Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11

    Standaard

    Iedere mm actie verlagen betekent 2 mm lager bij de brug, dwz ca. 5 mm zakken bij de actie die jij wilt. Alleen het kambeen verlagen is dus inderdaad geen optie. De brug zal normaalgesproken ca 8-9 mm hoog zijn, deze verlagen kan ook niet. Dus zoals al eerder opgemerkt: je ontkomt niet aan een neck reset.
    Wat betreft de intonatie: 12-strings met een smal zadel hebben altijd de neiging vals te klinken hoger op de hals. Het zadel is gewoon te smal om het juiste verschil in compensatie aan te brengen tussen de dikke en dunne snaar van 1 paar. Dus als je een extra uitdaging wil: breder kambeen erin frezen en per snaar juist intoneren (na de hals reset :-) zie bijvoorbeeld https://mtnfruit.ca/get-the-most-out...string-guitar/

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Even gekeken, en dat gaat op die van mij niet; er zit een trussrod in de hals.
    Oops, ja dom van me. Filmpje is van een nylon
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vandaar mijn suggestie. Maar eigenlijk is het een nutteloze exercitie want de hals gaat alleen maar meer los raken.Hals los stomen en er opnieuw in lijmen lijkt me het beste.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Vandaar mijn suggestie. Maar eigenlijk is het een nutteloze exercitie want de hals gaat alleen maar meer los raken.Hals los stomen en er opnieuw in lijmen lijkt me het beste.
    Ja, het ziet er naar uit dat ik daar niet omheen kom. Het lijkt me trouwens ook wel een leuke klus (met maximale kans op mislukking haha).

    Ik zag op Youtube filmpjes waarin ze geen stoom gebruiken, maar een soort ‘hittestift’ om door de 15e fretslot heen warmte in de lijmnaad van de zwaluwstaart te brengen. Ik zit me nu af te vragen of er soldeerbouten zijn met een microstift die dun genoeg is om te gebruiken. Er bestaan wel micro-soldeerbouten (voor modelbouw en zo), maar de diameter van de naald moet klein genoeg zijn om hem in de fretslot te kunnen ‘injecteren’ zonder dat het gat zo groot wordt dat je het blijft zien als de fret terug op z’n plaats zit. Ik kan op internet niet vinden wat die diameter van zo’n stift is; hij zou max 2 à 3 mm moeten zijn denk ik. Stewmac heeft van die naalden, maar een goedkoop soldeerboutje van een paar euro doet precies hetzelfde volgens mij.

    https://youtu.be/HafSxxKPklg

    De toets op het bovenblad kan ik gewoon met een strijkijzer verhitten om de lijm er onder zacht te maken en met een paletmesje de toets los te maken. Zijn dat gewoon paletmesjes die je ook voor taartgarnering of schilderen gebruikt ?

    https://www.hobbyshop-online.nl/schi...set-1-2-3-4-5/
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 november 2019 om 12:44

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Dat zijn inderdaad dezelfde palletmesjes, deze zijn ook nog wel eens goedkoper te vinden bij diverse dicount winkels.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Daar moet toch wel wat goedkopers op te verzinnen zijn ... Stewmac heat stick.


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Het kan simpeler. Toets los stomen. Beide vlakken mooi glad schuren. Een dunne plak op de hals plakken, schaven en schuren in een wigvorm en de toets erop plakken. Wordt de hals verderop wel een hee klein beetje dikker. Is een beetje out of the box maar ook een optie.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Het kan simpeler. Toets los stomen. Beide vlakken mooi glad schuren. Een dunne plak op de hals plakken, schaven en schuren in een wigvorm en de toets erop plakken. Wordt de hals verderop wel een hee klein beetje dikker. Is een beetje out of the box maar ook een optie.
    Creatief ! Maar ik zie eigenlijk de uitdaging van een ‘echte’ neck reset wel zitten.
    Moet je dan trouwens het deel van het toetsbord dat op de body ‘ligt’ shimmen ? De hals gaat een beetje achterover, dus het fretboard-deel op de body komt omhoog ?
    EDIT: als ik er over nadenk moet dat niet, want de ‘knik’ zit bij de hiel natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 november 2019 om 19:38

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb eens zitten denken hoe ik de hals met eenvoudige middelen los van de body kan maken. In de meeste video's op Youtube doen ze dat door via gaten in de fretslot boven de lijmverbinding van de zwaluwstaart gaten te boren en daar stoom in te laten lopen. Die maakt de lijm zacht en dan kan je als het goed is de zwaluwstaartverbinding los wrikken. Natuurlijk nadat je eerst het toetsenbord op de kast hebt losgemaakt.

    https://youtu.be/0Ly5mdtHGzE

    Een stoom-inspuit-apparaat maken wordt me voor die ene keer te ingewikkeld: stoomketel opofferen, slang er met een koppeling aan vast maken, en een soort 'naald'zoeken waarmee je de stoom in de gaten spuit (ik zag al de suggestie van de naald van een voetbalpomp).

    In een video van Stewmac zag ik dat ze i.p.v. stoom met een 'heat stick' werken: een dun koperen staafje dat je op een soldeerbout monteert, en waarmee je zo de hitte van de bout in de gaten en de lijmnaad krijgt.

    https://youtu.be/HafSxxKPklg

    Daar heb ik verder over zitten denken; ik kwam eerst niet verder dan een spijker op de soldeerstift lassen, of een hele dunne soldeerstift zoeken die op mijn bout past. Tot ik de volgende ingeving kreeg, die ik morgen eens uit ga proberen op een gelijmd stuk testhout:

    - Twee stukken van de massieve koperen kern van een elektriciteitskabel strippen, op lengte knippen, en er twee ringetjes in knijpen (om ze fatsoenlijk uit de gaten te kunnen trekken);
    - Die stukken in gaten met dezelfde diameter schuiven en ze met een soldeerbout verhitten.

    Dat is hetzelfde principe als die heat stick, behalve dat dit niks kost, en voor eenmalig gebruik is dat beter dan die vijf tientjes die Stewmac er voor wil hebben. Verder is hun stick ruim 3 mm dik, en dat is knap veel vind ik. De fretjes zijn dunner !

    Wat denken jullie ? Heeft dit kans van slagen ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 november 2019 om 01:41

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Tuitje op een stoomcleaner maken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top