Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 37 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 365
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Toen dat klaar was heb ik de nut bijgeschuurd om hem goed in de hals te laten passen.





    Intonatie.



    En hier het resultaat. Ik heb even zitten spelen. De frets zijn superglad en de actie is nu prima. Veel beter dan het was ! Er zijn alleen wat snaren die ‘open’ nog niet helemaal helder klinken, dus ik moet nog eens goed naar het kammetje kijken. En het viel me op dat de hals nu vrijwel geen relief heeft, dus misschien moet de trussrod weer een tikkie losser.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 januari 2020 om 20:59

  2. #102

    Standaard

    Goed bezig man!

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Weer wat leuks in de Cowboy Klushoek: een Jedson T-style gitaar; eind jaren ‘60 - begin jaren ‘70. Gemaakt voor een Engelse fabriek, die vanaf het begin van de vorige eeuw eerst vooral banjo’s maakte. In de jaren ‘60 begonnen ze gitaren uit Japan (Teisco Company) te importeren en onder de Jedson naam te verkopen.

    Hier wat info die ik kon vinden over het merk:

    https://jedsonguitars.net/history

    De gitaar is dus waarschijnlijk net zo oud, of ouder, als mijn ‘71 Telecaster ! Hij werkt helemaal; de contacten zijn verweerd dus het is even friemelen om beide elementen (met de zwarte knopjes) aan of uit te zetten. Verder zat er waarschijnlijk ooit een tremolo arm op, net als een ashtray, maar die heb ik niet.
    Het geluid is verrassend goed: lekker vintage jare ‘60 sound.

    Ik ga de gitaar voor de eigenaar (mijn schoonzoon, haha) nakijken en waar nodig repareren. De (mahonie ?) hals is eigenlijk behoorlijk goed; lage actie. De frets zien er ook redelijk uit. Ik denk dat het vooral de electronica is die wat aandacht nodig heeft; en verder wat schoonmaken en afstellen.















    Hier onder wat foto’s die ik op internet vond. Alle vergelijkbare gitaren hebben een witte (3-ply) slagplaat; die ik hier heb heeft een 1-ply zwarte. Die lijkt wel origineel, net als de strip met volume- en toonregeling.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 januari 2020 om 14:07

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Multiplex body:



    De hals is een beetje geshimd met wat tape.





    Ik heb het idee dat de slagplaat en de control plate zwart gespoten zijn. Later eens kijken wat er onder zit.







    Deze knopjes doe het soms wel, soms niet.





    De tremolo. Er zit geen arm meer bij; die lijkt ook niet afgezaagd of zo, dus in theorie zou die er weer op kunnen. Geen idee hoe ...




  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Beetje fretwear. Ik ga ook bij deze de frets vlakken en crownen.



    De schaal is korter dan die van een Fender:



    Hier zie je waarom ik denk dat de slagplaat origineel wit (3-ply ?) was. Hoe zou ik de verf er af kunnen halen ? Voorzichtig schuren ?


  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En even tussendoor een ontdekking: voor zover ik me kon herinneren is mijn ‘71 Telecaster ergens in de jaren ‘80 opnieuw gefret. Als ik zo eens kijk lijkt het er op of destijds alleen de originele frets zijn bijgewerkt, want ze zijn extreem laag. Ik heb er zelf nooit iets aan gedaan. En ik wist toen blijkbaar het verschil niet tussen een ‘fretjob’ en een ‘refret’.

    De Tele speelt prima, dus ik ga er niks aan veranderen. Hooguit de frets polijsten, want dat scheelt op de MIM Stratocaster ontzettend veel kwa speelgenot !






  7. #107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    En even tussendoor een ontdekking: voor zover ik me kon herinneren is mijn ‘71 Telecaster ergens in de jaren ‘80 opnieuw gefret. Als ik zo eens kijk lijkt het er op of destijds alleen de originele frets zijn bijgewerkt, want ze zijn extreem laag. Ik heb er zelf nooit iets aan gedaan. En ik wist toen blijkbaar het verschil niet tussen een ‘fretjob’ en een ‘refret’.

    De Tele speelt prima, dus ik ga er niks aan veranderen. Hooguit de frets polijsten, want dat scheelt op de MIM Stratocaster ontzettend veel kwa speelgenot !
    Bij Gibson laten ze je extra betalen voor zo'n fretless wonder!
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BamBuFan1 Bekijk bericht
    Bij Gibson laten ze je extra betalen voor zo'n fretless wonder!
    Haha yup. Het wordt ooit een probleem als deze frets te ver uitslijten. Dan moeten er nieuwe in, want ze zijn zo laag dat crownen gewoon niet meer gaat. Maar: de fretjob was ergens rond 1985, en de Tele speelt nog steeds als een droom.

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Hier zie je waarom ik denk dat de slagplaat origineel wit (3-ply ?) was. Hoe zou ik de verf er af kunnen halen ? Voorzichtig schuren ?

    Uit een ander forum: schuren en polijsten is het beste denk ik.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 17 januari 2020 om 09:16

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    En even tussendoor een ontdekking: voor zover ik me kon herinneren is mijn ‘71 Telecaster ergens in de jaren ‘80 opnieuw gefret. Als ik zo eens kijk lijkt het er op of destijds alleen de originele frets zijn bijgewerkt, want ze zijn extreem laag. Ik heb er zelf nooit iets aan gedaan. En ik wist toen blijkbaar het verschil niet tussen een ‘fretjob’ en een ‘refret’.

    De Tele speelt prima, dus ik ga er niks aan veranderen. Hooguit de frets polijsten, want dat scheelt op de MIM Stratocaster ontzettend veel kwa speelgenot !





    Wow ik moest echt zóeken naar de frets op de eerste foto. damn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top