Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard HNGD: Ibanez AFS75T-TQ

    Wellicht herinnert men zich mijn Gretsch G5120, waar ik veel tijd, liefde, aandacht, werk en voor veel geld qua upgrades in had gestopt. Desondanks was de liefde niet wederzijds, kreeg er geen klik mee. E.e.a. viel te wijten aan de dikke body, die bovenop mijn niet al te slanke pens voor gestrekte armen met spelen zorgde (slightly overdriven, that is), maar vooral het nekprofiel (autocorrectie maakte er ff "necrofiel" van )and the overall feel. Ik heb mijn best gedaan, maar toch afscheid genomen. Destijds verkocht aan (toen al) ex-forumlid Joost de Ruig.

    Maar goed, het bleef nog altijd jeuken richting rockabilly achtig (semi-)hollow met Bigsby. Struikelde dit weekend over een Ibanez AFS75T-TQ met hardcase voor (vind ik) een alleszins aanvaardbare prijs (275 + vzk). Vroeger waren ze nieuw nog een stukkie goedkoper dan tegenwoordig, dat wel.

    Een full hollow thin body, turquoise/seafoam/mint green whatever, en al aardig gebleekt door zonlicht. Blind op laten sturen vanuit A'dam, gelukkig heel bij aankomst. Nieuwe touwtjes er op, en eigenlijk van meet af aan "good to go" qua afstelling. Wel veel smallere en plattere fretjes dan (in mijn herinnering) een AF75 (dikke hollow) die ik voor de Gretsch had.
    Ibanez versie van de Bigsby met de standaard nut, roller bridge en tuners gek genoeg trefzekerder dan met de upgrades op mijn Gretsch (Sperzel locking tuners, custom ordered Compton bridge)

    Ze is zeker geen schoonheid vergeken met mijn Gretsch, (iemand beschreef dit Ibanez model in deze kleurstelling hier ooit als speelgoedachtig) maar ze weegt echt geen drol, mijn Gretsch was bijna even zwaar als mijn Strats en LP, de Ibby is onversterkt prima, versterkt for now ff ruim voldoende (standaard ACH-1/2 PU's), maar neig op termijn naar een setje GFS Dream/Mean P90/P180/RetroTrons/Nashvilles, liefst in cheesy parelmoer wit. De saaie witte en weinig elegante pickguard er af geschroefd, wat imho een verbetering is. En aangezien er geen enkel kleurverschil is met de rest dacht de vorige eigenaar er kennelijk net zo over, en is de PG er volledigheidshalve weer opgeschroefd voor de verkoop.
    De switch zit echt op een klote plek, die ga ik omruilen met de onderste/buitenste tone-pot (tonepots gebruik ik doorgaans zelden... laat staan op een hollow body.. heb niks met een muffled jazz sound...)

    Helaas geen pictures van de mijne, Photo Fuck It/Imgur/etc accounts al lang niet meer gebruikt, login kwijt etc.
    Jullie moeten het dus ff doen met proudly found elsewhere Google foto's voor een indruk van vergelijkbare gitaren...
    De kleur van de bovenste met de looks van de onderste..





    Dikte van een AF75S:



    En de AF: (vind ik qua dikte wel mooier, maar zoals gezegd, niet op mijn lijf.

    Laatst gewijzigd door MarkS; 14 november 2019 om 23:11

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Misschien nog wat pimpen met (rode) dice knobs en een pin-up girls sticker?
    Laatst gewijzigd door MarkS; 14 november 2019 om 17:06

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk andere 'balans' in de vormgeving zit ten opzichte van een 'echte' Gretsch.
    Maar niettemin:happy new guitar day! Veel plezier ermee.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk andere 'balans' in de vormgeving zit ten opzichte van een 'echte' Gretsch.
    Maar niettemin:happy new guitar day! Veel plezier ermee.
    Klopt, body komt wat onbeholpen en nogal koddig over zeg maar. Een soort lelijke eend. Nu de zwaan er in zien te vinden. Maar bottom line is dat ze me speeltechnisch een stuk beter bevalt.

    Kleur doet een hoop ook. De AF75 was identiek qua vorm, maar viel niet echt uit de toon door de 3tone sunburst.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 14 november 2019 om 17:56

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Gefeli! Ik vind die kleur wel kek eigenlijk. Bodyvorm lijkt uit balans doordat die neckhumbucker ver naar binnen staat en de toets ver in de body doorloopt.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Bij de 17e fret is het inderdaad behoorlijk einde oefening. Maar de turnsport is nooit mijn ding geweest..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Heb ook een grotere veer in de trem gezet zodat de arm wat minder in de weg zit en voor een groter bereik zorgt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Klopt, body komt wat onbeholpen en nogal koddig over zeg maar. Een soort lelijke eend. Nu de zwaan er in zien te vinden.
    Ja, zó erg is het nou ook weer niet...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Gefeli! Ik vind die kleur wel kek eigenlijk. Bodyvorm lijkt uit balans doordat die neckhumbucker ver naar binnen staat en de toets ver in de body doorloopt.
    Had zelf meer het gevoel dat de schouders wat eh... lomper waren - meer naar buiten staken zeg maar, maar dat kan aan de foto liggen.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Met Gretsch, hoe mooi ik ze ook vind, kan ik geen vriendjes worden. Gisteren een Ibanez AS73 van 400 euro in handen gehad en die deed mij veel meer dan al die Gretsches bij elkaar. Natuurlijk is de AS73 heel wat anders dan een Gretsch maar vond het geluid mooier en beter bruikbaarder.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top