Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 58
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Specs waren toen alleen belangrijk als je iets ging vervangen. Dan moest je iets opmeten. Ik heb me zelfs nooit druk gemaakt over de radius van een gitaar. Dat hoort er nu eenmaal bij, als je er mee uit de voeten kunt en het klinkt dan is meranti ook mahonie en het aantal laagjes van een slagplaat blijkt haast onbelangrijk te zijn.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Achja, tot de 90's dacht niemand uberhaupt na over zoiets als lak
    ja, moest het hout beschermen voor vuil & vocht
    nu moet het cellulose zijn want dat klinkt beter
    Is de schuld van Fender toen de customshop alles in nitro ging spuiten
    en de consument dacht, Customshop specs! die doen dat niet voor niks
    niet wetend dat Fender dat enkel deed omdat Cunetto klaagde dat ie niks met poly kon aanvangen
    maar goed, nitro is veel beter voor het geluid.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik kwam erachter omdat Peer daar mee spoot. Hij vond het vooral fijn om mee te werken en vroegah was het natuurlijk de lak waar alles mee gespoten werd. Auto's, Fenders (ja die ook), meubels (kan me als peuter nog goed de craquelé tafelpoten herinneren), etc. Uitgevonden door DuPont en de namen van de autolak kleuren werden door Fender overgenomen, omdat Leo (terecht) dacht dat dit directe herkenning zou opleveren.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nou was het wel zo dat er ten tijde van Leo nog niet heel veel anders was dan cellulose's maar eind vijftig worden bodies al in Fullerplast ondergedompeld en daarmee zijn het al geen fully nitro's meer.
    Het zou best kunnen dat de Customshop fully nitro spuit maar zoiets weet Fred Dons wel denk ik, ik zou Fender er niet op zijn woord op geloven.
    Terwijl Gibson altijd gewoon nitro is blijven lakken maar die hebben weer heel andere problemen


    To nitro or not nitro vind ik niet zo spannend, ik vind het wel fijn als de lak in de nerf gaat inzinken, mijn oude jazz en klassieke gitaren doen dat.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 januari 2020 om 00:56
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De lak boeit mij ook niet zo al vind ik de kleuren van nitro veel mooier dan bijv. die van PU lak. De nitro van destijds is sowieso al anders dan wat er tegenwoordig gebruikt wordt. We hadden het over specs en de realiteit en da's iets wat je eigenlijk blind zou moeten doen. Net als met eten, drinken en vrouwen krijgen we dan een hele andere uitkomst, denk ik.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Tegen de gitaarbouwer van mijn eerste custombuild, 1983, zei ik, de lak moet eruit zien als botsautotjes lak. Het was fiesta rood bij gebrek aan een betere naam maar mij voor ogen stond de Kent gitaar van Bowie.
    Werd uiteindelijk, natte vinger, een kleur tussen fiesta en dakota in. Je moest het van een foto doen he, pré historie.
    Maar een keiharde zuurtjes laklaag stond mij voor ogen, ook al omdat de body van balsa (ideetje van de luthier aan de hand van mijn beschrijving waar ik op mikte) was dus een beetje bescherming kon geen kwaad.


    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kerel.... man...!
    Een botsauto had natuurlijk altijd glitter lak, zoals m'n smaakvolle Zündapp; paars glitter, witte buddy en alle bouten en moeren verchroomd. Ohja èn een top van 140 km/uur... best lang een record in ZH

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Jajajajaja
    ik bedoelde een dikke plastic laag
    overigens zelf bereikt met een zogenaamde Japanse lak methode
    ik had een body in mijn atelier en elke dag bracht ik een blanke laag aan die ik de volgende weer afschuurde en weer opbracht
    polyurethaan lak
    grondlaag was groene water beits met zwarte olieverf voor de nerf en zilver metal flakes
    dat twee maanden lang
    uiteindelijk krijg je een laklaag die knetterhard is en een soort 3D effect heeft op de onderlaag
    deed ik op een oude Framus gitaar die nu bij mijn broer in zijn kantoor hangt
    Sorella 1959 (ik gok dat hij dat niet eens weet)
    Ik kan het elke gitaar aanbevelen maar ik snap gelijk kwa arbeid waarom dat niet gedaan wordt.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 januari 2020 om 03:05
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nahja de truc met een Zündapp was..... je spuit een onderlaag/primer en vervolgens de kleur. Dan sprenkel je de glitters/flakes over de natte lak, dan spuit je er blank overheen en herhaal dat een paar maal. Redelijk de formule voor botsauto's, Zündapp's en van alles. Ik snap dat er vakmanschap bij komt kijken, ik heb het van dichtbij meegemaakt

    Die Framus is overigens geen glitter.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nee, ik zie ook geen glitter en toch, in mijn herinnering....
    nou laat die mij wel vaker in de steek
    ik ben er nog niet uit of dat een vloek of zegen is

    Ik had ook een zundapp
    was helemaal verchroomd
    dat was gewoon da bomb in de polder kwa cool
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top