Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard Nieuwe versterker met opties

    Dag Allemaal,
    Ik ben bezig met een nieuwe versterker. Een preamp sectie, daarop volgend een schakelbare kathode volger met extra EQ, een schakelbare mastervolume sectie met reverb. Daarna kan gekozen worden voor 1 van de 2 verschillende fasedraaiers en daarna een setje EL84's of 6V6en in push pull.
    Zie schema. De schakelaars van het reverb circuit, de fasedraaiers en de eindbuizen heb ik niet ingetekend maar de tekening lijkt me helder. Veel waardes moeten nog empirisch bepaald worden. De voltages in de tekening zijn ook nog niet precies. Dit is de eerste keer dat ik iets met reverb bouw. De preamp heb ik wel al eens in een andere versterker gebouwd.



    Nu heb ik nog een vraagje over de plaatsing van de trafo's, meer even checken of ik het zo goed doe.
    Ik heb gehoord dat je de uitgangs trafo altijd met het "been" parallel aan het chassis moet zetten (richting de voedingstrafo dus) en de voedingstrafo daar haaks op. Er tussen in staat nog een reverb driver diagonaal.
    Zie foto. Is dit zo juist?



    Alle tips zijn welkom

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Wat trafo positie betreft:

    Sluit een koptelefoon aan op de uitgangstfrafo. De voedingstrafo aansluiten op 230 en bij voorkeur de 6.3V~ flink belasten. Door nu te spelen met de positie's kun je bepalen wat het meest gunstig is voor brom in je signaal.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Wat trafo positie betreft:

    Sluit een koptelefoon aan op de uitgangstfrafo. De voedingstrafo aansluiten op 230 en bij voorkeur de 6.3V~ flink belasten. Door nu te spelen met de positie's kun je bepalen wat het meest gunstig is voor brom in je signaal.
    Dank je voor de tip. Over deze methode had ik al eens gelezen. Op internet heb ik zo'n beetje alle mogelijkheden gezien wat betreft plaats op het chassis en hoe trafo's ten opzichte van elkaar zijn gedraaid.

    Ik ga het nog eens verder onderzoeken
    Laatst gewijzigd door HSTR; 31 januari 2020 om 17:48

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Wat kan ik het best gebruiken om de 6,3v het meest te belasten?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HSTR Bekijk bericht
    Wat kan ik het best gebruiken om de 6,3v het meest te belasten?
    Gewoon de buizen er in zetten en gloeidraden aansluiten tenzij je een dikke laagohmige weerstand hebt die dezelfde stroom kan opnemen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Is 10 watt 120 ohm geschikt? Moet ik nog andere delen van de versterker gebouwd hebben om het met de hoofdtelefoon te testen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top