Ik heb een akoestische gitaar, die ik voor (incidentele) live-doeleinden wil gebruiken.
Dit zou dan in bandverband zijn, dus zeg gitaar, bas, drums, toetsen, en zang.
Ik verwacht geen moeilijke fingerpicking subtiliteiten, maar meer niveau kampvuur + een beetje, zogezegd.

Nu is het zo, dat mijn akoestische gitaar, een Larrivee L-01 (klinkt echt goed, destijds gekozen uit een hele rits yamaha, blueridge, furch, etc.....maar het is wel een poor mans larrivee ), geen enkele voorziening heeft om een kabel in te klikken.
Ik heb al wat zitten googelen, en zoals ik het zie heb je een aantal systemen:
- microfoon ervoor zetten --> niet praktisch in bandsituatie lijkt me?
- Clip-on microfoon vlakbij/in het klankgat
- magnetisch element
- Piezo onder de brug
- plak-piezo aan de binnenkant
- modelling (iRig acoustic stage)

Ik speel zo weinig akoestisch dat ik volgens mij niet héél kritisch ben vwb een exacte natuurgetrouwe weergave van de gitaar, maar ik heb in het verleden weleens met een dean markley magnetisch element voor montage in het klankgat gemonteerd, en daar werd ik niet vrolijk van, dan kan ik net zo goed clean elektrisch spelen.
Tevens heb ik niet zo veel zin om de zijkant van de gitaar open te zagen om daar zo'n zwart regelpaneel in te stoppen; een jackuitgang / strappin heb ik geen problemen mee (lijkt me beter dan zo'n loshangend kabeltje uit je klankgat).
Volgens mij kom ik dan al snel uit bij een onder-brug-piezo, óf plakpiezo's aan de binnenkant.
Plakpiezo's + output jack koop je voor een paar euro op Aliexpress, oplopend tot >€100,- voor de K&K pure mini (waar dan nog een externe preamp bij moet?), met in het midden van deze prijzen de Prestige 330 van JJB electronics, die vrij goed beoordeeld wordt op internet.
Of zou het toch verstandig zijn om bijvoorbeeld voor een LR Baggs Anthem set te gaan? Is wel weer flink duurder, en als je ziet dat je tegenwoordig niet veel meer hoeft te betalen voor een gitaar compleet met preamp etc etc (denk aan Sire bijvoorbeeld).
Normaal gesproken kan ik het aan mezelf best verkopen als iets wat duurder is dan het zou hoeven zijn, op emotie, maar het elektrificeren van mijn gitaar is voor mij op dit moment een beetje een "zakelijke aangelegenheid". Het moet goed zijn, liefst een beetje degelijk en hufterproof, maar ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen; er zijn ook systemen van €500,-, en dat wordt me te gortig, want dan wordt het ook al snel interessant om deze gitaar in te ruilen en iets kant en klaars te kopen, waarbij ik dan het voordeel heb dat ik vantevoren al weet hoe het klinkt want dat kan ik dan testen.

Iemand enige kijk op hoe ik deze weg zou moeten/kunnen bewandelen?