Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard Vergalt een heavy bottom snaarvariant je afstelling?

    Waerde medegitaristen,

    Ik heb onlangs mijn ouwe getrouwe strat verkocht en een Jackson dominion dx2 gekocht. De signature van Mark Morton.

    Ding staat best goed afgesteld, maar draagt een .09setje

    Ik wil daar mijn oude getrouwe xl110 van maken, maar omdat ik zoveel drop D speel wil ik de heavy bottom variant proberen. En dat terwijl ik dus net hem wil laten afstellen.

    Mijn vraag : als ik de gitaar met een xl110 erop zou laten afstellen. Hoezeer wordt die afstelling waardeloos als ik er daarna een xl140 op knal... Heeft die paar extra kilo een groot effect en moet ik een set kiezen, of kan ik vrolijk de ene keer dit ende andere keer dat erop gooien, zonder veel effect?

    En indien dat laatste geldt: laat ik hemd best afstellen met xl110 of xl140 erop?

    Alle ideeën welkom!

    https://www.keymusic.com/nl/item/daddario-exl110-regular-light/

    https://www.keymusic.com/nl/item/daddario-exl140-light-top-heavy-bottom/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik dacht, met een Floyd is dat wel een dingetje. Maar de gitaar heeft een vast brug dus... wat zou dan het probleem zijn? En wat wil je dan laten afstellen, het brug zadeltje? Of mis ik wat?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.071

    Standaard

    Neck curve wellicht? Maar ik denk dat het verschil kleiner is dan tussen een standaard 009 en 010 setje.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 17 november 2019 om 22:43

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard

    Ja, dat bedoel ik: die curve. Is dat een verschil dat voor lastig hoge action of net buzz kan gaan zorgen, of valt dat wel mee? Wil vermijden dat ik een prijzige afstelbeurt naar de knoppen help...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ja ach, als je een goeie curve bij 010 hebt dan zal het niet zo'n vaart lopen, ik wil nog wel eens spannend doen met rare stemmingen maar dat geeft nooit problemen
    maar zelf uitproberen lijkt me het snelst & slimst
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Bij mijn weten verlaag je bij drop D tuning alleen de lage E. Dat doet niet merkbaar iets voor de curve.
    Hangt denk ik ook af van de stijfheid van de hals, niet alleen de stelpen bepaalt wat er gebeurt. De ene hals zal van zichzelf wat meer meegeven dan de ander.

    Heavy bottom strings zijn ook maar deels wat dikker Je zou ook kunnen experimenteren met alleen een dikkere lage E-snaar om de snaarspanning te compenseren.

    Groter nadeel lijkt me dat je voor echt dikkere snaren de topkam moet aanpassen en als je dan weer over gaat naar dunnere snaren zijn de slots te ruim.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Je hebt nog kans dat je de sleufjes in je topkam moet bijvijlen, dat de snaren wat blijven hangen. Dat heb ik wel 's gehad met zo'n drop setje. Ik vraag me alleen af of je het wel nodig gaat hebben. Van E naar drop D geeft niet ineens een enorme slappe snarenspanning. Dat begin je te merken als je standaard een volledige stap naar beneden gaat stemmen en van daaruit naar drop C. Dat wil slap worden. En zelfs toen vond ik een drop setje niet fijn spelen en ben terug gegaan naar een regulier .011 setje. In jouw geval is dat een .010 setje, dus misschien dat het voor jou wel werkt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard

    Bedankt voor al het gezond verstand! Ik ga er gewoon eens een.11 setje proberen. Dan is er niks van rare onevenwichtigheid, kan ik dat gewoon als nieuwe standaard nemen en 'iet telkens van gauge wisselen. Ik vond een.46 echt te slap in drop D, dat is met een.50 wel van de baan.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Gewoon ter lering ende vermaeck
    Ik heb in '82 een strat laten bouwen, de mode toen was dunne neck en 008/009 dus dat werd het ook.
    De gitaarbouwer zei toen hij hem overhandigde, de stelschroef zit nog los, er was geen reden om hem aan te draaien maar dat kan natuurlijk altijd.
    Uiteindelijk bleek ik het beste met 010/052 overweg te kunnen gaan en dat zit er ook op maar die stelschroef heb ik nog steeds niet aan hoeven draaien
    nou is de ene neck de andere niet maar een goed stukje hout draait zijn hand niet om voor wat heavy lifting
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Als je toch van plan bent de gitaar een afstelbeurt te laten geven zou ik eerst eens experimenteren met snaren om er achter te komen wat je wilt, om daarna de dure afstelbeurt te laten uitvoeren.

    Voor mij persoonlijk zou de afstelling nu wel erg erbarmelijk moeten zijn voor ik een andere volgorde aan zou houden.

    Niet omdat het per se kwaad kan het andersom te doen, maar dan ben je in 1 keer klaar ipv dat er tóch nog even wat moet gebeuren.

    Ik heb mezelf overigens wijsgemaakt dat er ook een factor tijd meespeelt waarin een gitaar zich wat kan "zetten".
    Ik spreek over het algemeen niet gitaren met een superlage aktie, maar ik heb er een met een afstand bovenkant 12e fret tot onderkant hoge e van 0,6-0,7mm. Die zou ik best voor een nummer even in Eb kunnen stemmen (even de floyd buiten beschouwing laten), maar als ik die zo een week of twee weg zet dan moet er toch echt wat aan de halscurve gebeuren, anders is er niet op te spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top