Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 43
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skindowz Bekijk bericht
    Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de humbuckers terug in de doos gaan en de originele single coils (die ik er gelukkig bij heb gekregen) terug moeten. De Tele speelt als een malle, dus wil ik nu ook de echte Tele-sound hebben.
    De Tele is een hele simpele no-nonsense gitaar: heel erg karakteristiek en ongelooflijk vet. Wezenlijk anders dan een strat. De pickups horen daar (in mijn ogen) inderdaad wel echt bij (bij het karakter van de tele). De sound heeft af en toe zo zijn beperkingen, en is soms te schel, maar er zijn zoveel dingen die je met een simpele tele goed kunt doen (rock, reggae, funk, country, slide, met effecten spelen, punk, slaggitaar) dat het bijna onvoorstelbaar is.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Te schel, daarvoor is toch de toneknop aanwezig?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Te schel, daarvoor is toch de toneknop aanwezig?
    Ja klopt. Je kunt het er een heel eind uitdraaien. Doe ik meestal ook. Hangt ook sterk van de amp en speaker af trouwens. Op een vox is ie sneller te schel dan op een tweed.

  4. #24

    Standaard

    Ik heb een telecaster met humbuckers (een blacktop) en ik heb exact deze mod gedaan met de volgende pot:

    https://nl.mouser.com/ProductDetail/...jsCh4q%2FJCw==

    Die pot is van uitstekende kwaliteit. Bij muziekwinkels als thomann en bax kun je alleen maar push/pull pots krijgen met een geribbelde as. Die is volgens mij geschikt voor knoppen van gibsons enzo. De pot uit de bovenstaande link heeft gewoon een ronde as, die voor telecaster knoppen geschikt is.


    Het flauwe is, fender maakt zelf ook dubbel humbucker telecasters en stratocasters met push-pull pots, maar de pots die zij gebruiken zijn niet los te koop via muziekwinkels. Terwijl standaard pots van fender wel makkelijk te krijgen zijn.
    Laatst gewijzigd door Braml; 31 januari 2020 om 13:42

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Braml, ik neem aan dat je die S1 switch bedoelt. Inderdaad jammer dat die niet los verkrijgbaar is, ook omdat het aantal aansluitmogelijkheden groter is dan bij een DPDT push-pull (4PDT?). Evengoed wordt zo'n S1 nogal eens verwijderd ook. Te kwetsbaar misschien?

    Aansluitend aan een paar schakel-posts hierboven, in het verleden heb ik zeer complexe schakelschema's ontworpen en gebruikt. Mijn Mark Erlewine met een basis setup van 2x HB, 1x 3-standen-tuimelschakelaar, 1x Vol, 1x Tone had ik - zonder uiterlijke wijziging - van 3 standjes omgetoverd tot wel 13 verschillende, mede dankzij speciale Yamaha pots met 2 schijfjes, waarvan ik er dan eentje nog tot extra schakelschijfje had omgebouwd ook.

    Resultaat? Ik was meer aan het schakelen dan aan het spelen. Was dit standje nou beter dan die, of toch liever die andere.
    Dat wil je niet. Dezelfde gitaar heeft nu al jaren weer gewoon de basis opzet.

    Inmiddels heb ik geleerd:
    - Met 2 pickups, 1x 3-standenschakelaar, 1x volume, 1x tone kun je bijna alles!
    - Waarom is 1x volume en 1x tone genoeg? Kijk naar de oude toppers als Jeff Beck, Roy Buchanan, alle jazz-grootheden en weet ik wat, die regel(d)en zowat àlles met die 2 knoppen, per muzikale frase een beetje bijstellen. Als je amp of overdrive daarmee kunt opschonen en kleuren, wat wil je dan nog meer? (Nou vooruit, een wahwah).
    - Verder klank regelen met je aanslag (hardheid, positie, plectrum) en je toetshand (positie, snaarkeuze)
    - hoogstens 1 extraatje zoals een coilsplit
    - Meer pots alleen als je "stereo" speelt, maar dan moet je ook zowat alle andere apparatuur dubbel uitvoeren.

    Schiet u maar ...
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Braml, ik neem aan dat je die S1 switch bedoelt. Inderdaad jammer dat die niet los verkrijgbaar is, ook omdat het aantal aansluitmogelijkheden groter is dan bij een DPDT push-pull (4PDT?). Evengoed wordt zo'n S1 nogal eens verwijderd ook. Te kwetsbaar misschien?

    Aansluitend aan een paar schakel-posts hierboven, in het verleden heb ik zeer complexe schakelschema's ontworpen en gebruikt. Mijn Mark Erlewine met een basis setup van 2x HB, 1x 3-standen-tuimelschakelaar, 1x Vol, 1x Tone had ik - zonder uiterlijke wijziging - van 3 standjes omgetoverd tot wel 13 verschillende, mede dankzij speciale Yamaha pots met 2 schijfjes, waarvan ik er dan eentje nog tot extra schakelschijfje had omgebouwd ook.

    Resultaat? Ik was meer aan het schakelen dan aan het spelen. Was dit standje nou beter dan die, of toch liever die andere.
    Dat wil je niet. Dezelfde gitaar heeft nu al jaren weer gewoon de basis opzet.

    Inmiddels heb ik geleerd:
    - Met 2 pickups, 1x 3-standenschakelaar, 1x volume, 1x tone kun je bijna alles!
    - Waarom is 1x volume en 1x tone genoeg? Kijk naar de oude toppers als Jeff Beck, Roy Buchanan, alle jazz-grootheden en weet ik wat, die regel(d)en zowat àlles met die 2 knoppen, per muzikale frase een beetje bijstellen. Als je amp of overdrive daarmee kunt opschonen en kleuren, wat wil je dan nog meer? (Nou vooruit, een wahwah).
    - Verder klank regelen met je aanslag (hardheid, positie, plectrum) en je toetshand (positie, snaarkeuze)
    - hoogstens 1 extraatje zoals een coilsplit
    - Meer pots alleen als je "stereo" speelt, maar dan moet je ook zowat alle andere apparatuur dubbel uitvoeren.

    Schiet u maar ...
    Nee ik bedoel echt de push-pull pot. Maar ik heb dat ongeveer een jaar geleden gedaan, dus ik weet niet of die nu wel te verkrijgen zijn met een ronde as? Destijds waren die in ieder geval alleen met gekartelde as te verkrijgen, niet echt geschikt voor tele knobs.

    Ik ben het trouwens wel met je eens over wat je daarna zegt. Ik gebruik die push-pull functie nooit. Ik laat hem altijd in humbucker stand staan. Misschien haal ik die push-pull pot er wel weer uit.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Braml, ik neem aan dat je die S1 switch bedoelt. Inderdaad jammer dat die niet los verkrijgbaar is, ook omdat het aantal aansluitmogelijkheden groter is dan bij een DPDT push-pull (4PDT?). Evengoed wordt zo'n S1 nogal eens verwijderd ook. Te kwetsbaar misschien?

    Aansluitend aan een paar schakel-posts hierboven, in het verleden heb ik zeer complexe schakelschema's ontworpen en gebruikt. Mijn Mark Erlewine met een basis setup van 2x HB, 1x 3-standen-tuimelschakelaar, 1x Vol, 1x Tone had ik - zonder uiterlijke wijziging - van 3 standjes omgetoverd tot wel 13 verschillende, mede dankzij speciale Yamaha pots met 2 schijfjes, waarvan ik er dan eentje nog tot extra schakelschijfje had omgebouwd ook.

    Resultaat? Ik was meer aan het schakelen dan aan het spelen. Was dit standje nou beter dan die, of toch liever die andere.
    Dat wil je niet. Dezelfde gitaar heeft nu al jaren weer gewoon de basis opzet.

    Inmiddels heb ik geleerd:
    - Met 2 pickups, 1x 3-standenschakelaar, 1x volume, 1x tone kun je bijna alles!
    - Waarom is 1x volume en 1x tone genoeg? Kijk naar de oude toppers als Jeff Beck, Roy Buchanan, alle jazz-grootheden en weet ik wat, die regel(d)en zowat àlles met die 2 knoppen, per muzikale frase een beetje bijstellen. Als je amp of overdrive daarmee kunt opschonen en kleuren, wat wil je dan nog meer? (Nou vooruit, een wahwah).
    - Verder klank regelen met je aanslag (hardheid, positie, plectrum) en je toetshand (positie, snaarkeuze)
    - hoogstens 1 extraatje zoals een coilsplit
    - Meer pots alleen als je "stereo" speelt, maar dan moet je ook zowat alle andere apparatuur dubbel uitvoeren.

    Schiet u maar ...
    Eens. Met een kleine toevoeging.
    Jeff Beck
    Syd Barrett
    Jimmy Page
    (Om maar es wat te noemen)
    Hebben enige tijd en behoorlijk succesvol op de Esquire (dus 1 pick-up) gespeeld.

    Ik denk dat veel ervan afhangt, wat je van een gitaar verwacht en wat je ermee wilt doen. Single coil schakelingen vind ik vrijwel zonder uitzondering ruk. Maar dat kan helemaal aan mij liggen.
    Een Tele vergelijken met een gitaar met twee P90’s erop loopt altijd uit op een wat wonderlijke uitkomst. Zou ik je zeker afraden, die vergelijking. Zonde van je tijd.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #28

    Standaard

    Gus, je maakt me nieuwsschierig naar een tele met 2 P90's..

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Twee van mijn vier Tele's zijn voorzien van Seymour Duncan Phat Cat's (P90 in HB-jas), dit zijn toch echt al een tijdje mijn meest bespeelde Tele's. Net een Explorer besteld, gaan waarschijnlijk ook Phat Cat's in.
    Dus een Tele met 2 P90's is niks mis mee.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Dus een Tele met 2 P90's is niks mis mee.
    Is ook niet iets mis mee, net als er niet iets mis is met een Tele met 2 HB's of een Les Paul met drie strat pickups of wat dan ook. Is meer een kwestie van als je een tele hebt voor zus en een LP special voor zo, waarom dan ook een Tele met P90's of een LP met tele pickups. Of zoiets.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top