Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 32 van 37 EersteEerste ... 223031323334 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 311 t/m 320 van 365
  1. #311
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nou, hoepelekee dan. Back on topic. De neck reset op de 12-string akoestische gitaar.

    Waar ging het ook al weer over: de hals ‘leunt’ te ver naar voren, door de jarenlange spanning van de snaren. Een rechte lat, plat op de frets, zou precies op de rand van de brug uit moeten komen. Daar zit ie nou zeker 5 mm onder, zelfs zonder snaren. Dat resulteert in een actie van 5 mm op de 12e fret; veel te veel. Het zadel van de brug is al super laag, en de hals is redelijk recht. Ik heb van alles geprobeerd, met de truss rod en het zadel, maar lager dan een halve centimeter wordt het niet, en de gitaar is daardoor onbespeelbaar.

    Plan is dus om de hals van de gitaar te halen, en de hoek van de ‘hiel’ van de hals aan te passen zodat die weer rechter op de gitaar komt. Het probleem is dat de hals (waarschijnlijk) met een gelijmde zwaluwstaartverbinding aan het halsblok in de gitaar vast zit. Om die verbinding los te maken moet de lijm in die verbinding zacht gemaakt worden. Dat ga ik doen door onder de 15e fret (waarschijnlijk de rand van de verbinding) twee gaatjes te boren waardoor ik met stoom de lijm zacht ga maken en zo hopelijk de hals los uit de gitaar kan wrikken.

    In afwachting van het stoomapparaat (dat wordt morgen bezorgd) heb ik vandaag de toets op de body losgemaakt. Dat ging met een heet plamuurmes beter en sneller dan ik dacht, en zonder schade.











    Snaren er af. Een nieuw setje, maar niet te redden denk ik. Ik berg de onderdelen goed op, anders raak ik die voor eeuwig kwijt. En vraag nou maar niet hoe ik dat weet.







    Even de brug gecheckt: die zit goed vast (op een klein hoekie na).

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 juni 2020 om 14:54

  2. #312
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het (mahonie ?) halsblok in de gitaar. Van hier uit is niet te zien met wat voor verbinding de hals er aan vast zit. Geen schroeven in ieder geval.



    Insnijden van de lak rond te toets.



    Ik heb de toets twee minuutjes verhit om de lijm er onder zacht te maken.



    Mijn (scherp geslepen) plamuurmesje heb ik ook verhit.



    En na een minuutje voorzichtig wrikken was het gedeelte van de toets op de body los. Dat viel alvast mee.






  3. #313
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En meteen maar even door: ik heb de 15e fret verwijderd en gaten naar de lijmverbinding geboord waar een naald van een ballenpomp in past. Daarmee ga ik de zaak onder stoom zetten, met de stoomreiniger die een dezer dagen moet arriveren.

    Fret opwarmen, lijm zacht maken.



    Fret trekken. Geen schade ! En de fret kan later gewoon weer terug. Dat scheelt in ieder geval ook nog een hele re-fret.







    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 juni 2020 om 21:46

  4. #314
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Gaten boren in de fretslot, in de lijmnaad (hoop ik). 2 mm was net te krap voor de naald, dus voor de lengte van de naald heb ik nog tot 2,5 mm geboord. Als de fret er weer op zit zie je de gaatjes niet meer.












  5. #315
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En op de valreep van deze vruchtbare dag kreeg ik nog twee nieuwe klussen:

    Een EKO Ranger (?) 12-string uit 1973 met koffer die een jaar of 20 ergens in een kelder lag, om op te knappen en te houden:







    En de Takamine van een vriend, met een gebarsten neck. Dat moet te doen zijn.





    https://youtu.be/fM2_dBylid8

    Maar dat komt later allemaal wel.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 juni 2020 om 22:24

  6. #316
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het stoomapparaat is gearriveerd. Gewoon een simpel stoomreinigertje van de Lidl. Dat lijkt me minder link dan een fluitketel vol kokend water op een gammele benzinebrander op de werkbank.

    Ik heb met teflontape en slangenklemmen een slang van het apparaat naar de ballenpomp-naald gemaakt. Dat werkt goed, behalve dat de stukken slang die ik hier had liggen niet tegen de hitte van de stoom kunnen. Eén vervormt helemaal, en de andere wordt heel slap. Daar moet ik iets op verzinnen, want ik wil geen hete stoom over me heen.

    De eerste poging:





    Niet echt een succes; de slang vervormt meteen na een paar seconden stomen. De verbindingen zijn wel goed ‘stoomdicht’.



    De tweede poging, met een dikwandige aquariumslang:



    Teflontape om de ballenpomp-naald:





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 juni 2020 om 17:27

  7. #317
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Safety first ...





    Dit is dan de bedoeling:



    Heeft iemand een tip voor hittebestendige slang, buitenmaat max. 16 mm ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 juni 2020 om 20:07

  8. #318
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Hydrauliekslang moet dat aankunnen.

  9. #319
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Of misschien PTFE of PFA pneumatiekslang?

  10. #320
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Hydrauliekslang moet dat aankunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Of misschien PTFE of PFA pneumatiekslang?
    Is al niet meer nodig !

    No Guts, No Glory !

    Ik heb het toch meteen maar eens geprobeerd, met die slappe slang. En het lukte meteen ! Ik hoefde in ieder gat maar een paar minuten te stomen, en na een minuutje of tien wrikken kwam de hals los uit de verbinding. Supervet !

    Lak insnijden:



    Een doek in de gitaar om overtollig vocht op te vangen:



    Stomen maar. Op een gegeven moment begon de slang op te bollen omdat ie de druk niet meteen kwijt kon. Maar met de knop op de stoomreiniger kan je de toevoer regelen, dus dat kwam goed.





    Na een paar keer stomen en wat wrikken ging de hals steeds losser zitten.



    En na even potverrenondeju gezegd te hebben schoof de hals uit de gitaar.



    Geen schade; wel veel lijmresten. De volgende klus: schoonmaken.





    Nou, vooral hier zat ik de afgelopen 32 pagina’s van dit topic tegen aan te hikken. Ik ben er super blij mee !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 juni 2020 om 19:01

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top