Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 365

Threaded View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Neck reset op een 12 snarige akoestische gitaar. Een verslag !

    Dit wordt niet echt een bouwverslag, maar misschien toch wel leuk om te laten zien.

    Ik heb een spotgoedkope tweedehandse Contessa 12 snarige gitaar gekocht, waar niet op te spelen valt omdat de hals naar boven is gebogen. Eigenlijk een finale miskoop dus. In een ander topic hierover werd me duidelijk dat ik niet om een volledige neck reset heen kom, en het is misschien wel leuk om daar verslag van te doen.

    Ik ben niet onhandig met hout, en heb in mijn huis een klein werkplaatsje. Ik heb flink op Youtube zitten spitten hoe zo’n neck reset werkt. Dat is een behoorlijk taaie klus, en omdat het de eerste keer is dat ik zo iets doe is de kans op een totale mislukking erg groot. Ik schat de kans dat het lukt op een procent of 10, haha. Dus blijf dit volgen, want er is geen mooier vermaak dan leedvermaak, toch ? Aangezien ik verder niet regelmatig de staatsloterij win, en de gitaar zelf niet veel waard is, is mijn streven ook om zo weinig mogelijk geld uit te geven.

    De gitaar:



    De hals staat veel te ver omhoog ‘gekiept’. Hij is wel goed recht; dat heb ik al voor elkaar met wat draaien aan de trussrod. Het topkammetje is ook goed. Het zadel in de brug kan niet verder omlaag, en de brug zelf is te dun om die dunner te maken.

    Een meetlat over de frets laat zien dat de hals echt te ver gekiept is; de lat komt ongeveer 4 mm onder de rand van de brug uit, terwijl die er precies boven op zou moeten liggen.







    De actie op de 12e fret is nu ruim 5 mm, en lager krijg ik hem echt niet. Er is zo echt niet op de gitaar te spelen; die klinkt door dat enorme gat gewoon vals, en barré’s pakken hoger op de hals is gewoon niet te doen.



    Hier is het plan:

    - 15e fret verwijderen
    - Fretboard op de body losmaken met een strijkijzer en een paletmes;
    - 2 à 3 gaatjes boren in de 15e fretslot tot bijna onder in de hiel; op die plek zit als het goed is de kopse kant van de zwaluwstaartverbinding, en dus de lijmnaad;
    - De lijmnaad door die gaatjes verhitten en zacht maken met koperdraad (kern van een elektriciteitskabel) en een soldeerbout;
    - De hals loswrikken.

    Daarna komt het zodanig bijwerken van de hoek van de hiel dat hij terug op de gitaar kan en de actie weer helemaal in orde is. Maar dat is van later zorg. Eerst moet ie er af. En heel blijven.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 november 2019 om 18:54

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top