Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 37 EersteEerste ... 8161718192028 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 365
  1. #171
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zelf ook nog wel eens gefineerd, maar gewoon met Bizon Tix verlijmen en een plaat hout met boeken er bovenop als pers.

  2. #172
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Zelf ook nog wel eens gefineerd, maar gewoon met Bizon Tix verlijmen en een plaat hout met boeken er bovenop als pers.
    Moet je toch eens met houtlijm en een strijkbout proberen. Werkt als een tierelier.

  3. #173
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Inmiddels niets meer om te fineren, paar jaar terug nog een bureaublad gedaan, maar weer op 'mijn' manier
    Op zich werkt de Bison Tix manier ook prima, zolang als je de lijm maar voldoende uit laat drogen voordat je beide ingesmeerde oppervlakken samen drukt. Beetje zoals je een band of een schoenzool plakt.
    Nahja dat Titebond is ook niet zo duur.

  4. #174
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Inmiddels niets meer om te fineren, paar jaar terug nog een bureaublad gedaan, maar weer op 'mijn' manier
    Op zich werkt de Bison Tix manier ook prima, zolang als je de lijm maar voldoende uit laat drogen voordat je beide ingesmeerde oppervlakken samen drukt. Beetje zoals je een band of een schoenzool plakt.
    Nahja dat Titebond is ook niet zo duur.
    Ik ben nog een leek, maar ik vond de grote voordelen dat je:

    a. Niet hoeft te klemmen;
    b. De lijm in een kwartiertje droog is;
    c. De fineer met de droge lijm nog gewoon op z’n plaats kan schuiven tot ie precies zit waar je wil. Dan effe een hete strijkbout op een hoek, en het blijft zitten waar je wil;
    d. Als het fout gaat: strijkbout er op, lijm zacht maken, fineer verplaatsen en weer vastlijmen die hap (nog niet geprobeerd trouwens).

    En ik denk dat Titebond duurder is dan ‘gewone’ houtlijm, maar je hebt echt maar een heel dun laagje nodig. En ik heb hier al een jaar een fles van anderhalve liter waar misschien een kwart uit is nu. Kan volgens mij ook best met goedkopere houtlijm.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 februari 2020 om 20:14

  5. #175
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ja da's dan wel weer lekker, als je zolang nog dingen kunt corrigeren. Ik denk inderdaad wel dat Titebond meer het idee geeft van dat je dit nu eenmaal moet gebruiken om serieus met gitaren bezig te zijn dan dat het daadwerkelijk anders/beter is dan de doorsnee witte houtlijm. Uiteindelijk maakt de prijs van zoiets amper iets uit, een velletje fineer kan sneller in de papieren lopen.

  6. #176
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ja da's dan wel weer lekker, als je zolang nog dingen kunt corrigeren. Ik denk inderdaad wel dat Titebond meer het idee geeft van dat je dit nu eenmaal moet gebruiken om serieus met gitaren bezig te zijn dan dat het daadwerkelijk anders/beter is dan de doorsnee witte houtlijm. Uiteindelijk maakt de prijs van zoiets amper iets uit, een velletje fineer kan sneller in de papieren lopen.
    Ik ben het wel met je eens: iedereen op mijn voornaamste bron van inspiratie (Youtube) gebruikt Titebond I voor het meeste lijmwerk, maar volgens mij is dat gewoon dezelfde lijm als andere houtlijmen. Niet watervast, en door hitte zacht te maken. Misschien een hype onder gitaarbouwers, maar ach, het werkt.

    En over die fineer: nog geen idee waar ik het voor ga gebruiken, maar zo’n stapel mooi hout voor 25 eutjes kon ik niet laten liggen. Vooral omdat ie er zomaar 8 stroken Rio Palissander bij deed omdat ik zei dat ik gitaren bouw. Toch aardig.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 februari 2020 om 20:44

  7. #177
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik kan meteen eens proberen of ik een barst in het fineer kan vullen met superglue. Die zat al in het stukje fineer dat ik heb gebruikt. Wordt vervolgd !


  8. #178
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vraag mij af of je dit met secondelijm moet doen. Velen met lak lijkt me beter.

  9. #179
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik vraag mij af of je dit met secondelijm moet doen. Velen met lak lijkt me beter.
    Of vullen met zaagsel van de fineer ?

  10. #180
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ben bang dat je dat toch blijft zien.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top