Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45

Discussie: Jimi Hendrix

  1. #1

    Standaard Jimi Hendrix

    Hallo,
    Voor mijn profiel werkstuk voor school onderzoek ik wat Jimi Hendrix zo bijzonder maakt en anders dan anderen.
    Ook bekijk ik artiesten van nu de tijd die geinspireerd zijn door Hendrix. Dan bekijk ik wat deze artiesten uit Hendrix hebben overgenomen. Heeft iemand misschien iets wat voor mijn bruikbaar kan zijn? Websites, linkjes, informatie, ideeen voor moderne artiesten die geinspireerd zijn door Hendrix, etc?
    Ik hoor het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Bram

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    De oer-metal gitarist. Qua frasering vind ik hem vooral uniek. Hoe hij om de akkoorden heen danst in bijvoorbeeld Axis Bold as Love en Little Wing,


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je wil dus eigenlijk dat wij onderzoek gaan doen. Wel een mooie kerstgedachte.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je wil dus eigenlijk dat wij onderzoek gaan doen. Wel een mooie kerstgedachte.
    Niet zo zeiken Erik.

    Moderne artiesten, kijk vooral ook eens naar Poppa Chubby, maar eigenlijk is IEDERE gitarist beïnvloed door Hendrix.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard

    Heel simpel; Google is your best Friend.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    In ieder geval iets wat zijn gear betreft:

    https://equipboard.com/pros/jimi-hendrix

    Misschien heb je dr wat aan voor je werkstuk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik denk dat het een combinatie van dingen is:

    - Zijn manier van spelen was nogal onorthodox. Dat gold voor wel meer mensen in die tijd natuurlijk, en bovendien hoorde je in zijn spel heel duidelijk invloeden van anderen terug (dus 100 % origineel was ie zeker niet), maar voor die tijd was het revolutionair wat ie deed. Het zag er ook raar uit: iemand die linkshandig was met een rechtshandige gitaar en die zijn duim over de hals legde etc.
    - Dat geldt ook voor z'n hele performance. De show die hij neerzette was (zeker voor toen) heel bijzonder. Nu zijn we daar aan gewend, destijds was het heel vernieuwend.
    - Verder zijn het zijn songs: sommige gitaristen kunnen heel goed spelen maar kunnen niet goed nummers schrijven.
    - En zijn albums en opnames: veel experimenteren met Eddie Kramer samen, nieuwe sounds zoeken etc.
    - Zijn sound (dat is misschien wel het belangrijkste): zijn gebruik van feedback en geklooi met fuzz pedalen en wah wahs

    Qua spel zijn er ook natuurlijk allerlei dingen te zeggen, maar er waren in die tijd genoeg mensen die ook heel goed konden spelen. En zeker als je buiten de rock kijkt (dus in de jazz en klassiek enzo) waren er ook genoeg mensen die veel beter konden speelden. Maar in zijn ding, die psychedelische drugs muziek, was het natuurlijk allemaal "mindblowing" wat ie deed.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Wat TabRasa om de akkoorden heen dansen noemt is het gebruik van schuivende dubbelstops, zijn 7#9 chords en zijn poëtische frasering die weinig navolging kent omdat het, itt shredding, geen hoog kijk mij eens macho gehalte heeft. En zijn quasi nonchalante timing en stijl was behoorlijk intimiderend voor tijdgenoten als Townshend en Clapton.
    Maar ook zijn songs waren nieuw, een combi van aardse blues & cosmic funk jazz die bijvoorbeeld nog steeds nadreunt in een band als de Red Hot Chili Peppers en Frusciante. En zijn gebruik van gear was uniek, de eerste gitarist die een whammy extreem gebruikt en tal van andere effecten zoals octa fuzz die nog niet eerder... afijn.. zo kan je wel doorgaan...
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wat TabRasa om de akkoorden heen dansen noemt is het gebruik van schuivende dubbelstops...
    Dit was voor mij een openbaring bij het leren gitaarspelen. Hiermee trek je een heel muziekstuk helemaal open. Hendrix was niet de eerste, maar voor mij wel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Frusciante is al genoemd als gitarist die zwaar geïnspireerd is door Hendrix. Maar bijv. ook een Mike McCready van Pearl Jam. En ook in de stonerrock hoor je veel Hendrix invloeden. Luister maar 's naar bands als Atomic Bitchwax of Earthless. Joe Satriani zou je ook zeker kunnen noemen. Zit 'm vooral in de manier van gebruik van bends en het spelen met feedback. En dat hoor je nog steeds overal, zit echt verweven door alles wat ook maar tegen rock aanschurkt, tot aan veel metal acts. Om maar niet te spreken over de grote Marshall stacks, wat zo ongeveer synoniem staat voor rock.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top