Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 43
  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Gus, je maakt me nieuwsschierig naar een tele met 2 P90's..
    Als groot Amsterdam (of de Noorder Gitaar Dag in Zuidbroek - 7 maart 2020 uit het hoofd, zaterdag dus) geen probleem is, dan kom je er toch eentje lenen voor een half jaar? Kun je kijken of het idee werktvoor jou.
    Ik doel op een gitaar die Midwolde ook heeft gehad van een Engelse gitaarbouwer die van geel Aziatische onderdelen gitaren bouwde.

    Stuur maar een PM...
    Vriendelijke groet, Gus

    (Edit: ‘t is een thinline)
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 1 februari 2020 om 10:57
    In Tartiflette we trust…..

  2. #32
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    De kogel is door de kerk... ik moet de humbuckers laten zitten. De brug voor een single coil is een stuk kleiner waardoor er schroefgaten zichtbaar zouden worden. Ik maak graag gebruik van het aanbod van Piezo en zal een push-pull schakelaar door hem laten plaatsen. Ik heb nog wel even advies nodig over de volgende zaken: er zitten nu 250K volume- en tone potmeter in. Moet ik deze omwisselen voor 500K? En moet de push-pull een volume of een tone potmeter zijn? En dan nog graag advies - of liever nog - een link van hetgeen ik moet aanschaffen. Alvast bedankt voor jullie expertise.

    Als dit achter de rug is ga ik op jacht naar een Tele met single coils... :-)

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    500K zou ik sowieso doen voor humbuckers. In oudere Gibsons zaten 350K potmeters en dat trekt al op niks. Maar goed, smaak en zo. De standaard is tegenwoordig in ieder geval wel 500K voor humbuckers.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skindowz Bekijk bericht
    Misschien ga ik toch overwegen om de humbuckers te verruilen voor de originele single coils...
    Ik heb al die tijd maar niet gereageerd, maar als je toch meer naar (de benadering van) single coils wil en splitten meteen aanpassing van circuit / componenten betekent, waarom zou je niet even kijken wat 'humbucker parallel wiring' doet.

    Je zet dan de draden van de losse spoelen niet in serie maar parallel. Met deze specifieke elementen heb ik geen ervaring, maar ik heb weleens een Dimarzio Dual Sound zo bedraad en dat vond ik veel beter werken dan een coilsplit.

    Je zou het eens kunnen uitproberen op 1 of beide elementen, het kost niets anders dan alleen de draadjes parallel zetten. Onderaan rechts zie je welke draden dan bij elkaar moeten:



    Je kunt het ook omschakelbaar maken tussen parallel / series maar dat gaat niet met 1 (push-pull) schakelaar voor 2 elementen.

  5. #35
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    [QUOTE=Plant;3459773]Ik heb al die tijd maar niet gereageerd, maar als je toch meer naar (de benadering van) single coils wil en splitten meteen aanpassing van circuit / componenten betekent, waarom zou je niet even kijken wat 'humbucker parallel wiring' doet.

    Bedankt voor je reactie! Dit lijkt mij een goed idee! Ik hoop dat Piezo dit ook leest en mij kan advisreren of dit mogelijk is, wellicht met 2 push-pull schakelaars.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ja hoor, met 2 push/pulls kun je beide elementen afzonderlijk serie/parallel schakelen.
    En er zijn meer schakelaars mogelijk dan push/pulls, zoals een superswitch (= dubbele 5-standenschakelaar) om aparte coilsplits in een HH configuratie te maken of bijvoorbeeld de schakeling waarvoor PRS een 5-standen draaischakelaar gebruikte.

    Om uit te proberen wat jij het lekkerst vind klinken zijn 2 push/pulls echter beter.

    En wat hiervoor al gezegd is, ècht als single-coil zal een humbucker met een parallel- of coil-split-schakeling nooit klinken, maar of iets voor jou bruikbaar is, kun je alleen zelf bepalen.

    Wel graag 2 push/pull 500 kOhm logpots (ook wel: audiotaper genaamd) kopen voor je humbucker gitaar.
    Laatst gewijzigd door piezo; 8 februari 2020 om 17:40
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #37
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    Ik heb besteld: 2x Allparts Audio Taper 500k Push/Pull Pot
    Laatst gewijzigd door Skindowz; 8 februari 2020 om 21:29

  8. #38
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    Het is voor elkaar! Piezo is zo vriendelijk geweest om voor mij 2 push/pull pots in te bouwen. Hierdoor is de Tele een stuk veelzijdiger geworden. Uiteraard heb ik niet de 'twang' van een echte Tele. Daarom ben ik nu hard op zoek naar een Telecaster SS voor erbij...

    Piezo, nogmaals superbedankt! Je bent een vakman!

  9. #39

    Standaard

    Klasse man! 2 push/pull pots? Om beide pickups afzonderlijk te kunnen splitten?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skindowz Bekijk bericht
    Daarom ben ik nu hard op zoek naar een Telecaster SS voor erbij...
    Dat gevoel heb ik dus ook met mijn Telecaster HH , alhoewel het bij mij misschien meer gas is?

    M'n HH is zeker een blijver

  10. #40
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2018
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    18

    Standaard

    Yep, beide pu's kunnen afzonderlijk in- en uit fase worden geschakeld. Ben inmiddels ook geslaagd voor een Fender Telecaster SS. Zaterdag ophalen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top