Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 37 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 365
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De binding zit op z’n plaats. Hij past niet helemaal ... Aan twee kanten zit een kiertje. Dat moet volgende keer beter. Maar eens kijken of ik dat met lijm en verf wat opgevuld krijg.

    De binding heb ik vervolgens passend geschuurd en geschraapt met de body. Daarbij beschadigde ik de lak ... en die plekjes het ik geprobeerd met een zwarte stift aan te tippen. Dat kan de volgende keer ook beter.











    Beetje rauwe rand, maar ik probeer die nog voorzichtig goed te schuren.



    Het resultaat. Ik heb de body langs de binding glad proberen te schuren en te polijsten; blijft wat doffer dan de rest, dus daar moet ik wat beter m’n best op doen.







    Dat was dat. Ik ben half tevreden: de binding zit goed vast en oogt vrij goed als de rest. De afwerking kan een stuk beter.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 december 2019 om 21:15

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Vervolgens.

    Mijn vriend meldde dat hij dacht dat er iets in de gitaar rammelt. Hij dacht zelf aan een losse brace. De vorige eigenaar is ooit met gitaar en al van z’n fiets gelazerd; vandaar ook de schade aan de binding. Ik denk dat ie nog mazzel gehad heeft.

    Ik heb de gitaar goed van binnen gevoeld, en met m’n iPhoontje wat foto’s gemaakt. Dat gaat verbijsterend goed ! En ik kan geen losse bracings zien of voelen.















    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 december 2019 om 23:19

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Wat rammelt er dan wel ? Als ik eerlijk ben dan hoor ik niks.

    Mijn aandacht ging naar de brug. Daar zit onder de kam een afgeknipte strip van een element dat er ooit in gezeten heeft, en de brugkam zit wel heel los in de gleuf. Als ik die strip weg haal is het kammetje veel te laag, dus daar ga ik een nieuwe voor maken.





    Verder zie ik dat de brug niet meer goed op de gitaar gelijmd zit. Een A4’tje kan er zeker tot de helft onder. Je ziet het papier zelfs in de snaargaten.






    Er zijn een aantal frets die hoger of lager liggen dan de aangrenzende. Ik denk dat het zinnig is om ze allemaal wat af te vlakken en opnieuw te crownen.



    Dat wordt dus de volgende klus:

    - De brug los maken en opnieuw vastlijmen;

    - De strip onder de brugkam uithalen, en een nieuwe, goed passende kam maken;

    - De frets vijlen en crownen.

    Om de brug er weer op te lijmen heb ik een paar diepe klemmen nodig. Die ga ik eerst proberen zelf te maken. Daarvoor heb ik voor een paar pieken wat alu strips besteld (en meteen eentje om een lat met inkepingen voor frets, een fretboard ruler, te maken om te kijken of een toets recht is). Hout voor de klemmen ligt hier nog zat.



    https://www.canadianwoodworking.com/...set-cam-clamps

    Wordt vervolgd ! Tips blijven welkom; het is allemaal de eerste keer dat ik dit doe.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 december 2019 om 23:20

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nog maar wat verder off topic.

    Ik heb effe een prototype gemaakt voor een luthier clamp. Ik maak de bekken door latten hout te verlijmen, want ik heb geen cirkelzaag om een mooie sleuf te zagen. Met de lintzaag werd dat een fiasco. Daarmee heb ik wel uit een balk hout een stapel latten op maat gezaagd. Die moest ik na het zagen nog wel schaven om ze recht en op gelijke dikte te krijgen.

    De twee buitenste latten van een bek (of klauw, of hoe heet dat bij een klem) zijn ongeveer 1 cm; het binnenste latje is 4 mm. Dat is ook de dikte van de aluminium staven die ik besteld heb. Ik heb dat in het prototype even van hout gemaakt; dat klemt natuurlijk voor geen meter, maar ik wilde eens kijken of de constructie werkt. Nou, dat doet ie ! :-)



    Latjes, en een mislukt probeersel uit één stukkie hout.



    Op maat, en glad schaven.



    Verlijmen van de vaste ‘klauw’.





    Mockup van de ‘klemmende’ klauw.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 december 2019 om 18:16

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De twee helften in de klemmen.



    Hier zaag ik de sleuf voor het gedeelte dat uiteindelijk de klemwerking verzorgt. Met een gaatje aan het einde van de sleuf, zodat het hout vanaf daar niet verder splijt.



    De ‘vaste’ klauw zit haaks.



    Nou, het resultaat van een paar uurtjes werk. Ik denk dat ik er in een dag wel een stuk of acht kan maken. Daar heb ik iig aluminium staven voor besteld (van 4 x 25 x 250 mm).





    De goeie maat om een brug te lijmen.





    De klem werkt met de houten geleider (van 4 mm dik) natuurlijk maar minimaal, maar de constructie is goed. Ik zal bij de ‘echte’ klemmen nog wat schroeven in de vaste delen draaien om de zaak zo stevig mogelijk te maken.



    De houten ‘staander’ zit nu gewoon gelijmd; die van aluminium ga ik vastmaken met secondenlijm en boutjes.

    Nou is het wachten op de ijzerwaren, en dan kan de zaak in produktie. Ik maak er een stuk of acht, waarschijnlijk met wat verschillende dieptes.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 december 2019 om 19:54

  6. #36

    Standaard

    Heerlijk topic dit, klussmurf!
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BamBuFan1 Bekijk bericht
    Heerlijk topic dit, klussmurf!
    Oh gelukkig leest iemand dit nog :-)

    Ik ga wel heavy off-topic, maar de neck reset komt er ooit aan. Er staan hier nu vier gitaren om te oefenen: drie ‘voor de sloop’ en eentje om te repareren (die met de losse binding en brug hierboven). Maar er is er nog géén met een zwaluwstaartverbinding tussen hals en body die ik los kan maken ... En ik zou het graag een keer op een wrak oefenen voordat ik met de 12-string aan de gang ga.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 december 2019 om 18:27

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Oh gelukkig leest iemand dit nog :-)
    O ja hoor, ik ook. Best interessant
    Nu is op internet al veel te vinden op het gebied van reparaties, zelfs filmpjes door Stewmac, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en hoe meer methoden en slimme ideeën hoe beter.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #39

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Nu is op internet al veel te vinden op het gebied van reparaties, zelfs filmpjes door Stewmac, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en hoe meer methoden en slimme ideeën hoe beter.
    Ik smul er van. Ken je deze: Jerry Rosa van Rosa String Works. Stapels uitgebreide video’s van reparaties en productie van vooral akoestische instrumenten (gitaren en mandolines) en een heerlijk simpele redneck. Maar ook een prima vakman ! En hij laat echt alles zien, ook als het hem effe niet lukt.

    https://www.youtube.com/channel/UC29...MU8TCrloPN0Cbw

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top