Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Maar dat probeer ik juist uit te leggen, Dennis. Ik zeg niet dat het waarheid is, is maar een theorie. Maar voor dat je de boel vast zet, doe je stemmen, met de snarenspanning die er op dat moment op staat. Lijkt mij niet dat die snaarspanning ineens minder wordt als je, na de boel gestemd te hebben, de locking nut vastzet. In die zin heeft alles achter de locking nut wel degelijk invloed.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Dan begrijp ik het niet.
    Op het moment dat de locknut vast zit, heeft datgene dat er zich achter de locknut zit wel of geen invloed?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wat er achter de locking nut zit heeft z'n invloed al gehad. De locking nut doet immers niet ineens een andere snarenspanning geven als je de boel vastzet.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Is dit niet een enorm ingewikkelde manier om te zeggen dat een locking nut er niks mee te maken heeft?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Is dit niet een enorm ingewikkelde manier om te zeggen dat een locking nut er niks mee te maken heeft?
    De locking nut kan helemaal geen invloed hebben op de snaarspanning want na het vastzetten van de nut compenseer je de snaarspanning weer met de finetuners. Of mis ik iets?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het finetunen is verwaarloosbaar, dat merk je echt niet.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Het finetunen is verwaarloosbaar, dat merk je echt niet.
    Je begrijpt me niet. Op het moment dat je de locknut aandraait komt er in de meeste gevallen iets meer spanning op de snaren. Met de finetuners breng je de snaren weer op stemming. M.a.w. de snaarspanning is weer hetzelfde voordat de locknut was aangedraaid.
    Anyway, het is marginaal...

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Er zijn paginalange discussie op de interwebz erover. Sommigen schrijven dat snaardikte en vrij-trilbare-lengte het enige zijn dat de spanning bij een bepaalde stemming bepaalt en dat kliinkt logisch, maar t is toch echt niet zo. Ik heb een aantal Ibanezen met exact dezelfde nekprofielen, zelfde snaardiekte en stemming, maar die verschillen in Floyd + locking nut versus vaste burg, en in houtsoort, en die voelen qua snaarspanning, qua weerstand bij aanslag echt COMPLEET anders. En ik ben iemand die in principe geen donder geeft om dikte nek, radius, actie, snaardikte, pick etc voor gewone poprock (alleen voor geshred luistert t nauw), maar dit voel je echt heel erg.

    Dus ik kan me best voorstellen dat voor de snaarpsanning t stukje vanaf de nut naar de setmmechanieken bij een losse nut invloed heeft op de weerstand/de spanning. Hebben we t daar over? De weestand? De stugheid zeg maar?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Een vraagje waar ik met de zoekfunctie nog geen antwoord heb weten te vinden;

    Stel dat je met een Strat de halshoek veranderd door in de halspocket een klein stripje houtfineer te leggen. Wordt de snaarspanning dan hoger?

    Ik heb namelijk 2 exact dezelfde Japanse Contemporary Strats.
    Bij de een heb ik dat gedaan en voor mijn gevoel is de snaarspanning hoger waardoor het benden zwaarder gaat en deze gitaar een heel stuk zwaarder speelt dan de andere.

    Klopt het dat de halshoek effect heeft op de snaarspanning?

    Bedankt alvast!
    Beide gitaren de zelfde snaren ?

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ja zeker!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top