Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 85

Discussie: Geluidsman?

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ook altijd aan de zijkant.

  2. #32

    Standaard

    Een van de bands die ik nu doe heeft gewoon geen enkele speaker meer op het podium staan. Iedereen op inears, bassist alleen op DI (en een backbeat rumble pack), gitaristen met Strymon Iridium en de drummer zonder sub maar met een buttkicker. Heerlijk mixen.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Het is natuurlijk wel ideaal voor een geluidsman als er zo min mogelijk herrie van het podium afkomt.
    Dan kan het zaalgeluid beter gemaakt worden doordat er geen inmenging door het podium is.
    Het enige wat niet met plug-ins, Kempers of Helixen op te lossen is, is de drummer😁
    Misschien een elektronisch drumstel, maar als je met een drummer daarover begint ziet hij water branden 😂

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Het is natuurlijk wel ideaal voor een geluidsman als er zo min mogelijk herrie van het podium afkomt.
    Dan kan het zaalgeluid beter gemaakt worden doordat er geen inmenging door het podium is.
    Ik snap dat, maar toch ook niet, eigenlijk.
    "Vroeger" had je ook bands die prima klonken, zonder modelling.
    Nu kan dat ineens niet meer en geluid vanaf het podium is eng. Dat is wel vreemd.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Het enige wat niet met plug-ins, Kempers of Helixen op te lossen is, is de drummer😁
    Ik heb laatst een avondje akoestisch gespeeld, volledig in ear (mede daardoor ook helemaal geen last van feedback).
    Wil ik nu ook elektrisch gaan proberen, maar dan vrees ik dat ik niet meer kan spelen met feedback.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Inderdaad, als je volledig inear speelt heb je geen werkende speakers die kunnen feedbacken, ander netter geluid.
    Da’s wel een nadeeltje vind ik.

  6. #36

    Standaard

    Toch best een probleem voor iemand als Santana... Ik houd er wel van (niet voor elke solo, maar soms) als het gitaargeluid op het randje van beheersbaar is. Je kunt dan spelen met je gitaargeluid, dat beïnvloedt de keuzes in de improvisatie. Als dat zacht kan, prima. Moet je wel jezelf kunnen horen. En ik moet mezelf ook kunnen horen als ik zacht aan sla.

  7. #37

    Standaard

    Met mijn eigen band spelen we in 7 van de 10 gevallen over de aangeboden installatie en bijbehorende geluidsman. Meestal valt dat best wel mee, als je maar duidelijk communiceert wat je wilt. Mijn ervaring met in-ears is dat het afstemmen soms wat langer duurt dan met wedges, maar als dat eenmaal goed staat heb je er daarna geen last meer van. Wanneer het ons gevraagd wordt zelf te regelen hebben we een vijftal geluidsbedrijven waar we op terug kunnen vallen en weten dat ze het prima doen.

    Verder lopen de wensen van de bandleden ook niet altijd simultaan: waar de een na vijf minuten tevreden is, blijft de ander maar bezig met de geluidsman. De kunst is om op een gegeven moment gewoon te accepteren hoe het is en je niet af laten te leiden door details die je wat minder vindt, want dat straal je weer af op het publiek.

    Probleem zijn vaker de gelegenheden met mindere akoestiek: veel glas, harde wanden, tegelvloeren, laag tentzeil, e.d., die lijken de drums alleen maar te versterken wat lastig is met het totaalvolume, vnl. de zang. Het is makkelijk om dan de geluidsman de schuld te geven, maar het moet altijd wel van 2 kanten komen.

    Minder speakers op het podium is zeker een voordeel, uitgezonderd wanneer mensen vlak voor het podium staan of lopen, die horen vooral de drums klappen en onversterkte zang.

  8. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanVrm Bekijk bericht
    De kunst is om op een gegeven moment gewoon te accepteren hoe het is en je niet af laten te leiden door details die je wat minder vindt, want dat straal je weer af op het publiek.
    Precies.

    Ik vraag om die reden soms enkel een beetje drum en zang in de monitor. Die twee heb ik nodig om te volgen, de rest is voor de leuk, en zal ik met een beetje geluk op het podium ook wel horen.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    ...
    Het enige wat niet met plug-ins, Kempers of Helixen op te lossen is, is de drummer
    Misschien een elektronisch drumstel, maar als je met een drummer daarover begint ziet hij water branden 




    Misschien niet zo gezellig (op het podium), maar efficiënt lijkt het me wel.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gaaf ding ! Ik heb de foto al naar onze drummer geappt 😁
    Kijken of ik doodsbedreigingen ontvang 😆

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top