Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1

    Post Zo werkt een Humbucker Gitaar PU.

    IK heb de wijsheid niet in pacht, toch ga ik zo kort mogelijk uitleggen Hoe werkt een Humbucker gitaar PU.
    Het Humbucker element bestaat uit 2 spoelen die tegengesteld gewikkeld zijn.
    Beide spoelen pikken de ongewenste signalen op (b.v. 50 Hz), maar doordat ze tegengesteld gewikkeld zijn, is het uitgangssignaal zo goed als 0.
    De magneten (kern van de spoel) zijn voor dit effect niet belangrijk.
    De gitaar snaar beweegt in het veld van de magneetpolen, deze magneet veldverandering wekt een signaal op in de spoel. Belangrijk is WEL dat de magneetpolen per spoel ook tegengesteld zijn.
    De ene spoel is een Noordpool de andere spoel de Zuidpool.
    Deze elementen in serie geschakeld geven veel output, parallel geschakeld geldt bovenstaande principe ook.
    Parallel is de output lager maar geven meer boven tonen. De impedantie/weerstand van de spoel is lager.
    Pak eens een kompas of klein magneetje en probeer het uit!!
    Vanhaye

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat dit voor veel mensen hier een berg van info is. Bedankt Vanhaye!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Veel info, ja. Jammer dat het ONZIN is, maar je kunt ook niet alles hebben.
    Op internet staat het overal en zelfs in diverse wetenschappelijke publicaties.

    Maar de spoelen van een humbucker zijn NIET in tegengestelde richting gewikkeld.

  4. #4

    Standaard

    Leg even uit hoe de interferentie/brom/Hum wordt opgeheven?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.980

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik denk dat dit voor veel mensen hier een berg van info is. Bedankt Vanhaye!
    Ik denk dat deze opmerking druipt van het sarcasme. Maar ik kan me vergissen.

  6. #6

    Standaard

    Leuk voor de mensen die niet vertrouwd zijn met Google...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2002
    Locatie
    delft
    Berichten
    10.267

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Ik denk dat deze opmerking druipt van het sarcasme. Maar ik kan me vergissen.

    Echt ?






  8. #8

    Standaard

    Bij mij werkt ie als ik hem met een kabel aan de versterker verbind, die aanzet en vervolgens de snaren aansla.
    Maar er is ook een pickup afdeling voor dit soort wijsheden.
    Of wc muren.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2002
    Locatie
    delft
    Berichten
    10.267

    Standaard

    ik heb er ook niet zoveel verstand van maar volgens mij kunnen we de polariteit van een element definiëren als de richting van zijn magnetisch veld – zuid of noord – zoals gemeten naar boven gericht in de richting van de snaren. Samen met de fase van de pickup, de richting waarin de stroom door de fase loopt, is polariteit een kritische parameter wanneer u twee of meer elementen in een configuratie gebruikt. Waarom? Als je pickups van verschillende fabrikanten in je favoriete gitaar wilt combineren, moet je rekening houden met de fase en polariteit van elke afzonderlijke pickup. Doe je dat niet, dan krijg je mogelijk met een ‘uit-fase’ probleem te maken wanneer je meerdere pickups inschakelt met je 3-weg of 5-weg schakelaar.
    Een ander belangrijk aspect is de zogenaamde ‘hum-cancelling’ functie wanneer twee single-coil pickups een tegengestelde fase en tegengestelde polariteit hebben. De kans is groot dat je de term RWRP (“omgekeerde wind, omgekeerde polariteit”) wel eens in een productbeschrijving of handleiding hebt zien staan, met name bij Strat-midden-pickups. Ik ga nu trouwens niet uitweiden over ‘fase’, dat is een groot onderwerp. Maar wat betreft polariteit, hier is wat je moet weten: Om brom (hum) te elimineren bij het gelijktijdig gebruik van twee single-coils, moet één element de polariteit van het noorden en de andere zuidpool hebben.

    Ditzelfde principe wordt toegepast op humbucking-pickups; In een humbucker hebben de twee spoelen een tegenovergestelde fase en tegengestelde polariteit. Wanneer u ze combineert in serie (wat de standaardconfiguratie is) of parallel, zal de pickup geen brom/hum laten horen. Wat meer geavanceerde schakelingen bevatten een schakelaar voor het splitsen van de spoelen van een humbucker. Door slechts één spoel van een humbucker in te schakelen, blijft er een pickup met één spoel over die gevoelig is voor ‘hum’. De ‘hum-fun’ begint pas echt als je twee of meer humbuckers gaat combineren en de optie hebt om ze te splitsen. Gesplitste humbucker-spoelen fungeren dan als twee single-coils en het kan lastig zijn om deze configuratie brom-vrij houden.
    Dus wat gebeurt er als je niet-overeenkomende elementen combineert? U hoort gebrom of uit-fase geluiden en in het ergste geval allebei. Ik denk dat veel gitaristen het typische uit-fase geluid wel kennen; een schrille, holle toon. Hoewel dit een interessante sound kan opleveren bij gebruik met veel vervorming (denk aan Brian May), is het meestal niet wat je wilt als standaardklank van je gitaar.
    In een notendop: als u wilt dat twee elementen in fase zijn met elkaar, moeten zowel de polariteit van de magneet als de windrichting (NZ) identiek of tegengesteld zijn. Met andere woorden, twee elementen met dezelfde windrichting en polariteit zullen in fase zijn, en dus twee elementen met tegengestelde polariteit en wind. Als de twee elementen dezelfde wind maar verschillende polariteit hebben, of dezelfde polariteit maar verschillende wind, zijn ze uit fase met elkaar.





  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Op de Noordpool is de windrichting altijd Zuid...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top