Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Ben ik nou zo dom, of.....

    Hallo gitaarvrienden,

    Wat ik niet snap is dat je bij het intoneren van je gitaar het ene zadeltje verder naar achter of naar voren moet dan de andere. Je ziet vaak dat die van de dikke E snaar verder naar achteren staat dan bij de dunne E.
    Ik bedoel, het midden van elke snaar is toch gelijk (12e fret)?

    M.v.g.
    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Het is heel eenvoudig: bij het indrukken van de snaar neemt de snaar spanning toe en daarom ook de toonhoogte, meer bij de snaren met de dikkere kernen en meer bij een hogere actie. Dat moet met extra snaar lengte gecompenseerd worden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Ja, ongeveer dat.
    Hoe dikker de snaar hoe lager de toon van de ingedrukte snaar op de 12e fret t.a.v. de niet ingedrukte snaar zal zijn.
    Met dikte gaat het om de core van de snaar, de windingen er om heen doen er niet toe wat verklaart waarom het zadeltje van de g-snaar een beetje eigenwijs doet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Dus de kern is dat de afstand wel gelijk is maar de snaren niet en om dat te compenseren maak je de afstand ongelijk.

    (ik ben ambtenaar op een ministerie hè, wij worden getraind om alles wat duidelijk is, volslagen onbegrijpelijk te maken.....)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik ben ook ambtenaar. Gegroet collega. Wel een opmerking : ministeries bestaan al lang niet meer het zijn nu allemaal FOD's ;-) (althans in België)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Verder vind ik je uitlrg wel duidelijk maar missvhien ben ik dus geen goede referentie 😂!!!

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Tja, ok. Zal ongetwijfeld kloppen, maar wat je vaak ziet is dat de E,A en D snaar net als de G, B en e snaar hetzelfde staan. D.w.z. de E en de G staan vaak gelijk net als de A en B en de D met de hoge e. Bovendien is de 12e fret toch het midden van de snaar of je hem nu indrukt of niet.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Nog één keertje dan: het gaat om de KERNEN van de snaren. De kern van E6 (omwikkeld) is net iets dikker dan de G3 (glad), vandaar dat de zadels daarvan dus ongeveer even ver naar achteren moeten. Ongeveer hetzelfde geldt voor A5 (omwilkkeld) + B2 (glad) en D4 (omwikkeld) + E1 (glad).

    De 12e fret wordt als referentie gebruikt voor hoever het zadel naar achteren moet. De flageolet op 12 en de ingedrukte snaar op 12 moeten even hoog klinken. Boven en onder de 12e fret zullen ze altijd afwijken. Bovendien is de indrukkracht toch steeds wisselend.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Iemand nog ambtenarengrappen....??

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard



    niet zo gemeen he

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top