Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 37 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 365
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    'Mijn' vijltje is 18 cm (gemeten).

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    koop het boek van Dan Erlewin, staat gedetailleerde info in over allerlei soorten van reparatie en refret level werk.
    houd er rekening mee dat je met een metalen crownvijl maar 1 richting op kan vijlen, eentje met diamantpoeder 2, dus heen en weer.
    ook dat je de poedervijlen aan de randen goed moet nakijken op scherpe randen zodat je geen schade aan de toets aanricht.
    Ron Kirn heeft een tip gegeven over het gebruik van restafval van granieten keukenbladen. een strook restafval beplakt met schuurpapier gebruikt hij als levelvijl.
    https://www.tdpri.com/threads/fret-l...le-101.201556/
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 28 november 2019 om 08:53

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Mijn eerste ‘opdracht’ LOL.

    Een stuk van deze binding is weg, en er zit een hoop lijm in de groef. Die krijg ik er wel uit, en ik heb een strip nieuwe witte binding gekocht. Bij het verwijderen van het losse stuk bleek ook een dun stuk zwarte binding los te zitten. Die is ook half gesmolten; iemand heeft al eens geprobeerd de binding vast te lijmen, maar waarschijnlijk met de verkeerde lijm. Dus moet ik weer een rol zwarte binding kopen ... Of heeft iemand een stukkie zwarte plastic binding van 0,5 x 5 mm over ? Van een cm of 20 ? Ik hou me aanbevolen.



    Verder is er nogal wat fret buzz op deze gitaar; met een fret rocker kwam ik er achter dat er een paar frets te hoog zijn.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 november 2019 om 16:41

  4. #24

    Standaard

    Uit ervaring weet ik dat een voorstel voor de helft van de prijs vaak wordt goedgekeurd (make offer-knop)

    Dennis heeft inderdaad een goeie deal gemaakt..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het heeft voorlopig nog niet veel te maken met een neck reset, maar ik oefen me suf op een sloopgitaar. Vandaag was ik benieuwd hoe moeilijk het is om een gelijmde brug van een bovenblad te krijgen. Nou, dat viel wel mee, met een (scherp geslepen) plamuurmesje en een heet strijkijzer. Maar hij was ook niet echt goed gelijmd.





    Het is een vreemde brug. De snaren liepen gewoon aan de achterkant door gaten in de brug zelf; niet door gaten in de body. Als je goed kijkt zie je nog een stukje snaar uit de achterkant steken.




    Weinig tear out.



    Er zit niks van een backplate onder de brug, alleen een alu stripje waar de brug in vastgeschroefd zat.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 29 november 2019 om 18:46

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Een vraag over de 12 snarige gitaar waarop ik uiteindelijk een neck reset wil doen.

    De gitaar heeft een moeilijk bespeelbare hals. Er zit nauwelijks een radius in het fretboard. Ik heb geen idee of dat normaal is op een 12-string. Maar: als ik de hele gitaar toch aan ga passen, zou ik dan een kleinere (rondere) radius in het fretboard kunnen maken ?

    Ik besef dat daarvoor de frets er uit (en weer nieuwe er in) moeten, en de topkam en het brugzadel aangepast moeten worden. En voor het veranderen van de radius moet ik een goed schuurblok kopen/maken. Ook weer een flinke klus dus.

    Ik ga natuurlijk eerst de neck reset uitvoeren, en kijken of de bespeelbaarheid dan beter wordt. Maar een barré pakken op de onderste frets (bij de kam dus) is nu al best lastig, terwijl de snaren op die frets nog niet extreem hoog liggen.

    De vragen :

    Kan ik een bollere radius in het vlakke toetsenbord maken ?

    Wat zou een goede radius zijn ?

    En zou dat de bespeelbaarheid verbeteren ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 december 2019 om 19:32

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nog een vraag: ik zie op Youtube ook wel neck resets waarbij ze de zwaluwstaart van de halsverbinding afzagen, dan de hoek van de hiel aanpassen, en tenslotte de hals weer met 1 of 2 bouten vanuit (of door) de hiel aan het halsblok vastmaken. Dat doen ze als de zwaluwstaartverbinding echt niet los wil. Iemand daar ervaring mee ?

  8. #28

    Standaard

    Een neck reset met behoud van de zwaluwstaart lijkt me niet makkelijk, Cowboy. Uit ervaring weet ik dat bij de minste afname van de 'schouderingen' (het deel dat moet weggenomen worden om de hals naar een grotere hoek te tippen) de zwaluwstaart meteen los komt te zitten. Ben je verplicht om met behulp fineer en het betere snijwerk de boel weer vast te krijgen.

    Nu je er over denkt om de toets een radius te schenken kun je er misschien gewoon een andere toets op zetten? Oude toets er af warmen en een nieuwe toets maken (voorzien van een radius) die een millimeter dunner is aan de topkam en een millimeter dikker ter hoogte van de twintigste fret? Hals verandert iets van dikte, maar je wint op die manier wellicht algauw iets van 4 millimeter aan de brug? Heb je meteen twee problemen in één slag opgelost..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Een neck reset met behoud van de zwaluwstaart lijkt me niet makkelijk, Cowboy. Uit ervaring weet ik dat bij de minste afname van de 'schouderingen' (het deel dat moet weggenomen worden om de hals naar een grotere hoek te tippen) de zwaluwstaart meteen los komt te zitten. Ben je verplicht om met behulp fineer en het betere snijwerk de boel weer vast te krijgen.
    Klopt, het is een behoorlijk taaie klus. Ik wil het toch wel eens proberen. De gitaar was een tweedehandsje en goedkoop, dus als alles mislukt: jammer dan.
    De passing van de zwaluwstaartverbinding verandert; daar moet ik idd iets voor op de ‘staart’ van de zwaluwstaart lijmen, en dat op maat beitelen/schrapen/schuren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Nu je er over denkt om de toets een radius te schenken kun je er misschien gewoon een andere toets op zetten? Oude toets er af warmen en een nieuwe toets maken (voorzien van een radius) die een millimeter dunner is aan de topkam en een millimeter dikker ter hoogte van de twintigste fret? Hals verandert iets van dikte, maar je wint op die manier wellicht algauw iets van 4 millimeter aan de brug? Heb je meteen twee problemen in één slag opgelost..
    Is een optie ... maar de hals zal in de loop der jaren nog méér omhoog gaan staan, dus een neck reset is het meest rigoreus, maar wel de beste oplossing denk ik. En als de hals een beetje makkelijk los komt, ook nog het eenvoudigst. Maar goed, misschien denk ik daar na afloop heel anders over ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 december 2019 om 20:51

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nog steeds zwaar off-topic, maar vreselijk mooi om van alles en nog wat eens te oefenen:

    Ik ben bezig met reparaties aan een Segovia akoestische gitaar van een vriend van mij. Hij weet dat het de eerste keer is dat ik dit doe, maar er zijn een aantal zaken die ik op de gitaar kan proberen.

    Het eerste is een losse binding. Daar heb ik een stuk van vervangen. Dat was nog ingewikkeld, want aan de binnenkant én de onderkant van de roomwitte binding zit een heel dun stukje zwarte binding. Ik heb eerst een strip gemaakt met die zwarte bindings op de witte gelijmd, en die zwarte strips met veel schuur- en schraapwerk net zo dun gemaakt als die van de rest op de gitaar.











    Toen ik een passend stuk binding had gefabriceerd heb ik dat met schilderstape strak in de schoongeschraapte groef geplakt, en er dmv. de capillaire werking tussen de strip en de body dunne superglue in gedruppeld. Dat werkte goed !



    Toen overal lijm tussen zat heb ik alles nog een half uurtje flink strak getaped laten drogen.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top