Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1

    Standaard Afstellen klassieke gitaar

    Zou graag wat ruggespraak hierover hebben om te zien of ik alles goed doe.
    Plus dat er in mindere mate info hierover valt te vinden.

    Ik ben bezig met het afstellen van mijn Martinez MSCG 14RG



    Reden van het willen afstellen is dat de snaren +/- 7mm hebben op de 12e fret, wat gewoon niet lekker speelt.

    De gitaar heeft een halspen, dus ik ben aan de hand van documentatie eerst daarmee aan de gang gegaan.
    Met een capo op 1 en indrukken op de 17e, had ik een afstand tussen de snaar en 8e fret van 0.10mm, terwijl dit volgens de documentatie 0.25mm moet zijn.
    Afijn nek gesteld zodat een voelermaat van 0.25mm er stroef doorheen ging.

    Als volgende heb ik een andere brugkam met intonatie vlakken geplaatst (Graph Tech Saddle for Class. Guitar Low).
    Om de boel op de 12e fret lager te krijgen, ben ik de onderkant van de kam gaan schuren.
    Nu zit ik rond de 5mm op de 12e fret en ik ben eerst eens naar de intonatie gaan kijken eerdat ik verder ga.
    Volgens de documentatie, dient de snaar dan zowel los, als in het 12e vakje als bij een harmonic op de 12e fret, gelijke waardes te geven.
    Voorheen was de intonatie over alle snaren te hoog, als ik deze controleerde in het 12e vakje.
    Nu zit ik met wat ik al weg heb geschuurd van de kam, als ik de intonatie controleer; bij 5 snaren keurig op gelijke waardes, alleen de G snaar zit nog een paar centen te laag.

    Kan ik ongestraft verder schuren aan de kam, of help ik daarmee de intonatie van de snaren die al goed staan daarmee om zeep? En is er een mogelijkheid om die G snaar beter te krijgen?

    Ik heb dit in een youtube video gevonden over het afstellen van een klassieke gitaar en de snaarafstand op de 12e fret.

    Medium
    snaar 1: 3.0mm
    snaar 2: 3.4mm
    snaar 3: 3.5mm
    snaar 4: 3.7mm
    snaar 5: 3.9mm
    snaar 6: 4.0mm

    High
    snaar 1: 3.2mm
    snaar 2: 3.5mm
    snaar 3: 3.6mm
    snaar 4: 3.8mm
    snaar 5: 4.0mm
    snaar 6: 4.2mm

    Low
    snaar 1: 2.8mm
    snaar 2: 3.2mm
    snaar 3: 3.4mm
    snaar 4: 3.5mm
    snaar 5: 3.6mm
    snaar 6: 3.7mm

    Klopt dit een beetje, of zijn er mensen met andere ervaringen?

    Ps; ik ben geen rammer, meer een tokkelaar.
    Laatst gewijzigd door Frans D; 10 december 2019 om 12:47

  2. #2

    Standaard

    7mm is gigantisch. Heb je wel ruimte genoeg op het brugzadel om te zakken naar pakweg 3,5mm? Die 7mm doet me vermoeden dat er iets grondig mis is met de algemene geometrie van de gitaar.

    In elk geval: ik ga op mijn klassieke gitaren voor een actie van 3,5 tot 4mm op de lage E, 2,5 tot 3 mm op de hoge E (indrukken op de eerste fret). Intonatie zou ik me in eerste instantie niet te veel van aantrekken (in de veronderstelling dat de brug op de juiste plaats zit), dat is een veel groter probleem bij steelstrings dan bij klassieke gitaren, plus, als je actie zakt zal er ook minder nood zijn aan correctie van de intonatie.

    Wat betreft de G-snaar: ik vervang een nylon G standaard door een carbon G. De nylon G snaren zijn te dik en te stroef. Heeft ook invloed op de intonatie.

    hopelijk helpt dit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top