Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard Telecaster met humbuckers: push/pull button inbouwen om te coilsplitten

    Hoi, ik heb een Fender Telecaster met 2 Seymour Duncan humbuckers. Ik zou deze graag willen kunnen splitten middels een (nieuwe) tonebutton met push/pull-functie. Kan iemand mij adviseren welke button ik nodig heb en kan iemand mij aan een soldeerschema (wiring diagram) helpen? Of nog beter; is er iemand in de buurt van Rotterdam die dit kan doen voor mij, uiteraard tegen betaling?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Allereerst moet je even nagaan of jouw humbuckers makkelijk gesplit kunnen worden, dan hebben ze 4-conductor wiring, dus 4 draadjes + afscherming. Zo niet, dan moet de humbucker open en verbouwd, veel meer werk.

    Voor humbuckers moet je een 500 kOhm schakelpot hebben, lineair of logaritmisch mag allebei. Kijk even wat voor tonepot er nu in zit, als je hetzelfde verloop wilt hebben. Verder moet de knop die je nu hebt, passen op de schacht van de nieuwe pot, gegroefd of met een klein schroefje, meestal gegroefd.

    Kun je bijvoorbeeld kopen bij Vox Humana in Vlaardingen. Via het web bestellen van 1 schakelpot kost wellicht meer vanwege verzendkosten. Bijvoorbeeld deze https://www.thomann.de/nl/allparts_a...h_pull_pot.htm

    Als jij de spullen aanlevert, wil ik het soldeerwerk wel voor je doen, fluitje van een cent, kost noppes.

    (Behalve als de humbuckers verbouwd moeten dus, dan kost het me te veel tijd)
    Laatst gewijzigd door piezo; 28 januari 2020 om 19:51
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    Ha Piezo. Bedankt voor je reactie! De Humbuckers hebben 4 draden. Het zijn Seymour Duncan Distortion Mayem. Kan het dan zo gedaan worden dat via één push/pull button (ik neem aan de tone?) beide humbuckers worden gesplitst? Tof dat jij dat wil doen voor mij. Maar hoeft echt niet voor niets hoor.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Met een push/pull zoals die op het plaatje kun je OF beide humbuckers tegelijk splitten OF slechts eentje OF afwisselend de ene of de andere (maar in het laatste geval is er altijd 1 in splitstand).

    En ik doe het echt voor nop, stelt niks voor.

    Voor dat soort kleine klusjes hadden we ooit zelfs een GN "hulpdienstcentrale" met door het land verspreide locaties. Damals, toen er nog genoeg actieve leden waren om dat de moeite waard te maken.
    Laatst gewijzigd door piezo; 28 januari 2020 om 21:38
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Toen "poep" nog met een lange "oe" geschreven werd.

    Ik vind trouwens een push/push potmeter fijner werken. Tijdens het spelen uiteraard, het soldeert hetzelfde.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Push/push speelt inderdaad fijner. Maar moeilijker in de juiste variant te vinden en naar mijn ervaring meestal wat kwetsbaarder.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    Dan zou ik het liefst beide humbuckers tegelijk willen splitten. Moet ik een volume- of een tonepot kopen? Ik zal morgen even exact naar de schachtmaat kijken e.d. en dan bestellen. Heb je nog tips voor een Telecaster met humbuckers, als hij toch open ligt straks? 5-standen schakelaar of zoiets? :-). Als het spul binnen is wil ik graag met je afspreken. Nogmaals bedankt! Erg tof van je (y)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skindowz Bekijk bericht
    Dan zou ik het liefst beide humbuckers tegelijk willen splitten.
    toch zou je ik willen aanmoedigen hier nog eens over na te denken, want je gitaar wordt naar mijn mening veelzijdiger door bv alleen de neckpup richting single coil te sturen of de bridge pup.
    de mix van een single coil achtige sound neck samen met humbucker bridge kan een hele interessante zijn, meer nog dan 2 split sounds samen.
    denk ook eens aan een eventuele tele bridge achtige sound samen met de donkere neck humbucker, kan ook een mooie combinatie zijn.
    tis maar een idee. ;-)

    ik ga ervan uit dat je waarschijnlijk een lespaul achtige drieweg pickups schakelaar hebt.
    is het een een normale tele switch kan je ook denken aan een 4 weg switch die je, zoals ik gedaan heb N>N+B>B>N+B in serie.
    in mijn geval single neck en humbucker bridge waarbij de brug serie/parallel kan worden geschakeld.
    een wereld aan diverse sounds onder handbereik
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 29 januari 2020 om 07:58

  9. #9

    Standaard

    Er zijn maar twee gitaren waarop ik splitfuncties gebruik.
    Één waarbij twee pups individueel te splitten zijn. Heel prettig alleen de hals pup te splitten.
    Één waarbij de twee pups met een potmeter (dus door te draaien) van volledig hum naar volledig split te draaien zijn.

    Ik ben geen humbuckerfan in de regel, maar wat de meeste humbuckers voor een splitgeluid ten beste geven word ik ook niet altijd blij van. Veel dunner en minder aanslag gevoelig dan een full blooded single coil.
    Diverse manieren om gedeeltelijk te splitten hebben mijn voorkeur.

    Ik snap dat dat op geen enkele manier te rijmen is met je vraag, maar voordat je aan het werk (laat) gaan, is het verstandig voor ogen te hebben welk resultaat/welk gebruik je van je gitaar wilt maken.

    En tof dat aanbod om je te helpen. Gelijk doen.
    Ben benieuwd wat de uitkomst is.

    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  10. #10
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    Bedankt voor je bijdrage! Ik zal Piezo vragen het zo te splitten als jij voorsteld. Dat is inderdaad beter/veelzijdiger. Ik heb een standaard Tele switch.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top