie
    At the Crossroads..
    Berichten
    469

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fuchs Bekijk bericht
    Daar kun je het ook mee doen
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als ik het goed begrijp bromt ie niet als alles volledig werkend is aangesloten zonder DIY patchbox, en bromt ie wel als alles volledig werkend is aangesloten mét DIY patchbox?
    Zo ja, dan heb je een aardlus gemaakt omdat de twee zwarte draadjes in jouw patchbox dmv het aluminium doosje met elkaar verbonden zijn. Dat mag niet.

    Het mooiste is om alle jacks te isoleren, dus plastic jacks, behalve de jack waar je gitaarkabel in gaat. Het kastje moet namelijk wel nog geaard worden. Anders is het kastje ook weer een antenne en geleider van brom/ratel/ruis.

    De kant waar je je gitaar aansluit moeten een of beide jacks dus wel gewoon van metaal zijn en contact maken met het aluminium kastje. De uitgang van je pedalboard en de jack naar je versterker moeten van plastic zijn en dus geen contact maken met iets (behalve het draadje natuurlijk).

    De reden voor de brom is een aardlus. (Mits de brom er alleen is als je de 'foute' patchbox aansluit.) Normaal gesproken lopen zowel de aardedraad als de signaaldraad zonder verstorende aftakkingen van je gitaar, door je pedaaltjes, naar je amp. Als je nu de aarde op 2 willekeurige plekken met elkaar gaat verbinden krijg je een aardlus. Nu is de stroom in de aardedraad niet meer beperkt tot de lijn -gitaar-pedaal 1-pedaal 2-versterker-, maar nu kan de stroom in een lus lopen, een cirkeltje. Het probleem hiervan is dat je je systeem gevoelig maakt voor straling van buitenaf. (radio, lichtnet, laptopvoedingen, etc.) Deze straling maakt brom in de aardlus, en dat hoor je weer door je speaker.


    Waar Frans het over heeft is dat als je een jack gebruikt die zichzelf niet kortsluit als er geen kabel in zit, je systeem gaat brommen als de gitaarkabel er nog niet in zit. Die plastic jacks sluiten zich wél kort als er geen kabel in zit, mits je het schuine draadje dat in de foto te zien is aanbrengt. Doe dat alleen aan de kant waar je de gitaar in prikt. En vergeet dus niet de aarde van de gitaarkabel aan het kastje te verbinden.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 11 februari 2020 om 22:38

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top