Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Palmer TINO i.c.m. attenuator

    Ik heb een Palmer TINO op de kop getikt, om te kunnen schakelen tussen twee versterkers op één cab. De TINO is dus tevens ook een loadbox. Nou gebruik ik op één versterker een Two Notes Torpedo Captor als attenuator. Als ik die tussen de TINO en versterker plaats, dan heb ik dus feitelijk twee loadboxen achter elkaar. Mijn vraag is dan ook, kan dit zonder enig risico?

    edit: Een aanvullende vraag is ook wat het met de weerstand doet, wat zowel de TINO als de Captor vraagt. Die willen allebei 16 ohm. Halveert dat, of verdubbelt het, of maakt het voor zowel de TINO als de Captor niks uit?
    Laatst gewijzigd door Brum; 4 februari 2020 om 18:01

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar als je de thru out van de captor gebruikt zou het zonder problemen moeten gaan, want dan gebruik je de attenuator van de captor niet, en ziet de amp alleen de load van de volgende in de rij, wat dan de Palmer is?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dat is 't 'm juist. Ik wil dus wel de attenuator van de Captor gebruiken. De Palmer zou daarna moeten komen inderdaad. Head - Captor - Palmer - cab en de andere head in de twee ingang van de Palmer. Ik heb echt geen idee wat twee loads achter elkaar doen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ah, ok, ik begreep dat je twee attenuators achter elkaar zette, en ging er van uit dat je van de captor alleen de functionaliteit van de speakersim nodig had, maar het zit wat ingewikkelder in elkaar...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    De speakersim vind ik in dit geval iets minder belangrijk, gaat me echt om één versterker een beetje te temmen met de attenuator in de Captor. Maar de Captor is tevens ook een load en met de Palmer erachter heb ik twee loads achter elkaar. Ergens zeg ik dat het zou moeten kunnen, want zowel de Palmer als de Captor ziet gewoon 16 ohm, denk ik. Maar ik word niet gehinderd door enige kennis, dus ben er helemaal niet zeker van.

    Kom er wel achter dat m'n plannetje wel wat omslachtig wordt qua kabels en dan met name kabels... Ik kom volgens mij sowieso al op vier speakerkabels, plus al het kabelwerk naar de versterker toe en dan nog de kabels vanuit m'n pedalboard naar één versterker toe. Zelfs zonder de Captor is het nog veel kabelwerk.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Als ik het goed lees wordt alleen de amp die niet naar de speaker geschakeld staat voorzien van een load door de tino. Mooi systeem wel.
    Dat betekent dat je óf captor + speaker hebt, óf captor + tino, maar nooit captor+tino+speaker.
    Klinkt als een veilige situatie, behalve dat ik de load van de tino niet kan terugvinden.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 5 februari 2020 om 16:54

  7. #7

    Standaard

    Inderdaad een ingenieus systeem! Als ik het goed lees, wordt inderdaad de load alleen toegepast op de versterker die op dat moment niet mee doet. Je zou de captor dus gewoon moeten kunnen gebruiken.
    Stom inderdaad dat de load nergens vermeld staat. Ik denk dat die 8 ohm is, aangezien een buizenversterker een mismatch van 100% (de helft, of de dubbele weerstand) moet kunnen hebben.

    Misschien een mailtje naar Palmer sturen met je vraag?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik meen ergens iets van 10 ohm gelezen te hebben, maar dat ie 16 ohm vraagt of zoiets. Als dit dom overkomt, vergeef me.

    edit: Ik lees nu in de manual dat ie dummy load heeft van 2 x 8 ohm.

    Mailtje naar Palmer is al gestuurd, maar dat gaat nog niet zo snel bij onze Oosterburen.
    Laatst gewijzigd door Brum; 5 februari 2020 om 16:32

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Zojuist eventjes de Palmer zonder de Captor er tussen aangesloten, om te testen. Werkt goed en is inderdaad een mooi systeem. Alleen al die kabels... Ik zag de versterkers niet meer! Als ik logisch nadenk, nog steeds niet gehinderd door enige kennis, dan moet inderdaad geen probleem zijn om de Captor er tussen te zetten. Linksom of rechtsom ziet zowel de Palmer TINO als de Captor gewoon 16 ohm. Hoop ik... Ik heb de Captor in deze setup nog niet kunnen testen, omdat ik dan nog twee speakerkabels nodig heb, dus wordt vervolgd. Alleen begin ik me nu af te vragen of de ik de Captor niet achter de TINO kan zetten, zodat ik die als attenuator voor beide versterkers kan gebruiken. Maar daar zie ik wel een hobbeltje. De TINO ziet gewoon twee keer 16 ohm versterkers, gescheiden van elkaar. Maar ik weet niet of de Captor dan nog steeds gewoon 16 ohm ziet, of het dubbele. Trial & error vind ik niet zo'n strak plan, wordt een beetje een duur grapje als het fout gaat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top