Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 35 van 37 EersteEerste ... 253334353637 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 341 t/m 350 van 365
  1. #341
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik heb meteen ook het topkammetje maar weggehaald:


    En het zou helemaal mooi geweest zijn als de mechanieken van deze gitaar op de EKO zouden passen, want die zijn helemaal slecht. Maar helaas is de spacing van de EKO anders.
    Wat is de spacing? Misschien dat EKO zelf iets heeft: https://www.ekoguitars.it/en/contact

  2. #342
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Wat is de spacing? Misschien dat EKO zelf iets heeft: https://www.ekoguitars.it/en/contact
    Geen idee, maar ik heb ook nog niet gezocht. Bedankt voor de tip !

  3. #343
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het wordt pannend vandaag: ik ga de hals op z’n plaats lijmen. Hij klemt nu ‘droog’ echt strak en zonder beweging in de zwaluwstaart, en de meetlat op de frets komt ongeveer 1 à 2 mm boven de brug uit. Dat moet goed zijn.







    Nu moet de hals worden gelijmd. Ik heb eerst een dry run gedaan met alle klemmen op hun plaats.



    Met de klem rechts, onder de kop van de gitaar, trek ik de hals iets omlaag. Zo wordt de hiel goed tegen de zijkant van de gitaar geduwd.



    De uitlijning checken:



    En het fretje zit weer op z’n plaats. Eén gaatje is nog een beetje zichtbaar.



    De staart van de verbinding komt helemaal niet tot achter in het huis van de zwaluwstaart. Ik heb nog even gedacht om er een stukje op te lijmen, maar de verbinding zat echt goed strak, dus ik heb het maar zo gelaten.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 juni 2020 om 15:47

  4. #344
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Toen was het tijd om te lijmen. The Point Of No Return ...

    Titebond 1 ! Lekker dik op alle lijmvlakken.







    In de klemmen. De lijm perst overal goed uit de naden: zo wil ik het graag zien.





    De overtollige lijm poets ik weg met een natte doek.



    En nou maar wachten. Ik laat alles 24 uur in de klemmen.





    De voorste klem op de foto hieronder duwt de hals iets omlaag, en zo de hiel tegen de body van de gitaar.



    En deze twee klemmen zijn genoeg om de hals in de pocket te klemmen.



    Nu maar afwachten. Alles ziet er tot nu toe goed uit, en ik heb het volgens mij allemaal precies zo gedaan zoals een neck reset hoort. Morgenmiddag weet ik of alles gelukt is. Dan arriveren er ook wat setjes 12 string snaren, dus dan weten we of het alle moeite waard was, en de gitaar weer bespeelbaar is.

    Thumbs up !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 juni 2020 om 15:46

  5. #345
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    De toets is niet geshimd op de body?
    Hij lijkt op de foto sowieso al wat van de lineaal weg te lopen.

    Ben wel benieuwd naar het resultaat en wat het doet als de snaren er weer op zitten.

  6. #346
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    De toets is niet geshimd op de body?
    Hij lijkt op de foto sowieso al wat van de lineaal weg te lopen.
    Klopt. Er zit op iedere gitaar wel een ‘dive’ bij de hoge frets, dus ik hoop dat dat bij die van mij goed komt. Anders moet de toets op de brug weer los, en moet er een shim tussen. Ik denk dat ik op een 12 string bijna niet op de hoge frets speel, dus als er niks rammelt vind ik het wel goed. Ik heb de pestpokke aan shims maken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ben wel benieuwd naar het resultaat en wat het doet als de snaren er weer op zitten.
    #metoo !

  7. #347
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Ik heb gisteren eens het hele draadje doorgenomen (ik was in de veronderstelling dat dat hier nog altijd alleen over een neck-reset ging, boy was I wrong). Fraai werk doorheen het hele topic! Goed aangepakt, misschien jammer dat je op het laatst niet all-in bent gegaan en ook nog die kier tussen de staart en het huis hebt opgevult. Dat had alle kans op speling (ook op de lange termijn) teniet gedaan. maar niettemin lovenswaardige reset, ik doe het u niet na.

    Ik ben benieuwd hoe het uitpakt en of de gitaar uiteindelijk bespeelbaar zal geraken, ik heb er vertrouwen in.

    grtz

  8. #348
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    Ik heb gisteren eens het hele draadje doorgenomen (ik was in de veronderstelling dat dat hier nog altijd alleen over een neck-reset ging, boy was I wrong). Fraai werk doorheen het hele topic! Goed aangepakt, misschien jammer dat je op het laatst niet all-in bent gegaan en ook nog die kier tussen de staart en het huis hebt opgevult. Dat had alle kans op speling (ook op de lange termijn) teniet gedaan. maar niettemin lovenswaardige reset, ik doe het u niet na.

    Ik ben benieuwd hoe het uitpakt en of de gitaar uiteindelijk bespeelbaar zal geraken, ik heb er vertrouwen in.

    grtz
    Haha dat moet een taaie klus geweest zijn om dit hele topic door te lezen.

    Over het opvullen: de meeste zwaluwstaartverbindingen van halzen komen niet helemaal tot achter in de pocket. Daar zit altijd wat ruimte tussen. Het ging er mij meer om dat de zijkanten van de ‘staart’ vrij klein waren, en daarom heb ik overwogen om daar wat hout op te lijmen. Het effect daarvan op de stevigheid leek me echter miniem, en de verbinding was ‘droog’ al behoorlijk stevig, dus ik heb dat laten zitten. Straks haal ik de klemmen weg en dan zullen we meer weten !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 juni 2020 om 13:36

  9. #349
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Update. Ik heb de klemmen van de gitaar gehaald, na bijna een etmaal drogen. De hals lijkt goed vast te zitten.







    Er is wat lakschade langs de hiel. Als ik me daaraan ga ergeren zal ik die met wat lak proberen te herstellen.





    En nou eens kijken wat het resultaat is van al die moeite.



    De liniaal komt nu ongeveer 2 mm boven de brug uit, zonder snaarspanning. Ik moet nog een nieuw brugzadel maken.



    De ‘duik’ van de frets boven de body is behoorlijk fors. Ik hoop dat ik daar geen last van heb bij het spelen. Ik verwacht dat ik op een 12 string maar heel weinig in die positie zal spelen, dus ik hoop dat ik er mee weg kom. In het slechtste geval moet ik de tong weer losmaken en hem shimmen.



    De onbespannen hals heeft een beetje relief. Ik zal de truss rod iets bijstellen.


  10. #350
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En ik heb nog even de tuners definitief op hun plaats geschroefd.






 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top