Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard Akoestische gitaar + zang opname

    Ik wil binnenkort een aantal liedjes "live" opnemen waarbij ik zing en tegelijkertijd akoestische gitaar speel. Akoestische gitaar neem ik ingeplugd op via een k en k mini + preamp naar mijn recorder. Zang gebeurt via een shure sm 27 condensator microfoon- evt- via een boss zangeffectenboxje -naar de recorder. Bedoeling is dat ik opneem op 2 mono sporen zodat ik apart reverb etc kan regelen en balans tussen gitaar en zang nog kan finetunen . Hoe vermijd ik nu dat de zangmicrofoon te veel signaal van de gitaar oppikt ? (Noob vraagje ik weet het maar geen ervaring met opname akoestische gitaar samen met zingen.)

    Alvast bedankt, Denis

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Met zo'n microfoon voor de zang wordt dat vrijwel onmogelijk, denk ik. Neem een dynamische zangmicrofoon, die heeft veel meer proximity oftewel pikt minder van de omgeving op.

  3. #3

    Standaard

    De K&K is heel goed. Maar voor de opname zou ik zeker ook een microfoon voor de gitaar zetten. Overspraak is live niet te vermijden. Verder geen enkel probleem, zolang je niet in de partijen hoeft te editen. Moet dat wel zul je gescheiden moeten opnemen.

    Maar puur de balans kun je echt wel bijstellen, met close miking en element voor de gitaar, en close miking voor de zang.

    Ik zou voor 4 sporen gaan. Stereo mic voor de gitaar, pickup, en zangmicrofoon. Minimaal 2, maar dan microfoon voor de gitaar, en eentje voor de zang.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ok, ik heb ook een dynamische microfoon. Kan dat dan eens uittesten.
    Harald tevens bedankt voor je suggestie maar ik ga hier gewoon voor een eenvoudige setup. Opnamen zijn gewoon voor de fun ( om mijn progressie wat op te volgen) en dus louter voor privégebruik. Ik neem de raad zeker wel mee als ik eens voor een uitgebreidere setup wil gaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Met zo'n microfoon voor de zang wordt dat vrijwel onmogelijk, denk ik. Neem een dynamische zangmicrofoon, die heeft veel meer proximity oftewel pikt minder van de omgeving op.
    Proximity zegt niets over overspraak. Wel over de klankkleur: bass-boost op korte afstand, neutraler op wat grotere afstand.



    Voor minimale overspraak moet je beide microfoons dus juist dichtbij de bronnen kunnen gebruiken zonder kleuring.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Storende fout in dat grafiekje, 0.6mm (2 ft.).
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Proximity zegt alles over overspraak.

    En een groot membraan microfoon, zoals een SM 27 pikt alles op.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Sorry Erik, maar proximity effect is het verschijnsel dat laag extra wordt uitgelicht zodra je steeds dichter bij een microfoon komt - voornamelijk bij cardiode patronen......... Overspraak heeft te doen met het patroon.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Jullie hebben gelijk, ik heb het nooit opgezocht en mij is het ooit anders verteld.


    Maar het verhaal blijft hetzelfde, je krijgt een berg overspraak wanneer je een grootmembraan condensator als de SM27 gebruikt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top