Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard Een A mineur-vorm over een B majeur.... ??

    Goedendag,

    ik kom t volgende tegen wat ik niet snap.

    In dit filmpje (https://guitarlessons365.com/one-tri...d-positioning/) vanaf ong 1m07 speelt Carl op een B majeur (E-shape fret 7) de volgende noten:

    A G F#E D C B A G F# E D C B A

    Hij begint dus op een A, als ik het even logisch vanaf A opschrijf:

    A B C D E F# G A

    Als ik deze reeks tegen een B majeur toonladder aan hou dan krijg ik een voor mij totaal onlogische reeks:
    b7 1 b2 b3 4 5 b6 b7

    Omdat hij begint en eindigt op een A heb ik de reeks tegen een A aangehouden en krijg ik dit:

    1 2 b3 4 5 6 b7 8

    Dat ziet er al veel logischer uit maar:
    dit is zeker een mineur toonladder (de b3) maar geen natuurlijk, geen harmonisch en geen melodisch....

    Wat wel?

    En wat is de relatie met deze toonladder tov het beginpunt, de B majeur toonladder? (aangezien ALS ik al een mineurtoonladder bij een B zou denken ik op een G#/Ab uit zou komen als bijbehorende mineurtoonladder)?


    Heren,
    als eerste: alvast bedankt voor de antwoorden en als 2e: hou svp in gedachten (althans..stel je voor) dat je dit uitlegt aan iemand die zo ongeveer op Smoke on the Water niveau zit ... :-)

    Alvast hartelijk dank!


    Edit...3 kwartier verder:
    Volgens mij is het een aangepaste natuurlijke mineur-vorm waarbij de 2 vervangen is door een b2 (??)

    Natuurlijk mineur:
    1 2 b3 4 5 b6 b7 8
    Deze vorm
    1 b2 b3 4 5 b6 b7 8
    Laatst gewijzigd door Joppnl; 30 oktober 2019 om 13:39 Reden: (beperkt) voortschrijdend inzicht
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Dat is de Spanish scale: C C# E F G G# A# C C C# E F G G# A# C
    Je hoort hem in het begin van Beatles Buffalo Bill
    misschien zijn er andere benamingen maar ik noem hem zo en ik ben niet de enige

    Hier staat ie ook
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Frygisch dominant is dat! Dominant 7 met een b2.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_dominant_scale

    Je vraag over de a-mineur ladder is eigenlijk dorisch. De tweede kerktoonladder. Mineur met een grote 6 eigenlijk.


    Edit: Oeps, klopt niet. Hij speelt geen D# maar een D, zoals je al aangeeft. Dan zijn het denk ik gewoon twee aparte voorbeelden. Want A dorisch over B7 is niet echt een ding.
    Laatst gewijzigd door Luke-wannabe; 30 oktober 2019 om 15:21
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  4. #4

    Standaard

    @Pepe Luke kwam ertussen terwijl ik getikt was.

    Spanish is mooi voor de sfeer... en makkelijk te onthouden, instant spaanse klank. Je denkt nu vanuit C toch? itt toonsoort B van TS

    C Db E F G Ab Bb C dan toch? Die is echter net anders dan wat TS post. Deze compenseert de de kleine terts, naar een grote terts over het C akkoord.

    Toonladder van TS is toch B frygisch? 1 b2 b3 4 5 b6 b7 in B: B C D E F# G A B

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Ja, vanuit C, een kleine terts en een kleine 7 en de grap is de halve noot na de 1.

    Ik heb de redenatie van topicstarter niet gelezen, heb gewerkt vanuit mijn eigen oren. Behalve instant Spanish gebruik ik die toonladder ook in een rockabilly riff (maar dan in Am over een Em akkoord om het helemaal ingewikkeld te maken, Capt. Scarlett suspense )
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 oktober 2019 om 16:56
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Het is een beetje lastig, omdat ie over dat majeur akkoord een ladder speelt waar de terts (majeur) niet inzit maar een mineur terts. Theoretisch gezien mag dat niet / kan dat niet, toch doet ie het. Ik zou er niet teveel over nadenken en niet gaan analyseren.

    Misschien heeft het wel iets te maken met het tokkelen van tricky akkoorden?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Die connectie heb ik geen enkel moment overwogen, los akkoord, losse riedel
    die riedel heeft iets weg van een toonladder maar ook dat zegt niet heel veel
    en wanneer beide in context van een nummer kan je daar dan weer wat over zeggen
    maar tot die tijd, los akkoord, losse riedel
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Klopt. Hij speelt het achter elkaar, dus het staat eigenlijk helemaal los van elkaar

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Hoi Joppnl, tijdje geleden. Ik denk ook dat hij niet de bedoeling had om die dorische ladder van A over dat B majeur akkoord te spelen. Hij wil in video vooral laten zien dat het makkelijker speelt wanneer je je vingers in een bepaalde stand houdt.

    Toch kan je die noten best over een B majeur akkoord spelen. In die dorische ladder van A zitten dezelfde noten als als in B frygisch (beiden afgeleidt van de G majeur ladder).
    In de flamenco bijvoorbeeld wordt bijvoorbeeld vaak noten van de frygische ladder (wat een mineurladder is) over een majeur akkoord gespeeld.

    In de flamenco stijl soleares speelt men vaak de frygische ladder van E terwijl E majeur het grondakkoord is.

    Dus B frygisch kan je prima over een B majeur akkoord spelen.
    Laatst gewijzigd door Brad; 30 oktober 2019 om 21:36

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard

    Bedankt heren!

    ik ga alle antwoorden weer laten inwerken, top.

    Ja...tijdje geleden maar soms veel met 'liedjes-spelen' bezig...heel soms even geen gitaar (vaak is dat op t punt dat ik helemaal doordraai...zo-veel-dingen-nog-te-leren...)...dan weer theorie (en bijbehorende vragen.


    Dat intro van Buffalo Bill klinkt inderdaad ook zo en behoorlijk "Spaans" (ik vind t verder wel een dramatisch nummer trouwens...kende het niet ...met een reden kennelijk :-) )
    Wel leuk om te horen dat ie daar ook in zit.

    Nogmaals allen hartelijk dank!
    Laatst gewijzigd door Joppnl; 30 oktober 2019 om 22:43
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top