Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Precies ja. Ik snap sowieso die buizenwissel manie niet. Ik speel vrijwel mijn hele leven op buizen versterkers (ja ik had amps kunnen schrijven) maar heb vrij weinig buizen vervangen. Dat doe je pas als je het gaat merken, het is geen servicebeurt zoals bij de auto!
    Hoe denk je het te gaan merken?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    "Dus die is flink bespeeld". Weet je dat zeker of is het een aanname?
    Die amp klinkt echt heel goed en staat daar vast in zo'n hok. Die heeft er wat uurtjes opzitten die amp.
    @arjan--> ik heb al contact met bax, ik hoop dat die binnenkomt maar bax kennende zal het mij verbazen als die 5 werkdagen klopt

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.787

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Hoe denk je het te gaan merken?
    Geluid wordt 'dunner', gaat een beetje kraken en/of wegvallen; je merkt het in elk geval gauw genoeg. Wel het risico dat het tijdens een optreden gebeurt. In mijn geval gebeurde het tijdens het bespelen door een aspirant-koper; na vervanging ging de koop gewoon door.
    Ben het wat betreft het vervangen van buizen overigens wel met Eric eens.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Geluid wordt 'dunner', gaat een beetje kraken en/of wegvallen; je merkt het in elk geval gauw genoeg. Wel het risico dat het tijdens een optreden gebeurt. In mijn geval gebeurde het tijdens het bespelen door een aspirant-koper; na vervanging ging de koop gewoon door.
    Ben het wat betreft het vervangen van buizen overigens wel met Eric eens.
    Inderdaad zo ja. Het geluid wordt ook minder dynamisch en je moet 'm steeds iets harder zetten voor hetzelfde volume.

  5. #15

    Standaard

    Het zogenaamde 'spetteren' is toch ook een teken van een versleten buisje?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    nevermind verkeerd gelezen
    Laatst gewijzigd door rozh; 25 oktober 2019 om 12:43
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmike Bekijk bericht
    Die amp klinkt echt heel goed en staat daar vast in zo'n hok. Die heeft er wat uurtjes opzitten die amp.
    Die eindbuizen krijgen nauwelijks op hun flikker want zo hard wordt er niet gespeeld en wat is "wat uurtjes opzitten"? Wordt wat gepingeld en af en toe komt er iemand voorbij die m echt test en aan de tand voelt maar over t algemeen slijten de buizen niet zo gauw op laag volume.
    En volgens die gene die mn versterker altijd onderhoud worden de buizen in Fender versterkers koud afgesteld dus ik zou me daar niet zo druk om maken.
    Laatst gewijzigd door ateng; 29 oktober 2019 om 11:17

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Zou voor mij ook de enige reden zijn om 'm langs een tech te brengen, om 'm wat warmer te laten biassen. Die buizen gaan nog jaren mee voor ze slechter gaan klinken. Bij mij gaan er niet eerder nieuwe eindbuizen in dan ergens tussen de drie en vijf jaar. Die zijn warmer gebiast en krijgen dikwijls goed op hun flikker. Uurtjeswerk doet niet veel voor eindbuizen.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Precies ja. Ik snap sowieso die buizenwissel manie niet. Ik speel vrijwel mijn hele leven op buizen versterkers (ja ik had amps kunnen schrijven) maar heb vrij weinig buizen vervangen. Dat doe je pas als je het gaat merken, het is geen servicebeurt zoals bij de auto!
    Klopt zeker voor preampbuizen.
    Zijn berekend op 10k uur. Military spec buizen zelfs op 100k uur.

    Moet je voor de grap eens uitrekenen hoeveel jaar je bezig bent om 100k uur te spelen.
    Wacht ik doe het even.
    Stel je speelt 10 uur per week.
    Dan is een military spec 100k buis versleten na 192 jaar spelen.
    Voor een 10k uut buis is dit 19 jaar.

    Waarom zie je dan toch zo vaak slechte buizen? Als buizen falen, is het in de eerste tientallen uren, ten gevolge van slechte constructie. Als preampbuizen die eerste uren overleven gaan ze makkelijk jaren mee.

    (dus als je ergens een stokoude gebruikte ECC83 iod op de rommelmarkt vindt, kopen die handel).

    Over powerampbuizen kan ik me niet uitspreken, kunnen zwaar afzien als ze niet goed gebiased zijn.
    Laatst gewijzigd door dejohan; 29 oktober 2019 om 12:15

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top