Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard Uitversterken akoestische gitaar

    Ik heb een akoestische gitaar, die ik voor (incidentele) live-doeleinden wil gebruiken.
    Dit zou dan in bandverband zijn, dus zeg gitaar, bas, drums, toetsen, en zang.
    Ik verwacht geen moeilijke fingerpicking subtiliteiten, maar meer niveau kampvuur + een beetje, zogezegd.

    Nu is het zo, dat mijn akoestische gitaar, een Larrivee L-01 (klinkt echt goed, destijds gekozen uit een hele rits yamaha, blueridge, furch, etc.....maar het is wel een poor mans larrivee ), geen enkele voorziening heeft om een kabel in te klikken.
    Ik heb al wat zitten googelen, en zoals ik het zie heb je een aantal systemen:
    - microfoon ervoor zetten --> niet praktisch in bandsituatie lijkt me?
    - Clip-on microfoon vlakbij/in het klankgat
    - magnetisch element
    - Piezo onder de brug
    - plak-piezo aan de binnenkant
    - modelling (iRig acoustic stage)

    Ik speel zo weinig akoestisch dat ik volgens mij niet héél kritisch ben vwb een exacte natuurgetrouwe weergave van de gitaar, maar ik heb in het verleden weleens met een dean markley magnetisch element voor montage in het klankgat gemonteerd, en daar werd ik niet vrolijk van, dan kan ik net zo goed clean elektrisch spelen.
    Tevens heb ik niet zo veel zin om de zijkant van de gitaar open te zagen om daar zo'n zwart regelpaneel in te stoppen; een jackuitgang / strappin heb ik geen problemen mee (lijkt me beter dan zo'n loshangend kabeltje uit je klankgat).
    Volgens mij kom ik dan al snel uit bij een onder-brug-piezo, óf plakpiezo's aan de binnenkant.
    Plakpiezo's + output jack koop je voor een paar euro op Aliexpress, oplopend tot >€100,- voor de K&K pure mini (waar dan nog een externe preamp bij moet?), met in het midden van deze prijzen de Prestige 330 van JJB electronics, die vrij goed beoordeeld wordt op internet.
    Of zou het toch verstandig zijn om bijvoorbeeld voor een LR Baggs Anthem set te gaan? Is wel weer flink duurder, en als je ziet dat je tegenwoordig niet veel meer hoeft te betalen voor een gitaar compleet met preamp etc etc (denk aan Sire bijvoorbeeld).
    Normaal gesproken kan ik het aan mezelf best verkopen als iets wat duurder is dan het zou hoeven zijn, op emotie, maar het elektrificeren van mijn gitaar is voor mij op dit moment een beetje een "zakelijke aangelegenheid". Het moet goed zijn, liefst een beetje degelijk en hufterproof, maar ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen; er zijn ook systemen van €500,-, en dat wordt me te gortig, want dan wordt het ook al snel interessant om deze gitaar in te ruilen en iets kant en klaars te kopen, waarbij ik dan het voordeel heb dat ik vantevoren al weet hoe het klinkt want dat kan ik dan testen.

    Iemand enige kijk op hoe ik deze weg zou moeten/kunnen bewandelen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    In mijn vorige akoestische gitaar had ik een k&k element, hoefde je alleen de piezo op de brug te monteren en de Jack input op de plek van de draagbare knop.
    En dan uitversterken via een DI.
    Geen gehak en gezaag in het hout en betaalbaar.

    Linkjes:

    https://m.thomann.de/nl/kk_pure_mini...yABEgK_R_D_BwE

    Eventueel pre amp erbij als je je volume wil kunnen regelen:

    https://m.thomann.de/nl/kk_dual_chan...yABEgLAO_D_BwE

    Pickup vind ik heel mooi natuurlijk klinken. Behoud je eigen gitaargeluid zonder veel kleuring. Iets waar veel pickup systemen last van hebben die erg metalig kunnen klinken.

    En als je echt gek wil doen deze, die heb ik in m’n Mayson:

    https://m.thomann.de/nl/lrbaggs_anth...SABEgKw8PD_BwE

    Top of the line, wel duur maar erg mooi !

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik heb eenzelfde "probleem" en heb daar ook al wat tijd ingestoken en mijn keuze zou de K&K Pure Mini zijn, zonder preamp. Goede recensies, redelijke prijs, netjes weggewerkt, zelf in te bouwen. What's not to like?

    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    L-01? Die ken ik niet. Wist niet eens dat die bestond. Ik heb zelf de L-02. Heerlijke gitaar.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Haha, ik begon te twijfelen of ik het nu verkeerd had. Nog even gekeken, maar de sticker binnenin zegt echt L-01.
    Het is zeg maar een sobere gitaar; geen binding langs de body, het enige "luxe" is de binding langs de toets. Fijne gitaar. Ik was op zoek naar een gitaar die wel een soort "glinsterend" hoog had bij tokkelen (een paar furchs met ceder top in handen gehad die dit mooi hadden), maar die niet begint te "kreunen" bij harder aanslaan. Deze had wat dat betreft best of both worlds (in deze prijsklasse).
    Ik heb hem al een jaar of 16, en het tweede setje snaren ligt er nog op, zo veel gebruik ik 'm.


    Ik zie die k&k ook als serieuze kanshebber (of de JJD tegenhanger); ik vraag me af of de €100,- voor 3 plakpiezo's nou zo veel beter is dan €1,- voor een drietal plakpiezo's van onze chinese vrienden.
    Ik wil wel een voorziening hebben om op zijn minst te kunnen muten, al is het maar om stil te stemmen. Geen idee of een preamp veel voordelen geeft, het stil stemmen is met een pedaal ook op te lossen zonder in de gitaar te hakken.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 2 november 2019 om 14:48

  6. #6

    Standaard

    Die K&K klinkt gewoon goed. Dat verwacht ik van cheapo piezoplakkertjes eerlijk gezegd niet. Fair enough, in mijn eerste klassieke gitaar wel eens voor 25 gulden (midden tachtiger jaren) een piezo laten zetten. Dat klonk nergens naar.

    Dat geld voor die K&K geef je 1 keer uit, kans is dat je dan gewoon daarna helemaal tevreden bent voor de rest van de levensduur van die gitaar. Met de budgetplakkertjes lijkt die kans me klein.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Haha, ik begon te twijfelen of ik het nu verkeerd had. Nog even gekeken, maar de sticker binnenin zegt echt L-01.
    Het is zeg maar een sobere gitaar; geen binding langs de body, het enige "luxe" is de binding langs de toets. Fijne gitaar. Ik was op zoek naar een gitaar die wel een soort "glinsterend" hoog had bij tokkelen (een paar furchs met ceder top in handen gehad die dit mooi hadden), maar die niet begint te "kreunen" bij harder aanslaan. Deze had wat dat betreft best of both worlds (in deze prijsklasse).
    Ik heb hem al een jaar of 16, en het tweede setje snaren ligt er nog op, zo veel gebruik ik 'm.


    Ik zie die k&k ook als serieuze kanshebber (of de JJD tegenhanger); ik vraag me af of de €100,- voor 3 plakpiezo's nou zo veel beter is dan €1,- voor een drietal plakpiezo's van onze chinese vrienden.
    Ik wil wel een voorziening hebben om op zijn minst te kunnen muten, al is het maar om stil te stemmen. Geen idee of een preamp veel voordelen geeft, het stil stemmen is met een pedaal ook op te lossen zonder in de gitaar te hakken.
    Nog even over muren. Het beste kun je dan zo’n tuner pedaal van tc electronic aansluiten, intrappen en je kan stil stemmen dan.
    Of zo’n Clip on tuner pakken van tc. Nadeel is dat je dan met zo’n k&k piezo niet kunt muren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Met de budgetplakkertjes lijkt die kans me klein.
    Geen idee, ik vraag het me gewoon af
    Nou kost zo'n K&K ook geen godsvermogen, dat scheelt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Nog even over muren. Het beste kun je dan zo’n tuner pedaal van tc electronic aansluiten, intrappen en je kan stil stemmen dan.
    Of zo’n Clip on tuner pakken van tc. Nadeel is dat je dan met zo’n k&k piezo niet kunt muren.
    Ik kan de gitaar sowieso muren, zonder of met K&K, maar ik denk dat ie dan wel beschadigt. De muur zelf ook, dat is wel zonde.
    Maar inderdaad, een pedaltuner zat ik ook aan te denken. Ik wil wel stil stemmen, ik haat stemmen met geluid; clip-on tuner en een passieve volumeregeling zou misschien ook nog kunnen.

    Ik zal nog eens wat verder grasduinen om er achter te komen of het wel of niet handig is om een preamp te hebben. Als ik namelijk later besluit dat ik vind dat ik een preamp nodig heb kan ik er beter meteen een LR Baggs Anthem in stoppen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Zo’n LR Baggs systeem klinkt erg mooi. Heb het duurste Anthem systeem in m’n Mayson en die kun je blenden. Dus verdeling piezo en normale microfoon signaal is met een draai aan de tone knop mogelijk. Werkt erg goed. Maar wel een systeem wat ruim 400 euro kost los.
    Stemmen die ik met een clip om tuner van tc electronic.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    €400?

    €250,- bij thomann zag ik?
    https://m.thomann.de/nl/lrbaggs_anthem.htm?glp=1&gclid=Cj0KCQjw9fntBRCGARI sAGjFq5H0kVCEmE-PLTSejlm8U6lrlZ6lhdeNHatytcg_IXXsLmZhDZZ9lnYaAsYfE ALw_wcB

    Dat wordt een beetje de afweging denk ik; als je de k&k weer uit wil breiden met een (pedaal) preamp (noem een bbe acoustimax) ga ik over die €250,- heen, én heb ik meer zooi; toch wel praktisch als het gewoon in de gitaar zit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top