Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Actie verlagen van een akoestische 12-string

    Ik heb een goedkope tweedehands 12-snarige akoestische gitaar gekocht waar het nodige aan moet gebeuren. Vooral de actie is zo hoog dat er nauwelijks op te spelen valt. Laat staan dat de gitaar in de hogere regionen zuiver blijft; rond de achtste fret is de intonatie ruim een kwart toon ‘vals’.



    Dit is nog vóór het spannen van de truss rod: toen was de actie ruim 7 mm.



    Ik heb de hals met de truss rod zo recht mogelijk gemaakt, en alles gecheckt:

    Snaar indrukken bij de 12e fret - er zit ruimte tussen de 1e fret en de snaar van ongeveer een velletje papier. Alleen de dikke E had teveel ruimte; ik heb de nut voor die snaar iets dieper uitgevijld.

    Snaar indrukken bij de 1e en de 13e fret: er zit ruimte tussen de snaar en de 6e fret van dik papier (minder dan een credit card).

    De actie bij de 12e fret blijft (met een capo op de eerste fret) bij de dikke E: 5 mm en bij de dunne e: 4 mm.
    Dat zou resp. 2,6 en 1,8 mm moeten worden; zeg maar 3 en 2 mm.

    Volgens mij is het enige wat ik nu nog kan doen de brugkam verlagen. Klopt dat ?

    Probleem is dat de kam aan de lage E kant 3 mm, en aan de hoge e kant 2 mm hoog is. Ik hou dan bijna geen kam meer over ...

    Wie kan helpen ?

    PS: Er zit nauwelijks een ‘bult’ bij de brug; niet meer dan bij mijn andere akoestische gitaren.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 november 2019 om 17:01

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    2 topics met dezelfde vraag?

    Enfin, ik denk niet dat je onder een neck reset uit komt. De hals moet onder een (andere) hoek aan de body komen zodat de snaren meer parallel aan de toest lopen.



    Dat kan op heel onorthodoxe wijze als je geen zin hebt hier veel geld aan uit te geven
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    2 topics met dezelfde vraag?
    Yep; meer kans op antwoord. Het is errug rustig hier de laatste tijd.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Enfin, ik denk niet dat je onder een neck reset uit komt. De hals moet onder een (andere) hoek aan de body komen zodat de snaren meer parallel aan de toest lopen.



    Dat kan op heel onorthodoxe wijze als je geen zin hebt hier veel geld aan uit te geven
    Ik zit net te Youtuben op ‘neck reset’. Ik ben niet onhandig met hout en gitaren, dus als het allemaal niks wordt met simpele middelen dan kan ik dat altijd proberen. Ook jouw ‘onothodoxe’ manier ! Thanks !

    De gitaar is te slecht en te goedkoop om dat te laten doen door een bouwer. Dus in het slechtste geval heb ik voor een paar tientjes een oefen-gitaar gekocht om reparaties op uit te voeten.

    Ik zal beginnen met het flink verlagen van de brugkam om te kijken hoeveel dat al scheelt; daar kan ik niet veel aan verkloten, en anders kan er een nieuwe in.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 november 2019 om 19:29

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dat kan op heel onorthodoxe wijze als je geen zin hebt hier veel geld aan uit te geven
    Even gekeken, en dat gaat op die van mij niet; er zit een trussrod in de hals.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik kreeg in een ander topic waar ik dezelfde vraag stelde (sorry voor de verwarring) de tip om de brug los te maken en die af te schuren.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Halspen maakt het inderdaad onmogelijk om de cheapass zaag truc te doen. Brugzadel verlagen is een mooie truc. Als dat te weinig doet moet je heel de brug verlagen.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou eerst de brug er helemaal uithalen om te kijken of de snaren dan hoger moeten. Is dit niet het geval dan scheelt dit een hoop nutteloos schuurwerk.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Als de oorzaak idd het loslaten van de neck aan de hiel is dan helpt de brug lager zetten maar tijdelijk en bij een akoestische gitaar ook niet echt aan te bevelen wegens het onomkeerbare karakter.

    Maar de vraag is, wat is een reparatie jou waard? Neck reset laten doen is al gauw 200 euro.
    Misschien leuk om het zelf te doen en er een leerprojectje van te maken. Maar dan wel zeker weten dat een neck reset dingen kan oplossen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Als de oorzaak idd het loslaten van de neck aan de hiel is dan helpt de brug lager zetten maar tijdelijk en bij een akoestische gitaar ook niet echt aan te bevelen wegens het onomkeerbare karakter.

    Maar de vraag is, wat is een reparatie jou waard? Neck reset laten doen is al gauw 200 euro.
    Misschien leuk om het zelf te doen en er een leerprojectje van te maken. Maar dan wel zeker weten dat een neck reset dingen kan oplossen.
    Ik ga hem zeker niet laten repareren; dat is de gitaar niet waard. Alles wat er aan moet gebeuren doe ik zelf. Nou is een volledige neck reset natuurlijk niet iets wat een leek als ik makkelijk zal doen, dus ik begin eerst maar eens met

    1. Kijken hoeveel er van de brugkam af kan en of dat helpt. Maar om bij de 12e fret de actie 1 mm omlaag te brengen moet er bij de brugkam 2 mm af; dus het verlagen van de kam is niet voldoende verwacht ik.

    2. Het aan de onderkant afschuren van de brug zelf. Daar zit natuurlijk ook een maximum aan; het zal hooguit om een mm of twee gaan denk ik.

    3. Als dat allemaal niet genoeg is dan kan ik proberen zelf de hals los te maken. Dat is erg moeilijk, en daar is speciaal gereedschap (een soort stoomnaald, of een hittestift aan een soldeerbout) voor nodig. Daarmee breng je hitte door een gat in de 15e fretslot naar de zwaluwstaart waarmee de hals aan de body zit. Dan wordt de lijm zacht en kan je de verbinding voorzichtig losduwen en -wrikken. Dat bekeek ik tenminste zo op Youtube haha ! Waarschijnlijk mol ik de gitaar bij mijn eerst poging, maar die is niet veel waard en nu al helemaal niks, want hij is zo niet bespeelbaar.

    Het is trouwens hammer dat de gitaar niet zó goedkoop is dat de hals gewoon aan de body geschroefd zit. Ik zie daar toch echt een hielblok, en geen bouten ... Toch ?

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 november 2019 om 22:01

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top