Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard Plannen voor album met veel (bas)gitaarinvloeden

    De afgelopen jaren heb ik veel albums uitgebracht met electronische (synthesizer) muziek.
    Gitaar kwam hierin maar mondjesmaat aan bod.
    Nou heb ik als plan om ergens in 2020 een album uit te gaan brengen met vooral (bas)gitaarinvloeden.
    Dit zou ik willen gaan doen in de sfeer van ondermeer; Ozric Tentacles, Tame Impala, Anathema, Radiohead, Editors, New Order etc.
    Qua stijl een beetje electro-rock-achtig; maar niet met teveel synthesizers (deze komen even op de 2e plaats).
    Weet nog niet helemaal hoe ik het wil gaan aanpakken, maar ik ben er best wel enthousiast over.
    Hier heb ik alvast een (basis)track die ik heel misschien ook wel op dit album wil gaan plaatsen;
    http://https://soundcloud.com/gardensofhega/freeway
    En deze wellicht ook nog;
    https://soundcloud.com/gardensofhega/may-revolution
    Wil het wel onder een andere naam gaan uitbrengen, aangezien het nogal een andere stijl gaat bevatten (dan wat ik vooral de laatste jaren heb gemaakt).

    Wie heeft eigenlijk ervaring met het maken van albums oid?
    En hoe gingen jullie daarin te werk?
    Laatst gewijzigd door hega; 27 oktober 2019 om 10:50

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Maar wat bedoel je precies?, het opname proces, nabewerking, productie, promotie, legal...
    Er zitten heel veel kanten aan het uitbrengen van een album.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik bedoel vooral het opname proces.
    Maar ook wel de nabewerking en productie.
    Ga vermoedelijk trouwens geen fysieke cd's hiervan uitbrengen; alleen online.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Het begint met eigen apparatuur natuurlijk
    een daw, een goede mic, koptelefoons, mengpaneel, boxen enz
    je moet rekening houden met;
    *1 of meerdere inspelers tegelijk
    *soort instrument
    ik bedoel daarmee dat een echt drumstel een andere ruimte nodig heeft dan een keyboard

    Je begin met een click en of drum track en dan ga je layeren, dan maak je een proefmix, ga je masteren en zet je alles op Spotify.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    Bedankt voor je reactie, Pepe.
    Vind deze interessant om te lezen.
    Zelf heb ik veelal gewerkt met Ableton en eigenlijk wil ik dit ook gaan gebruiken voor dit komende album.
    Wel zal het een hele andere manier van werken worden, aangezien ik voorheen veel deed met synthesizers etc, en nu vooral gitaar en ook basgitaar wil gaan gebruiken.
    Voor de drums wil ik vermoedelijk wel plugins gaan gebruiken, zoals Addictive drums.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Akoestische drums opnemen vereist specifieke kennis, veel microfoons en een ruimte waar je lawaai kan maken dus een plugin is slim (ook al mis je de interactie en dynamiek van een echte)
    Bas gaat altijd direct en voor gitaar gebruik ik voor zo'n setting modeling of een kleine tube amp naar gelang de pet staat.

    Het is trouwens niet verkeerd om alvast, in je hoofd at least, na te denken over een naam/conceptart omdat het handiger is om in een frame/mindset te werken voor een aantal redenen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    Nogmaals bedankt, Pepe.
    Even ingaand op je 2e alinea.
    Vind dat je hier volledig gelijk in hebt.
    Wil dit de komende tijd dan ook echt duidelijk gaan krijgen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    Heb hier ook nog een track die ik heb gemaakt aan de hand van een basgitaarlijn;
    https://soundcloud.com/gardensofhega...ade-in-ableton
    De synthesizers hierin zijn wel wat overheersend en dit wil ik op het uit te komen album toch wel gaan terugdringen.

    P.S.
    Link van de 1e track werkt niet meer.
    Vandaar dat ik hierbij even een nieuwe plaats;
    https://soundcloud.com/gardensofhega/freeway
    Laatst gewijzigd door hega; 31 oktober 2019 om 00:29

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 december 2012
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    355

    Standaard

    Er zit momenteel nog niet echt veel vaart in nieuwe (gitaar)nummers, maar heb er wel nog steeds een erg goed gevoel bij.

    Deze track zou ik wellicht ook wel kunnen gaan 'gebruiken';
    https://soundcloud.com/gardensofhega/come-back-alive
    Wat vinden jullie hier van?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik gebruik de laatste jaren ook Ableton Live Suite (nu 10.1.4) op een PC die hier speciaal voor gebouwd is. Ik heb een audio interface van Focusrite , de Saffire Pro 40 met 20 ins/outs. Ook heb ik een Push2 controller om drums en noten in te spelen. Ik vind op zich Live prettig werken, maar heb sinds twee ook Reason Suite 11, die voor lineaire opnames fijner werkt. Dit ondermeer omdat ik het leeuwendeel van mijn schrijfwerk in LIve in sessionview doe, en pas later, veel later alles in arrangement view afmaak.

    De soort van SSL Mixer in Reason vind ik prettiger werken dan het mixen in Live, dat is wel een feit voor mij.

    Als ik een song begin, zoek ik of een groove of een hook als eerste, maar soms kom ik gewoon met een akkoorden schema. Hangt er helemaal vanaf, maar sowieso komt bij mij de text als die er al komt als laatste.

    Tijdens het opnemen heb ik vaak al in de master bus een compressor en eq, en nu in Reason is dat helemaal fijn, die heeft een masterbus compressor. Als je trouwens veel met synths doet is Reason 11 Suite superfijn en uitgebreid. Ook kan je in Live 10 VST3 gebruiken, en Reason 11 geeft de mogelijkheid om zijn racks "uit te lenen" aan VST 3 hosts zodat je zonder Rewire te gebruiken de synths en fx's van Reason kan gebruiken. Let wel op kan alleen met Live 10, want 9 en lager ondersteunen geen VST3!!!

    Ook is het zo dat Rewire in Reason 11 niet meer ondersteund wordt!!!

    Ik probeer altijd zo weinig mogelijk te eq'en tijdens het opnemen, en andere fx's te gebruiken - alleen die twee masterbus FX's. Als ik het materiaal allemaal heb, ga ik eerst levellen met de faders. Dan pannen om ruimte te geven en maken, en daarna eq en dan pas fx's zoals reverb, delay etc.

    Hierna loop ik mijn hele mix nog na, solo ik wat kanalen om te zien of het allemaal ok is, maar belangrijker is het geheel.

    Masteren is lastig zonder de goede spullen cq software, daar ben ik nog niet uit........

    Wat ik schrijf zijn niet de regels, maar zoals ik het doe. Als jij voelt dat het ander moet voor jou: niets van mij aantrekken. Ik ga zo nog even luisteren naar jouw werk.....
    Laatst gewijzigd door miyaru; 11 november 2019 om 13:05

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top