Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 85

Discussie: Geluidsman?

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    ipv buurman Henkie die laatst een youtubefilmpje over loodgieten geeft gekeken.
    Verdraaid, jij kent henkie ook?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Klopt. Wij hebben ook een vast geluidsbedrijf en die gebruiken een verhonger x32 plus tablet om de zaalmix op afstand te regelen...
    Soms is spellingscontrole zo hilarisch

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik zal wel weer een beetje Tegen de draad in zijn?
    Ik heb nooit (zelf) met een PA gespeeld.
    De ervaringen met latere bands waren sterk wisselend.
    De vaste geluidsboy zat iedere avond urenlang in de herrie en was doof of hard bezig doof te worden.
    Soms probeerde hij de op het podium te hard staande combo of (berucht) dubbele marshall stack te compenseren door het zaal niveau op te draaien. Waardoor iedereen fluitende oren kreeg en hij alleen maar veel Dover werd.

    Een beetje band kan een hoop voor zichzelf betekenen, door tijdens repetities of sound checks de zaak vanuit een centraal punt op te nemen. Een sound check van twee liedjes vertelt je genoeg.
    Je hebt als band dan ook meer grip op het totale geluid en je bent minder afhankelijk van luimen en stokpaardjes van externe geluidmannen.

    Als je dan toch je groepsgeluid nog verder wilt aanvullen, ga rustig je gang. Maar de basis heb je alvast in de hand.

    3k (dacht ik) in Purmerend heeft het prima in de hand en ook in 013 heb ik heel fijne voorbeelden gehoord van zaalgeluid.
    Ooit in het Concertgebouw een optreden van Captain Beefheart met een vriendin op de gang beluisterd omdat het zaalgeluid echt bestraffend hard was. Lees niet te doen.

    In het kort:
    - de resultaten lopen dramatisch uiteen
    - probeer te zorgen dat de basis goed is en hou het ook zelf in de klauwen
    Mijn idee maar...
    Vriendelijke groet, Gus
    Het geluid van een perfect klinkende band kan door een beetje vervelend geluidspersoon in een handomdraai om zeep geholpen worden. Omgekeerd krijg je een slecht klinkende band heel moeilijk ok.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rozh Bekijk bericht
    kan wel, maar wij speelden vooral in kleinere zalen (studentenfeesten) waar we van hobbyist tot huistechnicus hebben gehad met verschrikkelijke situaties enz. hehe
    Dit is vooral voor de wat grotere venues denk ik dan?
    Voor iets meer dan 300 EUR heb je al een 16 kanaals digitale mixer die je met een app op je tablet via wifi bedient.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.736

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Soms is spellingscontrole zo hilarisch
    Effe off topic: Op Catawiki werd afgelopen week een volksgitaar aangeboden...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purplejohn Bekijk bericht
    de man had het veel te druk met zijn telefoon.
    het kan zijn dat hij geen tablet had en de mixer digitaal is....
    dan bedient ie hem uit de telefoon... Doe ik ook wel.

    het probleem met geluidsmannen is dat je zowel technisch een beetje moet weten hoe de boel werkt/niet werkt
    EN muzikaal moet begrijpen wat de band doet.
    EN alle mensen van je af moet houden die zich er mee bemoeien. (zaalhouder, vriendin drummer, managerstypes, enz)

    de twee meest voorkomende problemen:
    -Starten met de band soundchecken en als laatste de zang en als allerlaatste de monitors....
    (je weet wel, beginnen met het drumstel kick, snare hihat….)

    -geluidsmannen die niet muzikaal genoeg zijn om te horen wat ontbreekt. (dat er van de drie blazers een niet aanstaat, of van de twee toetsenborden er een niet aanstaat enz)

    verder is het zo dat er minstens net zo veel PA mensen te hard willen draaien als dat gitaristen te hard staan.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.172

    Standaard

    Even afgezien van alles wat gezegd is; een filmpje terugkijken dat is opgenomen met een telefoon geeft totaal geen indruk van het zaalgeluid. Vaak verrekent dat enorm op de volumes, de richting van het microfoontje etc.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    -geluidsmannen die niet muzikaal genoeg zijn om te horen wat ontbreekt. (dat er van de drie blazers een niet aanstaat, of van de twee toetsenborden er een niet aanstaat enz)
    Of naar eigen smaak mixen.
    Heb met mn band verschillende geluidsmannen gehad en allemaal heel goed alleen je merkt gewoon dat de 1 jaren voor een pop/rockband heeft gewerkt dus gitaar wat meer naar voren en alles in het algemeen wat rauwer gemixt. En een ander heeft heel lang met een '80/90 band mee gelopen en die mixt dan meer hifi achtig en gelikt met veel galm en compressie.

  9. #29

    Standaard

    Wat ik niet begrijp is die hardnekkige gewoonte om een gitaar versterker achter je te zetten. Dat was handig is 1965 toen er geen PA's bestonden, maar in 1975 al achterhaald, en een ramp voor een evenwichtig podiumgeluid.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Ik zet 'm meestal aan de zijkant als het even kan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top