Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Nieuw 6V6 project

  1. #1

    Standaard Nieuw 6V6 project

    Hoi hoi,

    Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Ik ga weer een buizen amp in elkaar knutselen.
    Het wordt nummer vier. Dit maal met 6V6 buizen wat ik nog niet eerder gedaan heb.
    Als basis gebruik ik een Ceriatone model. De Son of Yeti. Een 20W 1 kanaals Hot Rodded Plexi.

    De print is in de maak, bijna alle componenten zijn aanwezig en het chassis is bijna klaar.
    Het chassis komt in een bestaande head waar ik nu een zelfgebouwde 2 kanaals 15 watter in heb zitten.

    Wie o wie kan me adviseren over de keuze van de tafo´s. Zowel de PT Als de OT. Merk maakt me niet uit Hammond is OK genoeg voor me. Ik kom er niet uit. Eraan rekenen zou ik moeten kunnen. Echter kwam ik erachter dat dat wel heel ver is weggezakt. Dan graag maar even met wat hulp

    Nog ff een stukje handleiding over de Bias.

    Approximate plate voltage for Son of Yetiamplifiers =380-390VDC
    Maximum plate dissipation for 6V6s=14W

    In most cases, amplifiers are biased between 50% and 75% dissipation. We bias the SOY to approximately 23mV-25mV reading on a DMM. An example is as follows: 14/380×65%×1000=24mV. You might wonder why your DMM is set to millivolts and not milliamps – simply, we have a 1 Ohm resistor placed between your probe jacks and ground to convert a current reading to a voltage reading. That way, a bias current of 24mA measures as 24mV on your DMM.



    Hieronder de spanningen


    [url=https://ibb.co/wNB89q9][/url

    Thx
    Luut

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Setje Fender Princeton Reverb PT en OT komt aardig in de buurt. Voor een beetje meer "vlees" zou je een BF Deluxe OT kunnen gebruiken.
    die 312V op de hoogspanning is op basis van belasting. De opgeven spanning van bijv. de PT van Hammond is meestal in onbelaste toestand. de 290AX geeft 325V onbelast af per kant. Kom je mooi in de buurt van die 312V.

    Voor de OT kan je kiezen. of de OT voor de Princeton Reverb of voor de Deluxe Reverb. Die laatste kan ff meer hebben.
    Nico


  3. #3

    Standaard

    Hey Nico,
    Top!
    De AX is een 120v versie. Maar ik heb nu een richting.

    Ik heb begrepen dat je voor een paartje 6v6 een OT nodig hebt met primair 6k tot 8K.
    Een 20w deluxe reverb OT is 6k6 dus past.

    Thx

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dan moet je de 290AEX die kan wel gewoon op 230V
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    Nog ff een stukje handleiding over de Bias.

    Approximate plate voltage for Son of Yetiamplifiers =380-390VDC
    Maximum plate dissipation for 6V6s=14W

    In most cases, amplifiers are biased between 50% and 75% dissipation. We bias the SOY to approximately 23mV-25mV reading on a DMM. An example is as follows: 14/380×65%×1000=24mV. You might wonder why your DMM is set to millivolts and not milliamps – simply, we have a 1 Ohm resistor placed between your probe jacks and ground to convert a current reading to a voltage reading. That way, a bias current of 24mA measures as 24mV on your DMM.
    Wat bias betreft ff hier kijken
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Wat bias betreft ff hier kijken
    Frans
    Dat vinden ze eng heh!
    Nico
    Nico


  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Wat bias betreft ff hier kijken
    Tot nu toe nog niet aan de hand gehad. Heb alleen maar EL84 amps gebouwd. In dit geval laat ik die 2 stuks 1ohm (2W) weerstanden maar gewoon weg.
    Ik hoef hier geen noemenswaardige aanpassingen voor uit te voeren. Met name het tolerantie argument is hiervoor doorslaggevend. Meten en rekenen met de HIER handleiding moet geen probleem zijn.

    thx
    Luut

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Als ik het goed gelezen heb zal je met de 6.5k DR uitgangs trafo wat meer watt er uit halen dan met de 8k PR trafo. Ik weet alleen niet hoe je dat moet berekenen met je eindbuizen en B+ voltage. Succes!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het verschil in vermogen als je 6,5 kOhm gebruikt i.p.v. 8 kOhm is echt verwaarloosbaar. Het klinkt misschien wel een fractie anders maar dat is ook vrijwel niet te horen.

    Als je een buizenamp hebt met een 16 Ohm gaatje en een 8 Ohm gaatje, en een 8 Ohm speakerkast. Kun je eens het verschil proberen te horen voor als je goed matcht vs. als je een speaker inprikt met 'te weinig Ohm'. Het is subtiel maar het is er. Is alleen te horen al ie voluit staat.


    Stel je hebt een 6,5 kOhm trafo met een 16 Ohm uitgang. En daar prik je een 8 Ohm speaker in, dan wordt het opeens een 3,25 kOhm trafo. Snappie?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HSTR Bekijk bericht
    Als ik het goed gelezen heb zal je met de 6.5k DR uitgangs trafo wat meer watt er uit halen dan met de 8k PR trafo. Ik weet alleen niet hoe je dat moet berekenen met je eindbuizen en B+ voltage. Succes!
    Het ligt er een beetje aan wat de voedingsspanning is waarop de eindpit is ingesteld. Loadlijntje trekken op basis van de impedantie en een uitleg die ik ooit eens heb gemaakt voor triodes. Voor een penthode is het verhaal hetzelfde alleen de curves zijn anders.

    Als je dat goed heb gedaan kan je een driehoek tekenen:
    A = kruispunt loadlijn en curve G0 = 0V
    B = het kruispunt van A tov de X-as
    C = het kruispunt van de loadlijn met de X-AS

    Die driehoek is in feite de power die je in de trafo stopt. Omdat het een Push-pull trap betreft krijg je 2x de oppervlakte van de driehoek ABC oftewel 2x 0.5 x AB x AC = AB x AC. AB is uitgedrukt in mA dus ff delen door 1000 voor amperes. BC is de spanning tussen het punt waar de buis maximaal geleid en het wordt afgeknepen.

    En daar bij een trafo het vermogen IN = vermogen UIT (minus verliezen). Stel je neemt 10% verlies dan kan jet theoretisch vermogen berekenen.

    Dit is niet exact want als de frequentie toeneemt nemen de impedanties van de trafo als ook de speaker toe (immers Z = 2 x PI frequentie x inductie). f neemt toe dan veranderd z speaker en dat wordt weer terug getransformeerd naar de primaire wikkeling en dus de loadlijn.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top