Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard Snaarspanning en halshoek

    Een vraagje waar ik met de zoekfunctie nog geen antwoord heb weten te vinden;

    Stel dat je met een Strat de halshoek veranderd door in de halspocket een klein stripje houtfineer te leggen. Wordt de snaarspanning dan hoger?

    Ik heb namelijk 2 exact dezelfde Japanse Contemporary Strats.
    Bij de een heb ik dat gedaan en voor mijn gevoel is de snaarspanning hoger waardoor het benden zwaarder gaat en deze gitaar een heel stuk zwaarder speelt dan de andere.

    Klopt het dat de halshoek effect heeft op de snaarspanning?

    Bedankt alvast!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als je de halshoek verandert dan komen de snaren hoger of lager te liggen. Dat heeft effect op de intonatie en hoe moeilijk og gemakkelijk een gitaar speelt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Wat Erik zegt. De snaarspanning neemt niet toe want de snaarlengte blijft gelijk maar omdat de snaren hoger liggen gaat het minder makkelijk wat aanvoelt als hogere snaarspanning. Ik ga er van uit dat je de zadelhoogte niet aangepast hebt(?).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Contemporary Strats hebben daarvoor toch een stelschroef/stelplaatje in de neckpocket?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Nee, maakt niks uit, shim in neck.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    Snaarspanning veranderd niet, maar naar mijn gevoel heeft het te maken met de hoek die de snaren maken achter de brugzadels. Wanneer je de hoek van de hals vergroot moet je normaal gezien ook de zadels omhoog regelen, wil je de actie van de snaren hoog genoeg hebben. Bij het hoger zetten maak je de hoek van de snaren achter de zadels scherper, met als gevolg dat de snaar iets minder makkelijk -letterlijk- over de brug komt bij het indrukken of benden.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Bij het hoger zetten maak je de hoek van de snaren achter de zadels scherper, met als gevolg dat de snaar iets minder makkelijk -letterlijk- over de brug komt bij het indrukken of benden.
    Plausibel.
    Behalve dat dit zou betekenen dat gitaren met een floyd rose per definitie superzwaar zouden spelen, want de snaar kan aan beide kanten immers geen kant op. Maar dat is toch niet wat ik ervaar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Probeer maar eens te benden met een toplock in, de buurt van de kam.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Probeer maar eens te benden met een toplock in, de buurt van de kam.
    Wat is in de buurt van de kam?
    Tweede vakje? In mijn ervaring is dat niet moeilijker met toplock, en dan vergelijk ik gitaren met dezelfde snaren, mensuur, toetsradius en headstock vorm.
    Alles wat er door benden aan extra snaarlengte bij komt aan de "werkzame" kant van de nut moet je ook weer extra benden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Als je een goed vergelijk wil dan neem je een standaard tele en een toploader, veel extremer kwa snaarhoek gaat het niet worden.
    Merk je niet.
    Maar laat onverlet dat je theoretisch er een heel verhaal over kan houden zoals je dat kan over een vol en een half vol batterijtje.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top