Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.925

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Die heb ik destijds vervangen omdat ze zo microfonisch waren, dat je er door kon praten en jezelf terug hoorde uit je versterker
    Ben ooit eens bij een concert van Neil Young geweest, aan het eind van het nummer Fuckin’ Up riep hij ook iets door de pickup van Old Black (kon je gewoon letterlijk verstaan) dus je bent in goed gezelschap .

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Tarbacks zijn naar mijn weten een van Bills laatste wapenfeiten bij Gibson in de jaren 70. Daarna kwam Tim Shaw en dan opnieuw Bill (met printplaatjes en zo).
    Bill was gek op epoxy. Lastig om het kapje ervan los te krijgen zonder de hele pickup te beschadigen.
    Dirty Fingers mogelijk?
    Ik heb de oude advertentie terug gevonden en daar wordt wel echt over Super Humbucking pickups gesproken. Naar mijn weten zijn dat tar backs. De elementen die er in zaten toen ik de SG kocht ben ik nu wel haast zeker van dat het niet de originele geweest kunnen zijn. Dirty Fingers zijn het niet, dat weet ik wel zeker.

    Ik moet nog steeds even de grote onderdelen mand uitpluizen, zoeken waar de elementen gebleven zijn. Zal er tzt even een fotootje van schieten. Ik ben nu ook wel heel nieuwsgierig wat het wel is.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Nu wordt ie nog leuker. Ik heb ze zojuist terug gevonden. Er staat op de onderkant patent nummer 2.737.842 en dat zou wijzen op t tops. Maarrrrr... Dan zou er toch ook een t'tje op één van de bobbins zitten? Dat zit er bij deze elementen dan weer niet op.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dit zijn ze:



    Ik heb me zojuist een beetje ingelezen op Everything SG en kom daar posts tegen van mensen met hetzelfde verschijnsel. De info is niet helemaal eenduidig, maar wel dat Gibson in die tijd maar wat aan rommelde op dit vlak. De ontbrekende T zou kunnen duiden op wel een T top, maar bobbins van Schaller, die Gibson zo nu en dan gebruikte sinds ergens eind zeventiger jaren, tot ongeveer halverwege de jaren '80. Alleen lijken de bobbins dan weer niet op die op Everything SG, dus daarmee ben ik er helaas nog niet helemaal. En omdat de inktstamp dan weer wel aangeeft dat de elementen uit '83 komen, ga ik er dan toch wel vanuit dat het de originele elementen zijn van deze gitaar. Dat zou dan dus wel weer duiden op T tops, of in ieder geval Tim Shaw elementen, getuige het patent nummer, met andere bobbins. Ik denk alleen dat ik ze daarom niet als T tops kan verkopen, mocht ik dat willen.

    Blijkt wel dat Gibson in de Norlin periode wel heel veel heeft aangerommeld. Advertenties met foute info, afwijkende gitaren van hetzelfde bouwjaar, noem het maar op. In de nek van mijn SG ontbreekt bijv. een inleg in het eerste vakje, waar er eigenlijk wel eentje zou moeten zitten. ES-335's uit die tijd hadden daar weer geen inleg, dus zou me niet eens verbazen dat er een nekje is uitgewisseld ten tijde van de productie. Allebeide gitaren kwamen met blockinlays in die tijd, dus zou zomaar kunnen. Is ook zo'n raadsel dat ik waarschijnlijk nooit ga oplossen.

    Maar de tar backs, of T tops, of weet ik het, het blijft nog een beetje gissen. Lijkt er op dat Tim Shaw er wel mee te maken heeft. Wat ik dan ook nog wil gaan doen is ze doormeten. Zou moeten uitkomen op 7.5 K-ohms. Als ze daar op uitkomen, dan ben ik er wel haast zeker van de het T tops zijn, zonder een T'tje. Ik weet alleen bijgod niet hoe dat door te meten. Heb wel een multimeter in de schuur liggen ergens geloof ik. Zal me even inlezen hoe dat moet en dan maar fingers crossed dat ik op die 7.5 K-ohms uit kom. In dat geval vind ik het zeker de moeite waard om ze te laten waxpotten.

    En zo kom je er achter dat de, dacht ik, tar backs, ineens zomaar Tim Shaw elementen kunnen zijn. Hij is fijn.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Shaws uit die tijd hebben de 137/138 prefix wordt volgens mij commonly aangenomen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Shaws uit die tijd hebben de 137/138 prefix wordt volgens mij commonly aangenomen.
    Er zijn meerder Shaws met andere prefixes zoals 372 en 498 en deze denk ik ook. Tweede deel vd code is maand+ jaar.
    Zo zaten er zover ik weet verschillende types in LP dan er in bijv ES-en zaten.
    Ik heb verschillende van die Shaws gehad maar heb er nog nooit wat aangevonden.
    T-Tops vind ik wel erg fijn.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik durf het niet te zeggen. Wat ik uit die 402 kan opmaken, is dat het twee brughumbuckers zijn, als ik het goed heb. De 3 staat dan voor maart en 83 uiteraard voor 1983. Als ik de Wiki site er op nalees, dan zijn het wel Shaws, maar geen T tops. Zou een PAF remake moeten zijn en dus ook technisch gezien geen T tops. Dat patent nummer is dezelfde als van de originele PAF humbucker en staan ook in de T tops ingestanst, maar nu begeef ik me op glad ijs. Een PAF en een T top brughumbucker zouden wel allebei op 7.5 K-ohms moeten zitten, wat wellicht het zelfde patent nummer verklaard? Eén ding is zeker, het zijn geen Tar Backs en Bill Lawrence heeft niets te maken gehad met deze elementen. Dan kom je wel vrij snel op Tim Shaw uit. Ik had dan alleen gehoopt op T tops, maar dat zal het niet zijn.

    Misschien dat ik er een mailtje op uit moet sturen naar Gibson. Misschien dat zij het precieze er van weten.

  8. #18

    Standaard

    Ik heb trouwens nooit t-tops met deze stempels gezien. Alleen shaws.
    t-tops hebben een patent stickertje (oudere) of het pat. nr in de baseplate (latere)
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Ik durf het niet te zeggen. Wat ik uit die 402 kan opmaken, is dat het twee brughumbuckers zijn, als ik het goed heb. De 3 staat dan voor maart en 83 uiteraard voor 1983. Als ik de Wiki site er op nalees, dan zijn het wel Shaws, maar geen T tops. Zou een PAF remake moeten zijn en dus ook technisch gezien geen T tops. Dat patent nummer is dezelfde als van de originele PAF humbucker en staan ook in de T tops ingestanst, maar nu begeef ik me op glad ijs. Een PAF en een T top brughumbucker zouden wel allebei op 7.5 K-ohms moeten zitten, wat wellicht het zelfde patent nummer verklaard? Eén ding is zeker, het zijn geen Tar Backs en Bill Lawrence heeft niets te maken gehad met deze elementen. Dan kom je wel vrij snel op Tim Shaw uit. Ik had dan alleen gehoopt op T tops, maar dat zal het niet zijn.

    Misschien dat ik er een mailtje op uit moet sturen naar Gibson. Misschien dat zij het precieze er van weten.
    Shaws zijn geen t-tops en omgekeerd. Ik zou niet anders weten dan dat dit Shaws zijn.
    Het zijn idd wel dezelfde en da's vreemd in 1 gitaar. Das normaal als tijd een setje (brug + neck) van twee verschillende types.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Van wat ik er van gevonden heb, had ik ook eerder 401/402 verwacht eigenlijk. Maar Gibson schijnt wel wat meer aangerommeld te hebben in die tijd, dus niks verbaast me wat dat betreft. Als ze allebei hetzelfde meten, dan kan ik toch wel bijna zeggen dat het twee brughumbuckers zijn, mits die 7.5 K-ohms. Morgen maar 's doormeten, al weet ik nog steeds niet hoe en wat te meten. Voor nu denk ik Shaw PAF's, geen T tops. Schijnen allebei 7.5 K-ohms te meten, maar wel andere elementen inderdaad.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top