Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Gibson Tar Backs de moeite om te waxpotten?

    Ik heb nog ergens Gibson Tar Backs liggen uit m'n SG Standard van '83. Die heb ik destijds vervangen omdat ze zo microfonisch waren, dat je er door kon praten en jezelf terug hoorde uit je versterker en jankten als dat het de eerste van de maand was. Maar ik vroeg me af, is het nog een beetje de moeite om de originele kapjes er weer op te doen en ze te laten waxpotten? Ik zie het brugelement toch vaak voor een aardig bedrag verkocht worden. Het zijn niet de meest populaire Gibson elementen, maar kennelijk zit er toch nog een aardige verzamelwaarde aan?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Interessant; ik heb er ook nog eentje liggen, geloof ik. Geen idee of die microfonisch is ...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Tarbacks zijn toch expoxy filled?
    Je zou zeggen dat microfonisch dan geen optie is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Tarbacks zijn toch expoxy filled?
    Je zou zeggen dat microfonisch dan geen optie is.
    Waxpotten gaat dan ook niet lukken lijkt mij?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Expoxy? Epoxy moet dat natuurlijk zijn
    nee, waxen gaat dan niet en kapjes afhalen, zoals Brum blijkbaar heeft gedaan, ook niet dus ik heb sterk het vermoeden dat we het over verschillende pickups hebben.
    Ik heb een Gibson hum epoxy gehad, die zaten onder de naam superhumbucker in de Marauder en de single coil bij de brug was een Bill Lawrence Gibson blade, ook in epoxy.
    Ik heb sterk het vermoeden dat epoxy de invloed van Bill was maar not sure.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 november 2019 om 15:17
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Voor zover ik weet zijn dit wel de originele elementen uit m'n SG. Toen ik 'm kocht was ie origineel. Het enige waar ik destijds over twijfelde of het origineel was, was de brug (die inmiddels is vervangen). Gezien het jaartal zouden het wel tar backs moeten zijn. Maar dat epoxy verhaal heb ik ook ooit 's iets van meegekregen, dat zou best wel 's kunnen kloppen. Gezien ze wel echt mega microfonisch zijn moet ik ze toch nog 's uit de grote pedalen- en onderdelen mand halen, want nu begin ik toch ook wel wat te twijfelen. Ik kan me van destijds herinneren, dat toen ik de kapjes voor andere elementen wilde gebruiken, dat daar wel was onder zat. En als ik nu ook op afbeeldingen zoek, dan zijn de tar backs zwart aan de onderkant en dat zijn de mijn niet. Misschien dus wel Gibson, maar niet de originele elementen. Ik ga straks even graven...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    . Gezien het jaartal zouden het wel tar backs moeten zijn.
    Geen idee maar zover ik weet zijn het of Ttops (de standaard hummies), Lawerence Gibson's of Shaw paf remakes die van '81 in gitaren verschenen.
    Misschien dat er best veel meer varianten op het thema waren, misschien zegt Wiki daar iets over.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Een tar back is redelijk makkelijk te herkennen aan ... een achterkant die op teer lijkt.


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Oude advertenties zeggen wel dat het tar backs zouden moeten zijn. Helaas geen t tops, dan waren ze nog wel wat meer waard geweest.

    @Harold: Zo zien de mijne er in mijn herinneringen niet uit, dus geen tar backs.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Tarbacks zijn naar mijn weten een van Bills laatste wapenfeiten bij Gibson in de jaren 70. Daarna kwam Tim Shaw en dan opnieuw Bill (met printplaatjes en zo).
    Bill was gek op epoxy. Lastig om het kapje ervan los te krijgen zonder de hele pickup te beschadigen.
    Dirty Fingers mogelijk?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top