Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Verschil Blacktop Filtertron en HS Filtertron

    Weet iemand het verschil tussen de Blacktop Filtertron die nu (dus niet in de 70's maar nu) in de wat goedkopere gretsch gitaren zitten en de HS filtertrons die in de proline zitten? Voor zover ik begrepen heb heeft die blacktop wat meer mids en de hs wat meer hoog en meer dynamiek. Er schijnt ook verschil in output te zijn maar ik weet niet welke harder gaat. De blacktops schijnen speciaal ontwikkeld/aangepast te zijn om met wat meer vervorming te spelen en wat meer PAF achtig te klinken? Klopt dat? Zijn er Gretschologen op het forum die dit weten?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik meen dat in de ri blacktops ceramics zitten wat sense maakt omdat Baldwin -de blacktop area- ook ceramic gebruikte.
    Alnico of ceramic zegt niet alles want er zijn meer parameters maar met natte vinger heeft ceramic wat meer wooly bass en geprononceerder mids en ook een wat steviger output en alnico fans hebben het over muzikaler en harmonische content.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Mmmh. OK. Dat zou wel eens kunnen kloppen. De HS filtertron is dan dus meer de typische oude gretsch sound (voor zover dat natuurlijk met reissue pickups lukt ...)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ja ach... vlak de gitaar zelf ook niet uit
    TVJones heeft de naam van beste reissue maar ik vind ze vrij agressief, de 60's Filtertros zijn warmer en ronder en zelfs mijn 70's Baldwin blacktop gitaren zijn big bold en clean maar zoals ik al zei, die pickups zitten op oude gitaren en je weet nooit wat het aandeel daarvan is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    ... 60's Filtertros zijn warmer en ronder en zelfs mijn 70's Baldwin blacktop gitaren zijn big bold en clean maar zoals ik al zei, die pickups zitten op oude gitaren en je weet nooit wat het aandeel daarvan is.
    Vergeet ook niet veroudering van elementen zelf. Magneten verliezen o.a. door ouderdom magnetisme. Dit gaat heel langzaam, maar als je het over een element van 50 jaar oud hebt zal het best iets meespelen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6

    Standaard

    heb je wel eens de Gauss waarden van oude elementen opgemeten ? of iemand op het forum ? heb meerdere malen strat en tele pickups uit de 60 doorgemeten en kwam eigenlijk op de zelfde waarden uit als de huidige pickups ! ( 25 tot 30 gauss)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top