Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Draden twisten

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard Draden twisten

    Dag Allemaal.
    Ik ben met een nieuwe amp bezig (bouw verslag volgt) en heb de eerste 2 B+ lijnen (naar de centertap van de eindtrafo en naar de grids van de eindbuizen) een heel eind parallel lopen door het chassis. De vraag: moet is ze juist wel twisten (zoals de gloeispannings draden) of juist niet?

    Als er nog andere tips zijn aangaande lay out en bedrading dan houd ik me aanbevolen!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Nee, liever niet twisten. Je mag een B+ leiding wel twisten met een corresponderende aardedraad. Dat is dan zeg maar de retourleiding.

    Als je wat over bedrading wilt leren raad ik dit boekje aan: Grounding.pdf

    Hier is wat inspiratie: https://www.google.com/search?q=guitar+amp+lead+dress


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ik heb ze in mijn marshall bouw wel getwist, bij mijn soldano bouw niet. Twisten heeft weinig zin aangezien er DC op deze bedrading staat, twisten heeft enkel zin bij wisselspanning.

    Edit: verkeerd gezien op de foto
    Laatst gewijzigd door Thiez; 23 januari 2020 om 13:16
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Dank voor de tips.
    Ja, het is veel kijken hoe anderen het doen. Dat pdf bestand had ik al eens ergens voorbij zien komen maar zal 'm nu zeker opslaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    ....... Twisten heeft weinig zin aangezien er DC op deze bedrading staat, twisten heeft enkel zin bij wisselspanning.

    Edit: verkeerd gezien op de foto

    Zou ik niet zo zeker van zijn. Getwiste draden hebben wel capaciteit tov elkaar en aangezien er op sommige DC lijnen een flinke rimpel kan staan zou ik die niet mixen met de preamp voedingslijntjes. Garantie dat dit brom op pikt of zelfs gaat oscileren ondankt de afsluiting met relatief grote elco's. Menig ampje stil gekregen door voedingslijnen uit elkaar te houden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zou ik niet zo zeker van zijn. Getwiste draden hebben wel capaciteit tov elkaar en aangezien er op sommige DC lijnen een flinke rimpel kan staan zou ik die niet mixen met de preamp voedingslijntjes. Garantie dat dit brom op pikt of zelfs gaat oscileren ondankt de afsluiting met relatief grote elco's. Menig ampje stil gekregen door voedingslijnen uit elkaar te houden.
    Ik snap even niet goed wat je zegt Frans. Je geeft aan dat mijn argument niet altijd op gaat (wat ik ook gelijk van je aanneem, aangezien jouw kennis een stuk verder gaat op dit gebied dan die van mij). Maar uit je argument haal ik niet goed de reden.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik snap even niet goed wat je zegt Frans. Je geeft aan dat mijn argument niet altijd op gaat (wat ik ook gelijk van je aanneem, aangezien jouw kennis een stuk verder gaat op dit gebied dan die van mij). Maar uit je argument haal ik niet goed de reden.
    Voedingslijnen kunnen hoge wisselspanningen voeren (rimpel) welke voor voeding van de eindtrap geen hinder veroorzaken. Ga je die mengen met lijntje bestemd voor de preamp dan overbrug je het filter van die preamp voeding. We doen er juist alles aan om de preampvoeding zo schoon mogelijk te krijgen omdat daar ieder rimpeltje versterkt wordt weergegeven aan de uitgang. Getwiste draden ondervinden een koppeling voor wisselspanning waardoor weer rimpel in de preamp voedingslijnen geinduceerd kan worden.

    Maar ook om reden van terugkoppeling is het niet gewenst deze draden te twisten of langs elkaar te laten lopen. Door de capacitieve koppeling kan vooral een hoge frequentie hopeloos gaan oscileren.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Voedingslijnen kunnen hoge wisselspanningen voeren (rimpel) welke voor voeding van de eindtrap geen hinder veroorzaken. Ga je die mengen met lijntje bestemd voor de preamp dan overbrug je het filter van die preamp voeding. We doen er juist alles aan om de preampvoeding zo schoon mogelijk te krijgen omdat daar ieder rimpeltje versterkt wordt weergegeven aan de uitgang. Getwiste draden ondervinden een koppeling voor wisselspanning waardoor weer rimpel in de preamp voedingslijnen geinduceerd kan worden.

    Maar ook om reden van terugkoppeling is het niet gewenst deze draden te twisten of langs elkaar te laten lopen. Door de capacitieve koppeling kan vooral een hoge frequentie hopeloos gaan oscileren.
    Ik snap hem denk ik. Ik doelde met wisselspanning meer op de heaterwiring en de hoogspanning van trafo naar gelijkrichter enzo. Die draai ik meestal in elkaar. Bedrading na de gelijkrichter niet. Als ik het goed begrijp doel jij op rimpel na de gelijkrichter, maar ik bestempel dit als DC.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik snap hem denk ik. Ik doelde met wisselspanning meer op de heaterwiring en de hoogspanning van trafo naar gelijkrichter enzo. Die draai ik meestal in elkaar. Bedrading na de gelijkrichter niet. Als ik het goed begrijp doel jij op rimpel na de gelijkrichter, maar ik bestempel dit als DC.
    Yep, jij doet het goed maar voor het begrip is de DC wiring ook vervuild met AC, namelijk een vette bromrimpel en daar ging de vraag van HSTR over. Hoe we dan zo af kunnen dwalen zit ergens in verschillende denkwijze of zoiets. Na de gelijkrichter dus NIET twisten omdat dit ongewenste onderlinge koppeling kan veroorzaken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Thanks voor alle input. Ik snap de redenering van de rimpel. In dit specifieke geval gaat het alleen om de eerste 2 B+ lijnen dus alleen aangesloten op de (push pull) eindtrap. Ik zal ze NIET twisten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top