Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: D akkoord

  1. #1

    Standaard D akkoord

    Ik ben nog maar een beginnende gitaar speler, ik ben mezelf nu de basis akkoorden aan het aanleren en kan alle akkoorden vlot nemen. Alleen wil bij het D akkoord de 2de vinger dikwijls problemen opleveren. Heb al geprobeerd om vingerzetting aan te passen en dit is makkelijker voor mij. Ik zet middelvinger dan op de 3de snaar en wijsvinger op 1ste snaar. Bijna identiek als het D mineur akkoord. Nu is de vraag is dit negatief voor men verdere ontwikkeling en kan ik best vingers zoals gebruikelijk zetten of speelt dit niet veel rol.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Jouw vingerzetting levert wat meer spanning in je spieren op maar soit, zolang je ringvinger maar op de D op de b snaar staat want die blijft daar geparkeerd staan voor een aantal andere akkoorden.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Dat is niet aan te raden als je later ook bijvoorbeeld nog wil overpakken naar een Dsus4. Ook naar een A wordt er niet makkelijker op en zo zijn er nog meer. Ik zou niet te snel opgeven met de standaard vingerzetting. Zeker niet in de begin fase.

  4. #4

    Standaard

    Ik pak een D op twee manieren, bij de ene staat de ringvinger op de B snaar en bij de ander staat mijn pink op de B snaar.
    Het is helemaal afhankelijk van de akkoorden rond die D in een nummer, welke variant ik dan pak (veelal de eerste)
    Probeer anders wat nummers te vinden waar die ringvinger vrij lang als ankerpunt wordt gebruikt van en naar de D.
    Je bouwt dan wellicht wat makkelijker het spiergeheugen voor die D op.
    Every Rose Has Its Thorn kan daarvoor bijvoorbeeld goed bruikbaar zijn;
    https://tabs.ultimate-guitar.com/tab...-chords-130272
    En dan gewoon een tijd licht strummend in het deel G, Cadd9, D blijven hangen.
    Je voelt dan in dat rondje met als ankerpunt de ringvinger op de B snaar, vanzelf dat het gewoon het beste en meest logisch is om met je middelvinger de E snaar te pakken in het D akkoord.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Er zijn geen regels, dus je kunt/mag doen wat je wilt. Maar als je nu boogie a la Status Quo wil spelen vanuit jouw D greep dan moet je wel een soepele pink hebben :-)

    Ik zou het als ik jou was veranderen en gewoon het geduld opbrengen om het om de andere (reguliere) manier te doen. Het is meer mensen gelukt uiteindelijk ...

  6. #6

    Standaard

    Ach , met akkoorden pakken...als je voorbij de standaard cowboy en barreakkoorden bent, komen er toch altijd weer akkoorden waarvan je zegt: jezus, wat een klote-akkoord om te pakken. En dan wordt dat klote-akkoord op een gegeven moment net zo vanzelfsprekend als je eerste d, e, a etc akkoord.

    Dus regels daarover? Nah. Handigheidjes? Soms. Shortcuts? None. Ik heb het nu over akkoorden pakken, dus niet de akkoordenleer, natuurlijk
    Laatst gewijzigd door heinz3110; 25 januari 2020 om 15:48

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Het is uiteraard ook afhankelijk van welke greep er voor zat en/of er na komt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dippides Bekijk bericht
    Het is uiteraard ook afhankelijk van welke greep er voor zat en/of er na komt.
    Ja, daarom precies mijn antwoord. In de context van D, Dm, G is het efficienter je ringvinder op d, 3e positie b snaar, te laten staan.
    Er zijn however progressies denkbaar waar je een andere keuze maakt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Nog en manier om te proberen: barree over drie snaren en dan de D op de B snaar met de middelvinger.

    Maar goed, zoals gezegd zou ik eerst de standaard vingerzettingen leren voor alle akkoorden en pas wat anders gaan verzinnen als het na een half jaar of zo uitgebreid oefenen echt niet lukt.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top