Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Halsinleg

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Halsinleg

    Iemand ervaring met het aftermarket plaatsen van parelmoer inleg op het fretbord zonder het verwijderen van de frets? Is dit doenbaar? Ik vraag het me af. Ik zou heel graag een parelmoeren crown inleg plaatsen op mijn jtv-59.
    Ik verneem hier graag tips over!
    Het gaat om deze set inleg op onderstaande gitaar...

    https://www.voxhumanawebstore.nl/pea...ard-crown.html

    Kris

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Dat lijkt me een heel secuur klusje. ik denk met een freesje in een dremel die in een houder zit uit de hand bijna niet te doen lijkt me. zou eens beginnen op een proefstukje hout Ik wet ook niet of er een soort van freesmalletjes voor bestaan dat zou handiger zijn.
    succes.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    En dat is nog maar stap één...
    Maar waar je al bang voor bent: Als je de vormpjes er eenmaal in hebt zitten, is het daarna ook nog best een opgave om de inlays gelijk te schuren met de toets. Ik heb iets dergelijks een keer geprobeerd, maar kon ook niks beters verzinnen dan een refret.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Heb een hele prs kloon toets ingefreesd met een dremel en daarna ingelegd met voorgelaserde birds. Wat best een klus. Maar het is te doen. Maar de radius is idd ook wel een dingetje. Voor je het weet schuur je teveel weg van het hout.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Halsinleg

    Ja, het opschuren is wat me het meeste zorgen baart. Het infrezen lijkt me een geduld klusje, maar moet wel lukken.
    Wat met de hardheid/schuurbaarheid van het parelmoer? Vergelijkbaar, harder of zachter dan hout?
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 6 december 2019 om 22:18
    Kris

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Ja, het opschuren is wat me het meeste zorgen baart. Het infrezen lijkt me een geduld klusje, maar moet wel lukken.
    Wat met de hardheid/schuurbaarheid van het parelmoer? Vergelijkbaar, harder of zachter dan hout?
    Tja bedoel je ebben of rosewood, dat scheelt nogal. Maar parelmoer is niet heel hard maar wel veel dichter dus schuurt anders. Ik zou een cm van een radiusblok afzagen en daarmee met korrel 600 voorzichtig schuren en het grootste deel van je toets afplakken met dun tape. Voor dozen ofzo.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Halsinleg

    Exact wat ik in gedachte had. Nog ff uitzoeken welke radius ik nodig heb en startsein kan gegeven worden.
    Wel 9 kansen om de boel te verkloten!
    Uiteraard zal ik eerst op een stuk oefenhout proberen, maar toch spannend!
    Wel zo jammer dat de dots op de 12de positie niet bedekt worden. Ik zal hiervior de marker in 2 zagen (schuine snede). Eerst eens met wat papieren tape kijken of dat op iets trekt. Ben benieuwd!
    Het gaat trouwens om het zachtere rosewood.
    Kris

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik zou het mezelf echt makkelijk maken en direct die frets eruit trappen. Dan dremelen. Inleggen, vullen met superglue en dan met een radiusbalk levelen maar. Echt never werken met de frets erin. van dit werk zijn nachtmerries gemaakt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Kan je frets schadevrij uit het hout halen en deze eventueel herbruiken? Mits opnieuw te vlakken natuurlijk. Of is dit not done en zullen er nieuwe frets in moeten in dat geval?
    Kris

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Of het gaat weet ik niet, maar voor €25,- aan fretdraad zou ik zelf denk ik überhaupt niet eens proberen om die dingen op exact dezelfde plek terug te stoppen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top