Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2009
    Locatie
    breda
    Berichten
    368

    Standaard Hollow body - klank onversterkt

    Hey meensje! Beste wensen allemaal enzo....

    Anyhoe... ik had een vraag en ik bedacht me dat t misschien best kansloos is dat ik het niet zelf weet.
    Maar goed, ik heb nu sinds een tijdje een westerngitaar....een takamine. Maar de gitaar en ik zijn geen match.. ik heb moeite met te bespelen ervan en vind de klank ook niet altijd even mooi.
    Dus had ik bedacht dat ik een andere western gitaar ging scoren.

    Eigenlijk wil ik soms gewoon wat dingetjes onversterkt kunnen tokkelen of spelen zonder mn versterker aan te sluiten. (met de dreadnought Takamine gaat het tokkelen soms wat stroef heb ik t idee)

    Nu de link naar de titel: Hoe goed klinkt eigenlijk een onversterkte hollowbody als een Hagstrom Viking of een Epiphone Dot? Ik heb gewoon werkelijk geen idee... Hoeveel verschilt deze klank van een standaard westerngitaar?

    Als iemand n tip heeft of wat ervaringen kan delen --> Would be nice!

    Thanks!

    Matthijs
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Een onversterkte hollow body klinkt op geen stukken na als een western. In beginsel denk ik dat de bespeelbaarheid van een hollow body wél beter is, maar dat is arbitrair. Hangt ook weer af van gitaartype, afstelling, dikte van snaren enzo.
    Gewoon naar een gitaarboer gaan en uitproberen denk ik....
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2009
    Locatie
    breda
    Berichten
    368

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Een onversterkte hollow body klinkt op geen stukken na als een western. In beginsel denk ik dat de bespeelbaarheid van een hollow body wél beter is, maar dat is arbitrair. Hangt ook weer af van gitaartype, afstelling, dikte van snaren enzo.
    Gewoon naar een gitaarboer gaan en uitproberen denk ik....
    Thanks! Een keer een live bespelen staat zeker op de planning! Misschien vind ik het wel meer dan voldoende voor waar ik het wil gebruiken. En die bespeelbaarheid is ook wel een must eigenlijk...dat is waar ik nu bij de Takamine op afhaak...
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hier staat een ES339 kloon in de woonkamer, daar speel ik nog wel eens onversterkt op. Zo droog beluisterd klinkt het echt voor geen meter, maar het is m'n favoriete gitaar om op de bank mee te spelen met de muziek tijdens een film (heeft vaak één thema, op verschillende manieren uitgewerkt, even meepuzzelen, daar leer ik van). Geen volume om overal bovenuit te komen maar net genoeg voor mezelf om de nuances (bends, hammer-on/off's, zelfde noot andere snaar, etc.) mee te kunnen spelen. In zo'n situatie zijn het lagere volume en de kleinere body een groot voordeel. Voor al het andere, als het gewoon goed moet klinken, gaat de ES een amp in of ik pak een fullsize western.

    Als je toch een acoustische gitaar wilt blijven spelen kun je ook eens naar een OM model kijken, die is qua omvang en volume niet zo imponerend als een dreadnought maar heeft zeker een goede klank van zichzelf.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 2 januari 2020 om 11:52
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2009
    Locatie
    breda
    Berichten
    368

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Als je toch een acoustische gitaar wilt blijven spelen kun je ook eens naar een OM model kijken, die is qua omvang en volume niet zo imponerend als een dreadnought maar heeft zeker een goede klank van zichzelf.
    Zo'n OM model is de moeite waard om eens te gaan uitzoeken dan ja. Dank je!
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

  6. #6

    Standaard

    Gypsy jazz gitaar maybe wat ?
    Goeie speelt echt als trein of zo

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Heeft het vooral niet te maken met de hals, de toets en de afstelling. Ik heb een Seagull gehad en die speelde als een zonnetje, ergo niet zwaar.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2009
    Locatie
    breda
    Berichten
    368

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Heeft het vooral niet te maken met de hals, de toets en de afstelling. Ik heb een Seagull gehad en die speelde als een zonnetje, ergo niet zwaar.
    Ja het zou afstelling kunnen zijn...maar ik speel eigenlijk alleen maar electrisch normaal gesproken, dus ben ook niet echt thuis in akoestische gitaren eerlijk gezegd.
    Maar voor die paar keer dat ik de gitaar pak wil ik ook dat ie lekker bespeelbaar is...en zo voelt dat nu niet..
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Ik heb twee in betweeners.
    Mijn Guild SFII is voldoende acoustisch om 't op de bank te redden.
    Nog best luid eigenlijk.
    De andere is een Hofner archtop die van nature akoustisch is, waarop ik een element heb laten monteren.
    Iets als die Hofner zou ik als ik jou was eens proberen.
    Lees hier op GN dat Ibanez goede goedkope instappers heeft (AF55 ?); dat kan je inpluggen of akoustisch bespelen.
    Sustainblok speelt wel een rol; zowel mijn Guild als Hofner zijn volledig hollowbody, dat merk je wel.
    Kan net het beetje verschil voor je maken om beide belevingen waar te maken voor je gevoel.
    Zo een Epiphone dot, Sheraton of ES335 heeft doorgaans toch wat minder volume.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Oh ander ding.
    Waarschijnlijk heb je brons gewikkelde snaren op je Takamine.
    Zou eens nikkel proberen; is ook een andere beleving; komt dichterbij wat je op electrisch gewend bent.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top