Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Hoi Frans,

    Over het bekende (rock'n roll) schema schema A D E kun je prima a mineur pentatonisch spelen. Hoewel het vanuit de westerse muziektheorie niet zo logisch is klinkt het uitstekend. Over een akkoorden schema van A E en D kun je natuurlijk ook prima gewoon de A majeurladder spelen. (a b cis d e fis gis a). Dat is logisch aangezien de A E en D het eerste vierde en vijfde akkoord zijn van die ladder als je uitgaat van drietraps akkoorden.

    Vanzelfsprekend kun je ook de A majeur pentatonische ladder spelen aangezien dat een uitgeklede A majeur ladder is (de a majeur ladder waarbij de 4e en de 7e noot zijn weggelaten).
    Met de a majeur(pentatonisch) klinkt het wel heel anders. Een beetje kinderliedjesachtig. Wanneer je A mineur pentatonisch speelt klinkt het veel bleusier en donkerder.

    Nog even dit. Het is kenmerkend voor de blues, het spelen van een mineurladder over een I IV V schema. Bij de blues zie je overigens meestal dominant 7 akkoorden in plaats van majeur akkoorden. Het akkoordenschema wordt dan A7 D7 E7 in plaats van A E D. Ook dan klinkt het prima als je A mineur pentatonisch speelt.
    Laatst gewijzigd door Brad; 1 november 2019 om 23:37

  2. #22

    Standaard

    Bedankt Pepe, 'n stuk meer duidelijkheid voor me.
    Er is echter nog één ding wat ik graag aan wil halen.
    Ik speel vaak met 'n begeleiding; dus heb ik wat blues-mp3tjes gemaakt, danwel gedownload.
    De begeleidings-akkoorden op deze opname zijn (bijv.) 4 mt. C, 2 mt. F, 2 mt. C, 2 mt. G, 2 mt. C (de trappen).
    Als ik hierover onverwijld de tonen van de C majeur pentatonisch speel, dan 'vloekt' het hier en daar.
    En ik snap wel waardoor dat komt.
    In het F-akkóórd (begeleiding) dus NIET in de ladder, zit 'n F en die schuurt tegen de E van de pent. majeurtoonladder aan; in het G-akkoord zit 'n B die weer wringt met de C van de pent. majeurladder.
    Je kunt m.i. dus niet alle tonen van de pent. ladder spelen op ongeacht welke trap.

    Snijdt dit hout?

    Groetjes en alvast bedankt,
    Frans

  3. #23
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    C majeur pentatonisch schuurt niet met een F of een G akkoord. Wanneer je de noot e speelt over een F akkoord klinkt dat juist heel mooi. Dan krijg je ongeveer de klank van en Fmaj7 akkoord.
    Speel maar eens een Fmaj7 akkoord (f a c e). Klinkt schitterend.

    Over dat akkoordenschema moet C majeur pentatonisch prima klinken. Zoals ik al zei, het is een uitgeklede C majeurladder.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Je moet misschien ook wat dingen luisteren want het wordt nu gecompliceerd.

    Blues gitaristen switchen vaak tussen pent min en pent maj en ik zal uitleggen waarom:

    - pent min (SRV sound) past altijd op de 1.4.5. hoewel het een min. ladder is op maj. akkoorden
    (sterker, dat is essentieel voor de blues sound)
    - pent maj (BB King sound) is gecompliceerder omdat je, anders dan bij pent min. bij elk akkoord de scale mee moet verhuizen.
    In een A-D7-E7 voorbeeld: De A heeft een C# maar de D7 een C. en een C# blijven spelen klinkt kut. Wat bluesers dan doen is overschakelen naar de A pent min. (want die kan altijd)
    Dat steeds overschakelen van pent maj naar pent min hoor je constant bij de grote jongen en is essentieel voor de blues sound.
    (dit is maar 1 manier van wisselen. BB King speelt in een maj box en bend lastige noten een halve of hele toon hoger wat zijn stijl is geworden)

    De amateur denkt, jamaar, waarom niet ALTIJD de pent min gebruiken, die kan toch altijd?
    Het antwoord is, omdat het ook amateuristisch klinkt.

    Wanneer je van de een naar de ander overschakelt is arbitrair, zo lang het maar goed klinkt.
    En daarnaast heb je ook bends en double stops die daar tussendoor fietsen.

    Ga een goeie video kijken (en niet een van de vele wankers)

    Laatst gewijzigd door Pepe; 2 november 2019 om 16:44
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soepel58 Bekijk bericht
    Bedankt Pepe, 'n stuk meer duidelijkheid voor me.
    Er is echter nog één ding wat ik graag aan wil halen.
    Ik speel vaak met 'n begeleiding; dus heb ik wat blues-mp3tjes gemaakt, danwel gedownload.
    De begeleidings-akkoorden op deze opname zijn (bijv.) 4 mt. C, 2 mt. F, 2 mt. C, 2 mt. G, 2 mt. C (de trappen).
    Als ik hierover onverwijld de tonen van de C majeur pentatonisch speel, dan 'vloekt' het hier en daar.
    En ik snap wel waardoor dat komt.
    In het F-akkóórd (begeleiding) dus NIET in de ladder, zit 'n F en die schuurt tegen de E van de pent. majeurtoonladder aan; in het G-akkoord zit 'n B die weer wringt met de C van de pent. majeurladder.
    Je kunt m.i. dus niet alle tonen van de pent. ladder spelen op ongeacht welke trap.

    Snijdt dit hout?
    Ik ben bang dat ik toch een kratje moet doen....

    De C majeur pentatonische ladder is inderdaad niet meer dan een vijf tonige versie van de (7 tonige) C majeurladder. Met de tonen uit de C majeurladder kun je zowel het F akkoord als het G akkoord maken. Dus nee, je snapt niet (helemaal) waardoor het komt en het snijdt niet helemaal hout wat je zegt. Of liever gezegd, je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

    Het hangt er heel erg van af waar en wanneer je welke toon laat uitklinken (zie ook mijn vorige post). Als jij over het F akkoord de E die er net onder zit (een octaaf hoger is al weer een ander verhaal, want dan bouw je het akkoord uit, maar dan wringt ie ontzettend met de D# want je speelt hier in de blues over een F7 en niet over een F majeur 7), als jij die E daar laat uitklinken / gaat benadrukken dan "vloekt" of "wringt" dat (want je zit dan de grondtoon F in de weg, die E wil naar F oplossen/bewegen). Speel je m over het C akkoord dan is het een ander verhaal (is namelijk de terts uit C akkoord). Speel je m over G(7) dan gaat het ook niet helemaal lekker.

    Kortom: het is niet zo dat de tonen uit de ("juiste") ladder automatisch ook altijd zullen klinken. Je moet het namelijk zo zien: je harmoniseert, dus je speelt tonen die in het akkoord zitten of je voegt ze er aan toe door een willekeurige toon te laten klinken (of die nu in de ladder zit of niet maakt niet uit, het gaat een harmonisch geheel vormen met de rest en kan dus vloeken of samen vloeien of iets er tussenin). Iedere toon die jij aan het akkoord toevoegt heeft/geeft zijn eigen klankkleur en dat hoor jij/voel jij. En het maakt dus uit "hoe" en wanneer je ze speelt. Als jij bijvoorbeeld over dat F akkoord (snel achter elkaar) of liever iets voordat je naar F toegaat het loopje D-D#-E-F speelt en de F dan laat uitklinken, dan kunnen die E (en zelfs die D#, die niet eens in de ladder zit, maar wel weer in het F7 akkoord) ineens wel omdat ze een verbinding maken / de weg wijzen / de route zijn naar de toon F. Je horen snappen dat.

    (of is die D# eigenlijk een Eb? whatever ... volgens mij doe ik hier een kratje?)
    Laatst gewijzigd door NLF; 2 november 2019 om 16:19

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soepel58 Bekijk bericht
    Ga ik vervolgens over naar trap IV en later naar V, dan klinken niet alle noten, die bij het I-akkoord wél klinken.
    Dit is essentieel. In het I akkoord is de de 1 uit de ladder de grondtoon van het akkoord. In het IV akkoord is de 4 de grondtoon (1) van het akkoord. Bij V is de vijfde toon uit de ladder de grondtoon (1) in het akkoord waar je op dat moment in zit. De tonen uit de ladder krijgen dus een hele andere harmonische functie / klankkleur op het moment dat jij naar een andere akkoord gaat. De G is bijvoorbeeld de kwint van het C akkoord, dus op het moment dat jij over C speelt klinkt ie als kwint (en niet als grondtoon). Op het moment dat jij in G7 zit klinkt ie als grondtoon. De F is de 4 uit de ladder en zit niet in jouw C akkoord, maar op het moment dat jij in F zit is ie je grondtoon, ga je naar G7 dan is ie de dominant 7 uit jouw G akkoord. Voel je 'm? Het verraderlijke is dus dat alles steeds verspringt.

  7. #27

    Standaard

    Thanx NLF, voor deze uiteenzetting.
    Feit blijft, vlg. mij dat, terwijl er zoveel toonladders zijn zoals lydisch, mixolydisch, frygisch, dorisch etc. de verschillen onderling tussen die ladders vaak niet zo heel groot is (ooit maar één toon verschil).
    Als je 'n geboren improvisator bent, die alles op gehoor doet en kan spelen zonder patronen, omdat hij de hals kent, hoor je wel wanneer je de fout in gaat.
    Dus als, in feite, alle noten van de diatonische ladder bruikbaar zijn, ongeacht in welke ladder je zit, omdat je ze kunt gebruiken als 'loopje' naar 'n toon toe of in 'n andere functie, kun je je afvragen of je zo nodig moet weten van welk patroon (ladder) je gebruik maakt op dat moment.
    Je hóórt het toch, als je op 'n verkeerde toon eindigt.
    Wat heeft het dan, vlg. jou, voor zin om te weten uit welke (laddereigen) tonen 'n ladder bestaat en dat we in bijv. de pentatonisch mineur zitten? (los van het geval waarin iemand niet al te veel muzikaal gehoor heeft)?
    En meer nog: hoe kun je in godsnaam al deze patronen mineur, majeur, pentatonisch, dorisch, lydisch etc. uit je hoeft kennen?

    Groetjes,
    Frans

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ladders zijn leuk maar en helpen om inzicht te krijgen, meer niet.

    Als je ladders ook daadwerkelijk gebruikt om te soleren ga je zo klinken, ladders fietsen. Dat doen shredders, andere tak van sport.
    Ik zelf gebruik nooit ladders wanneer ik soleer. Je weet waar je root tonen (en dus de drieklanken) op alle snaren & posities zitten en bij een drieklank hoort een box en die boxen kan je verbinden.
    Dus bij soleren denk je een combinatie van noten, patronen en akkoorden. En je hebt trucjes in je mouw die je hebt verzameld.
    Maar toonladders niet.
    Op dit forum zijn een paar mensen die altijd met namen van kerktoonladders smijten maar dat zijn zolderkamer gitaristen, in een studio of rock podium heb ik nog nooit iemand iets horen roepen over een kerktoonladder.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #29

    Standaard

    Grmpff... ik noemde pas nog Frygisch, en wij hebben geeneens een zolder!

    Ladders zijn leuk maar en helpen om inzicht te krijgen, meer niet.
    Juist, toonladders oefen je om patroontjes in je vingers te krijgen, en evt. om zo'n ladder in je oren te krijgen. Niet om te leren improviseren.

    Zolang je een tab erbij moet zoeken als iemand vraagt of je vader jacob, sinterklaas kapoentje wil spelen heb je voor je improvisatie weinig aan een gealtereerde toonladder, of welke andere toonladder dan ook.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ja maar jij bent de uitzondering die de regel.. Harald... van Abba tot Zappa zeggen we dan.

    Maar het mag duidelijk zijn dat het geen streng afgebakende grenzen zijn.
    Aan de ene kant heb je de sixstringers die het vraag en antwoord van de katoenvelden in hun spel stoppen en aan de andere kant de shredder die Frygisch op een 1,4,5 uit hun tremlock gaan en daartussen zit van alles.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 5 november 2019 om 15:40
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top