Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Pnp ac122 transistor check

    Ik ben met een zelfbouw pakket bezig geweest van musikding. Een Dallas rangemaster clone en ik heb het idee dat ik de transistor kortgesloten heb. Nu vond ik op YouTube een manier om te checken of hij kapot is of niet. Ik heb de multimeter op 2000k gezet en de ik meet op de Base (-) en Collector (+) een weerstand, andersom ook. Op de Base (-) en emitter (+) meet ik ook weerstand en andersom ook. Datzelfde geldt voor collector en emitter. Als ik het effect aanzet hoor ik dat hij het doet, maar als ik de volumepot verder dan 50% openzet krijg ik een hoog piepend geluid. Moet ik de transistor vervangen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    (Hoorbaar) piepen betekent oscilleren.
    Het goede nieuws is dat de transistor dan niet stuk is want hij versterkt.

    Vermoedelijk heb je in-en uitgangsdraden niet afgeschermd en daarbij over een lengte langs elkaar lopen waardoor je het versterkte uitgangssignaal capacitief terugkoppelt naar de ingang. Dan krijg je een soort van rondzingen.

    Post eens een foto van je bouwsel, dan wordt vast e.e.a. duidelijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Geranium torren zoals de AC122 ed zijn zo lek als een mandje. Meet ze gewoon op 200 ohm. PNP meet je met de zwarte pen op de basis en de rode pen achtereenvolgens op emitter en dan collector. Je moet dan een geleiding van een diode kunnen meten. Is dat goed dan wissel je de meetpennen om en doet de meting nog een keer. Ideaal is de weerstand dan oneindig hoog maar zoals gezegd zijn die oude torren zo lek als maar kan. Zolang je een aanzienlijk verschil meet lijkt het goed. Als die meting goed verloopt meet je de weerstand tussen emitter en collector. Deze is ideaal ook onendig maar zou me niet verbazen als je daar een paar honderd ohm meet.

    Het kan zijn dat je de meetpennen juist andersom moet aansluiten maar dat ligt dan aan je meter. Bij sommige goedkope bouwmarkt metertjes is de min klem positief tijdens ohm meting.

    Je meet trouwens geen weerstand maar een spanningsniveau wat correspondeerd met een zekere weerstand. Voor elke meter is dat weer anders dus.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4

    Standaard

    Dank ga ik gelijk zo meten. Ik denk dat ik weet wat er fout zit. Ik had de PCB die meegeleverd wordt voor de footswitch verkeerd om gesoldeerd (zucht). Die kreeg ik natuurlijk niet meer los en heb de draadjes toen direct op de switch gesoldeerd. Even vergeten dat er op die PCB natuurlijk een andere aansluiting zit dan die ik van internet gehaald heb. Ik vermoed dat ik een nieuwe switch moet kopen en het dan is opgelost. Maar eerst even meten....

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Dank ga ik gelijk zo meten. Ik denk dat ik weet wat er fout zit. Ik had de PCB die meegeleverd wordt voor de footswitch verkeerd om gesoldeerd (zucht). Die kreeg ik natuurlijk niet meer los en heb de draadjes toen direct op de switch gesoldeerd. Even vergeten dat er op die PCB natuurlijk een andere aansluiting zit dan die ik van internet gehaald heb. Ik vermoed dat ik een nieuwe switch moet kopen en het dan is opgelost. Maar eerst even meten....
    Ah gelukkig..... Stel je voor dat het in keer zou lukken... We zitten pas op pagina 1
    Nico


  6. #6

    Standaard

    Haha nicooo in the house!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Haha nicooo in the house!
    Jaah, nu lach je nog
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8

    Standaard

    Net de cuts op de PCB van de footswitch doorgesneden en hij doet het! Wel wat hiss als ik hem goed opendraai, maar moet wat draadjes inkorten en beter solderen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Cuts doorsnijden...... je verzint het niet

  10. #10

    Standaard

    Ja goed he

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top