Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Is inderdaad gewoon de jazzmaster body maar met andere aankleding en hals. Peau Ferreau ziet er in het echt beter uit dan op de foteaus. 12 string speelt en klinkt te gek. Je kunt er de stairway partij op spelen he?
    Heb je er al op gespeeld? Ik heb een bas met Pau Ferro. Het went wel, maar ik hou toch een stuk meer van wat donkerder rosewood.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Heb je er al op gespeeld? Ik heb een bas met Pau Ferro. Het went wel, maar ik hou toch een stuk meer van wat donkerder rosewood.
    Ja, sterker nog, ik heb zo'n Fender XII gekocht een tijdje terug. Ik merk geen verschil met rosewood of maple.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ja, sterker nog, ik heb zo'n Fender XII gekocht een tijdje terug. Ik merk geen verschil met rosewood of maple.
    Ok top. Hoe bevalt hij? Tevreden ook de klank en bespeelbaarheid etc.? Schijnt heel zwaar te zijn?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Hij bevalt mij meer dan prima. Dus zowel wat betreft klank als bespeelbaarheid, maar ook in die zin dat je 'm vrij goed zuiver kunt krijgen en dat ie vervolgens ook vrij goed op stemming blijft, want dat is vaak met 12 strings natuurlijk een probleem. Ik vind het echt een super gitaar.

    Wat betreft zwaar: ik weet niet of je nu het gewicht bedoelt of de bespeelbaarheid? Wat betreft gewicht: nee, zo heel zwaar is ie niet. Hij is wat zwaarder dan een jazzmaster vanwege de grotere kop en dus langere neck. Daardoor is ie ook een klein beetje neck heavy, de jazzmaster is immers helemaal in balans. Maar hij is niet zo neck heavy als een Firebird of SG.

    Wat betreft bespeelbaarheid: een 12 string speelt natuurlijk altijd zwaarder dan een 6 maar je moet/gaat er ook andere dingen op spelen (je gaat op zo'n ding immers geen snaren meer benden en je gaat veel meer single string dingen spelen, minder akkoorden strummen, veel minder power akkoorden spelen etc.). Hij speelt in ieder geval een stuk lichter dan een akoestische 12 string. Het is meer even een kwestie van of je van 12 snarige gitaren houdt / iets voor je is. Ik vind ze zelf altijd geweldig (Zep, Rush, Byrds etc). Als je weet wat je er mee wilt / kunt is een Fender XII een super gitaar.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Nog even geprobeerd maar hij is toch wel neck heavy zoals SG en FB (maar dat zijn ook gave gitaren...toch?)

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Hij bevalt mij meer dan prima. Dus zowel wat betreft klank als bespeelbaarheid, maar ook in die zin dat je 'm vrij goed zuiver kunt krijgen en dat ie vervolgens ook vrij goed op stemming blijft, want dat is vaak met 12 strings natuurlijk een probleem. Ik vind het echt een super gitaar.

    Wat betreft zwaar: ik weet niet of je nu het gewicht bedoelt of de bespeelbaarheid? Wat betreft gewicht: nee, zo heel zwaar is ie niet. Hij is wat zwaarder dan een jazzmaster vanwege de grotere kop en dus langere neck. Daardoor is ie ook een klein beetje neck heavy, de jazzmaster is immers helemaal in balans. Maar hij is niet zo neck heavy als een Firebird of SG.

    Wat betreft bespeelbaarheid: een 12 string speelt natuurlijk altijd zwaarder dan een 6 maar je moet/gaat er ook andere dingen op spelen (je gaat op zo'n ding immers geen snaren meer benden en je gaat veel meer single string dingen spelen, minder akkoorden strummen, veel minder power akkoorden spelen etc.). Hij speelt in ieder geval een stuk lichter dan een akoestische 12 string. Het is meer even een kwestie van of je van 12 snarige gitaren houdt / iets voor je is. Ik vind ze zelf altijd geweldig (Zep, Rush, Byrds etc). Als je weet wat je er mee wilt / kunt is een Fender XII een super gitaar.
    Ok dat klinkt goed. Ik heb er zelf ook een beetje GAS voor. Ik speel veel akoestisch 12 snarig. Dus geen probleem met 12 snarigen. Alleen nog nooit een elektrische gehad. Is hij ook goed fingerpicking te bespelen? Of zitten de snaren daarvoor te dicht bij elkaar tov een akoestische 12 snarige?

    Bij een 12 snareige Rick zitten de octaaf snaren andersom dacht ik, maar dat terzijde.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Kan mezelf voorstellen dat 12 snarig solid body ook stabieler is in stemming dan een hollow body.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Is hij ook goed fingerpicking te bespelen? Of zitten de snaren daarvoor te dicht bij elkaar tov een akoestische 12 snarige?

    Bij een 12 snareige Rick zitten de octaaf snaren andersom dacht ik, maar dat terzijde.
    Fingerpicking kan. Snaren zitten misschien wat dichter bij elkaar dan op een akoestische maar je kunt er gewoon fingerpicking op spelen.

    De Rickenbacker 12 is een ander verhaal. Op die gitaren zitten de snaren idd andersom geloof ik (maar dat kun je zelf anders zetten denk ik?). Ze zijn alleen een stuk duurder en bovendien zijn de halzen van Rickenbacker gitaren heel smal (dus inderdaad snaren die heel dicht bij elkaar zitten). Dat is dan de reden dat ik naar de Fender XII heb gezocht maar ik vond de oude gitaren uit de sixties tweedehands veel en veel te duur (zitten eigenlijk altijd boven de 5K). Heb wel gedacht over 12 string strat maar zag toen ineens dat er een reissue van de XII kwam.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ok bedankt. Ik wil er wel eens eentje proberen. Niet veel winkels zullen ze echter op voorraad hebben?

    Inderdaad 5K voor een XII is wel overdreven inderdaad. Het blijft toch een gitaar voor erbij. Ik vind deze ook mooier dan een strat XII.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Mmmm, ik vind ze eigenlijk allemaal niet mooi....... Oude zeikerd en conventioneel dat ik er ben. Nee ik kan er niet warm voor lopen.

    Wellicht de XII, uit praktisch nut, maar de rest......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top