Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 85

Discussie: Geluidsman?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard Geluidsman?

    Hej,

    Even een vraagje aan iedereen. Gisteravond weer een optreden gedaan met een van mijn bands. Je kent 't wel, weinig ervaring, dus wekenlang vooraf de setlist oefenen en uiteindelijk het podium op. De zaal had een eigen geluidsman die daar altijd wordt ingehuurd voor het geluid. Ondanks alle afspraken met deze knul toch een veel te korte soundcheck (voor ons dan, niet voor hem schijnbaar) weer een belabberd geluid op het podium en, na de opnames vandaag beluisterd te hebben, ook in de zaal. Volledig om zeep geholpen mix, het ene veel te hard, het andere veel te zacht, en daar een constante wisseling in. De hele set bezig geweest met wijzen, roepen en aangeven, maar de man had het veel te druk met zijn telefoon. Dit is de vijfde keer dat we daar gespeeld hebben, en alleen de eerste keer had de geluidsman oren aan z'n hoofd. Ik hoor veel om me heen dat het gros van de geluidsmannen arrogant en betweterig is, maar dit ontneemt me in ieder geval elk plezier in de spaarzame optredens die we doen. Mijn vraag is: hoe jullie ervaring hiermee? Of moeten we toch weer terug naar eigen PA en direct vanuit de versterkers spelen?
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    De opnames, bevatten die het zaalgeluid, of zijn dat opnames uit de mengtafel?
    In het laatste geval, als bv een versterker flink hard stond, en hij staat daarom zacht bijgeschoven (of uit) op de mengtafel, dan heb je al een verrotte balans natuurlijk. Tenzij hele grote zaal, of evt buiten.

    Altijd met dezelfde geluidsman werken is ideaal. Hoeft het nog niet eens zijn eigen PA te zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    In de loop der jaren eigenlijk alles wel meegemaakt, al was er vroegah de gesel van de smartfoon nog niet. Vaak wel frustrerende dingen meegemaakt, behalve met eigen geluidsman of geluid zelf vanaf het podium regelen (vraagt wel veel meer discipline van de bandleden). Tegenwoordig eigen PA met eigen licht- en geluidsmannen en die nemen het heel serieus. Krijg vaker te horen dat ik te zacht dan te hard sta.
    Ik weet niet goed/helemaal niet wat je met "direct vanuit de versterkers spelen" bedoelt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Altijd met dezelfde geluidsman werken is ideaal. Hoeft het nog niet eens zijn eigen PA te zijn.
    Daar plaats ik toch kanttekeningen bij.
    Een geluidsman die altijd in een bepaalde zaal met apparatuur werkt en de zaalakoestiek goed kent is - indien ie z'n werk goed doet natuurlijk! - te prefereren boven iemand die met de band meekomt.

    Ik heb als concertbezoeker vaak genoeg het geluid horen verkloten door meegebrachte 'technici' van de band zelf. Als er in diezelfde zaal een band speelt die door de lokale professionele geluidsman wordt geregeld, dan klinkt het een stuk beter.

    Maar ja, je hebt professionele geluidsmannen en geluidsmannen die denken dat ze dat zijn ... en van die laatste zijn er nu eenmaal veel meer

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Daar plaats ik toch kanttekeningen bij.
    Een geluidsman die altijd in een bepaalde zaal met apparatuur werkt en de zaalakoestiek goed kent is - indien ie z'n werk goed doet natuurlijk! - te prefereren boven iemand die met de band meekomt.

    Ik heb als concertbezoeker vaak genoeg het geluid horen verkloten door meegebrachte 'technici' van de band zelf. Als er in diezelfde zaal een band speelt die door de lokale professionele geluidsman wordt geregeld, dan klinkt het een stuk beter.

    Maar ja, je hebt professionele geluidsmannen en geluidsmannen die denken dat ze dat zijn ... en van die laatste zijn er nu eenmaal veel meer
    Jaaaaaren terug een typerend voorbeeld meegemaakt op Plaspop Arnhem. Eerst speelde De Dijk over het Axls PA. De sound had weinig definitie, ging niet erg hard en regelmatig verschenen de rode ledjes (in die tijd was het nog hip om de staat van een processor aan het publiek te tonen). Daarna kwam TOP, ook met hun eigen geluidsman. Die deed een line check en de band begon. Hoewel er ruim 2 keer zoveel muzikanten op het podium stonden klonk de band vet, duidelijk en twee keer zo hard zonder clippen. Deze mixer was duidelijk handiger met EQ's en compressors. Duurde 3 nummers en toen stond het als een huis.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Daar plaats ik toch kanttekeningen bij.
    Een geluidsman die altijd in een bepaalde zaal met apparatuur werkt en de zaalakoestiek goed kent is - indien ie z'n werk goed doet natuurlijk! - te prefereren boven iemand die met de band meekomt.
    Het probleem zit hem in het "indien ie z'n werk goed doet".
    Op het (gebrek aan) niveau waar ik opereer zijn er wel wat bands die om kosten te drukken wél gebruik maken van (de spullen van) DJ Buurman Henkie. Dat doen we niet. Onze eigen geluidsman is geen verplichting voor degene die ons boekt, maar dan is er wel vantevoren contact met de betreffende geluidsman als we die niet al kennen.

    Verder wil ik er weer de kanttekening bij plaatsen dat de eigen geluidsman, die de band kent, de nummers kent, weet wat de band voor ogen heeft, weer beter is dan de vaste persoon in de zaal, als ie zijn werk goed doet.
    Het mooiste is dan als de vaste man van de zaal niet een dermate ego heeft dat ie probeert je eigen geluidsman te helpen ipv erbij te naaien.

    Er zijn wat eigenwijze knoesten bij zeg.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Het probleem is dat het eigenlijk best moeilijk werk is, misschien zelfs wel heel moeilijk werk. Het is echt een vak op zich. En meestal staat er inderdaad iemand achter de knoppen die er gewoon geen reet van kan. En daar ben je dan wel van afhankelijk. Zo iemand kan het helemaal verprutsen, niet alleen de sound, maar ook de sfeer voor de mensen die op het podium staan. Als je regelmatig live speelt is een eigen mixer die weet wat je wilt en met wie je vooraf en na afloop afspraken kunt maken wel heel fijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.735

    Standaard

    Heb beide uitersten meegemaakt (in overwegend kleinere settings tot ongeveer max. 200 mensen); twee oudere gasten (uit Leiden) met redelijk gedateerde PA ingehuurd, in verschillende, soms moeilijke, geluidsettingen die in een poep en zucht een uitstekend podium- en zaalgeluid neerzetten en verder precies deden wat wij vroegen ("komt goed jochie"), tot aan nitwits met fancy spul, die er geen ruk verstand van hadden en tijdens het spelen ongevraagd effecten aan mijn gitaargeluid toevoegden ("ja joh, klinkt toch leuk?", not...).
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Precies wat Fobo zegt...

    Leuke anekdote, we hebben ook ooit met een externe geluidsman gehad dat de geluidsman weg was. Die was direct na aanvang tweede set pleite
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 2 februari 2020 om 14:34

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    578

    Standaard

    We hadden ooit een geluidsman die we Moulinex noemden...zegt genoeg. Was t nummer afgelopen hoorde je nog een minuut de echo nagalmen...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top