Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    leg de gitaar zo neer dat de hals goed ondersteund is en je daar druk op kan uitoefenen.
    pak een stuk hout zoals een roerstokje die je bij de verf krijgt en druk dan eens goed bovenop die fret.
    je kan natuurlijk ook de onderkant van de steel van een hamer gebruiken.
    kun je dan de fret naar beneden drukken, of niet?
    zo ja, dan zal je dat aan moeten pakken.
    zo nee dan zit hij vast genoeg en is eventueel zoeken naar high spots, daar waar frets hoger zijn dan de anderen genoeg om er achter te komen of je geheel wilt vlakken of deels enkele frets wilt bijwerken

    nadeel van nieuw frets is dat je dit ook weer hout kost, de tandjes eronder snijden dan in de zijkanten van de fretslots en maken daar het hout poreuzer en daardoor voor nieuw frets minder grip, dat je dan weer oplost door een frettype te kiezen met wijdere tandjes.( en bij het verwijderen van de frets komen toch ook wel regelmatig deeltjes van de toets mee)

    if it ain't broke, don't fix it.
    zit het vast, prima.
    dan hoogstens vlakken
    (maar dat is mijn idee) ;-)

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    IJsselstijn
    Berichten
    5.346

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zou dan ook kunnen dat de hals compound radius is, maar de frets niet daarop zijn aangepast?

    Bedankt! ik hoorde de term compound radius al een poos. Wist nooit precies wat het inhield. En toevallig dacht ik vandeweek nog dat ik het wel even wilde gaan googlen. Weer wat geleerd.
    Got a quarter in my pocket.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik heb het zelf ooit ook eens meegemaakt bij een akoestische Ibanez (terwijl deze zeer waarschijnlijk uit een andere fabriek kwam). Kreeg ze er niet goed in en heb er toen nieuwe ingetikt. Probleem is niet meer terug gekomen en het ding wordt nog steeds gebruikt.

    Tot zover de onberispelijke kwaliteit van Ibanez.



    Wat een vreemde stroman. Niemand hier noemt de kwaliteit van welk merk dan ook onberispelijk toch? En ja ik weet dat jij wist dat ik ging reageren en nee ik voel geen enkele drang voor Ibanez op de bres te springen en deze enz enz enz

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zou dan ook kunnen dat de hals compound radius is, maar de frets niet daarop zijn aangepast?

    Dat zou a) raar zijn als t ding uit de fabriek komt en b) zou dan niet t probleem gaanderweg erger moeten worden één richting op?

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    leg de gitaar zo neer dat de hals goed ondersteund is en je daar druk op kan uitoefenen.
    pak een stuk hout zoals een roerstokje die je bij de verf krijgt en druk dan eens goed bovenop die fret.
    je kan natuurlijk ook de onderkant van de steel van een hamer gebruiken.
    Aha, dat is advies waar ik me al iets meer bij kan voorstellen. Dat met die "vinger(nagel)" bovenop die fret van een enkele posts geleden kon ik niet zo goed volgen.
    Plant
    Ik zou eerst eens met de vinger(nagel) midden op een fret drukken om te kijken of deze wel los zit / meegeeft.
    Als dat zo is zie je hem zonder veel kracht al meebewegen en ook terugveren.
    Anyways, heb eens druk uitgeoefend met een stuk hout er bovenop en inderdaad er beweegt niets.
    Vind je redering inderdaad wel steek houden. Eerst eens afvlakken en je weet nooit of dat een hals oplevert die fijn speelt. Refretten kan dan nog steeds moest ik het echt niet kunnen laten.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratkerel Bekijk bericht
    Eerst eens afvlakken en je weet nooit of dat een hals oplevert die fijn speelt. Refretten kan dan nog steeds moest ik het echt niet kunnen laten.
    ik zou niet direct volledig gaan vlakken.
    zet met behulp van de trussrod de hals eerst zo ideaal mogelijk en ga dan met een klein vlak metalen lineaal eens controleren of er tussen 3 frets er 1 te hoog zit.
    je schuift zo de hele hals langs, telkens 1 fret opschuiven, of dat stukje metaal kan/gaat wiebelen op 1 fret

    een bouwer waar ik zeer veel respect voor heb en wars is van allerleid mambojambo is Ron Kirn. die heeft een hele goede pdf geschreven over setup en afstellen
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=...uTWRy5LuBM0cf5

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik zou niet direct volledig gaan vlakken.
    zet met behulp van de trussrod de hals eerst zo ideaal mogelijk en ga dan met een klein vlak metalen lineaal eens controleren of er tussen 3 frets er 1 te hoog zit.
    je schuift zo de hele hals langs, telkens 1 fret opschuiven, of dat stukje metaal kan/gaat wiebelen op 1 fret
    Houdt inderdaad een pak meer steek om eerst te kijken wat kleine ingrepen kunnen doen. Eerste stap is eens deftig afregelmateriaal aan te schaffen.
    Wat ik met wel altijd afvraag met die fretrocker methode, wat met de allerlaatste fret als die het hoogst is? Zeker in mijn geval lijkt puur op basis van het zicht deze fret bijzonder hoog maar ik kan me zo voorstellen dat het oog kan bedriegen. Ik vind de lange fretvijl veel logischer, zo vormen alle frets tesamen een beetje de norm qua hoogte in de context van die specifieke gitaar.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Dat zou a) raar zijn als t ding uit de fabriek komt
    Gitaar is 2dehands hè, mogelijk is dit het gevolg van een verkeerde refret.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    en b) zou dan niet t probleem gaanderweg erger moeten worden één richting op?
    Dat schrijft ie toch ook?:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratkerel Bekijk bericht
    ... fret nr. 24 is het ergste van ze allemaal. Maar dus hoe dichter bij de eerste fret hoe minder ruimte er is tussen de frets en de toets
    Hoger op de hals is het probleem groter dan lager op de hals.
    Laatst gewijzigd door Plant; 20 november 2019 om 18:56
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Helemaal verkeerd gelezen. MEa culpa Dan klinkt wel aannemelijk ja

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratkerel Bekijk bericht
    Houdt inderdaad een pak meer steek om eerst te kijken wat kleine ingrepen kunnen doen. Eerste stap is eens deftig afregelmateriaal aan te schaffen.
    Wat ik met wel altijd afvraag met die fretrocker methode, wat met de allerlaatste fret als die het hoogst is? Zeker in mijn geval lijkt puur op basis van het zicht deze fret bijzonder hoog maar ik kan me zo voorstellen dat het oog kan bedriegen. Ik vind de lange fretvijl veel logischer, zo vormen alle frets tesamen een beetje de norm qua hoogte in de context van die specifieke gitaar.
    schuif gewoon vanaf de 4/5 frets voor die laatste je liniaal of fretrocker richting die fret en als deze daar dan niet op/over schuift dan weet je dat die hoger is.
    ( laatst las ik ergens dat er mensen zijn die standaard, zeker aan de kant van de lage E de laatste fret(s) wat laten afvallen, mede omdat de uitslag van de snaren richting het midden groter is dan bij de beide uiteinden. tenminste zo heb ik dat begrepen)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top