Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    10-46 elixir

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    .11 > is niet mijn ding

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Ook ooit op mijn Gretsch 11-49 geprobeerd “omdat iedereen dat zei”..
    Werd er niet gelukkiger van.

    Soit...
    “plonk plonk” werd er “ploonk ploonk” van.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 3 januari 2020 om 19:06

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    10-46 elixir
    Ik heb er .009-.046 van D'Daddario op liggen. Vind ik wat helderder dan de .010.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik heb ip mijn hollow body gitaren pyramid 011 liggen.

  6. #26

    Standaard

    Ik speelde op mijn Gretsch alleen 's avonds laat wel eens onversterkt. Nu ben ik verhuisd en staat ie niet meer in de woonkamer. Voor de klank hoef je dat niet te doen, maar je hoort iig goed wat je doet als je niemand wilt lastig vallen.

    Op lage versterkervolumes zit het natuurlijke volume overigens wel in de weg.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.330

    Standaard

    Opnieuw.
    Probeer eens nikkelwound i.p.v brons gewonden op je western voor je tot andere gitaren besluit.
    Maakt een significant verschil.
    Verschil dat ik i.i.g. daadwerkelijk als western ervaar.
    Ook ik ben niet zo bronstig.

    Toevallig vanavond mijn Hofner (geen western) eens opnieuw afgesteld.



    Mijn lievelingssnaren voor mijn Hofner.
    Op mijn Guild doe ik EXL115 zonder gewonden G snaar; werkt wat fijner met de bigsby.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Nee Tuup, lees zijn openingspost
    hij wil geen probleem oplossen, hij wil een nieuwe gitaar, een dot of een Viking
    die Takemine is legitimatie voor een uitgave
    sommige mensen hebben dat nodig,
    of het is een voorpret topic in de vorm van een vraag.
    niks mis mee hoor, mag natuurlijk
    maar dat is een beetje de reden waarom hij niet op je advies ingaat.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.199

    Standaard

    Ik denk dat je echt een nieuwe gitaar nodig hebt!

    Als je normaal elektrisch speelt en die partijen wil oefenen kan dat in veel gevallen lastig worden op akoestisch.
    Voor mij ook de reden dat ik een elektrisch gitaar naar de woonkamer ga verhuizen met een klein versterkertje.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #30

    Standaard

    Het is best lastig als je de vinger niet weet te leggen, waar het probleem exact ligt.
    Je zegt bespeelbaarheid en geluid.
    Waar loop je dan op klem; de hals, of een te hoge actie en of snaarspanning?
    En wat bevalt je niet aan het geluid en welk geluid zou je dan graag horen?

    Mijn ervaringen;
    Vond een hollowbody heel mooi en het leek me tevens wat om de optie te hebben onversterkt te spelen.
    Mijn gitaarleraar had een Epiphone es175 te koop, dus die eens uitgeprobeerd.
    Het spelen met de gepolijste snaren (of hoe dat ook mag heten) ging daarop prima.
    Het jazzy geluid wat er uit kwam, beviel me echter niet en het gewicht viel me tegen.
    Het was niet dat het een lelijk geluid was, ik zag er echter beperkingen in m.b.t. wat ik zelf graag speel.
    Verder bestaat er nog het risico dat wanneer je een hollowbody vind die naar jouw oren onversterkt lekker klinkt, versterkt totaal het geluid niet geeft, waar je naar op zoek bent.

    Recent heb ik een Takamine G20 dreadnought verkocht.
    Ondanks dat de hals daarvan helemaal niet verkeerd speelde, was de body te groot voor me.
    Ik speel veel fingerpicking en had daarbij regelmatig dat mijn aderen werden afgeklemd op de rand van de body, wat resulteerde in gevoelloze armen. Dit had gewoon te maken met de lengte van mijn armen en grootte van mijn handen.

    Even daarvoor had ik al twee short scales gekocht, een GS Mini en een Grand Concert.
    Met aankoop van de mini, heb ik zeker twee uur lang in een gitaarzaak vertoeft en diverse short scales van diverse merken geprobeerd.
    Het is uiteindelijk de GS Mini geworden en dan met name vanwege het rijke geluid over de hele hals, ideaal voor finger picking.
    Een short scale Martin speelde bijvoorbeeld ook heerlijk, maar werd wat doffer in geluid vanaf de 5e fret, terwijl hij van de 1e tot de 5e wat voller klonk. Ik was het gezeul met de GS mini van de woonkamer, naar mijn oefenkamer zat, dus heb er later nog een GC bijgekocht.

    Die short scales hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat mijn spel in een stroomversnelling terecht kwam.
    Grepen waren veel makkelijker te pakken en stukken waar ik eerder veel moeite mee had, bleken ineens een stuk minder moeilijk te spelen te zijn. Wel zitten er op beiden lichtere snaar setjes nu, het speelt wat makkelijker en geeft een wat warmer geluid.
    Verder staan ze zo laag mogelijk in actie afgesteld, ik ram niet zo hard op de snaren, dus kom daar goed mee weg en het komt de bespeelbaarheid ten goede.

    Ik ben slechts een beginner (pas twee jaar fanatiek bezig, daarvoor wel een tijd op Spaans getokkeld) dus heb de wijsheid niet in pacht.
    Zelf vind ik echter dat het verschil tussen akoestisch en elektrisch zo groot, dat nummers die voor elektrisch zijn geschreven, niet tot uiting komen op een akoestische (en andersom) en dat ze er veelal gewoon niet op te spelen zijn. Ik oefen wel eens Santana nummers op de akoestische, maar de bends zijn er bijvoorbeeld veel lastiger op te doen en eigenlijk is het fretboard er te kort voor.

    Om elektrische gitaar nummers te oefenen heb ik een tijd zo'n klein effecten kastje gehad wat je aan je broek kunt "clippen" en waar je je gitaar in kunt pluggen en een koptelefoon. Op die manier was het veel prettiger oefenen, omdat ik onversterkt niet goed hoor, of ik snaren tijdig demp etc. de hele articulatie is dan voor mij gewoonweg veel te lastig waar te nemen. Later heb ik dat kastje weggeven en ben gewoon met een koptelefoon op mijn versterker gaan spelen.

    Stap gewoon eens een gitaarwinkel binnen zou ik zeggen en neem je tijd om daar het één en ander uit te proberen.
    Kan geen enkele akoestische gitaar je bekoren, dan is het wellicht een idee om eens zo'n klein effecten kastje te proberen en het alleen bij elektrische gitaren te houden. Bevallen sommige akoestische gitaren je wel qua geluid, probeer ze dan niet teveel te vergelijken met hoe bespeelbaar een elektrische gitaar is. Ik heb al diverse spelers ontmoet die een akoestische vanwege het verschil in bespeelbaarheid vervloeken, die klagen er al over bij een akoestische die anderen heerlijk vinden spelen.

    Sorry voor het lange relaas, maar je was op zoek naar gebruikerservaringen, dus die van mij heb ik zo goed mogelijk proberen te beschrijven.
    Laatst gewijzigd door Frans D; 4 januari 2020 om 11:38

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top