Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard bas alleen voor opnames

    Sinds twee jaar speel ik ook geregeld basgitaar. Dit doe ik puur voor opnames. Live nooit.

    Nu prik ik sinds die tijd, mijn squier bas, gewoon rechtstreeks in de mixer. Echter merk ik maar al te vaak, dat het me heel wat tweaken kost om het opgenomen bas geluid acceptabel te maken voor de mix.

    Wat ik merk is, veel te veel hoge tonen, en veel te weinig lage tonen.

    Ik zat dus in eerste instantie te denken aan een goed preamp pedaal hiervoor. Maar ik zag al best veel hoge prijzen hiervoor. >100 euro

    Ik zag voor <100 euro ook basgitaar versterkers van o.a. ashdown en ampeg.

    Wat kan ik nou het beste doen?

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Toch vind ik het vreemd. Een basgitaar zou gewoon zonder een pre-amp ook goed moeten kunnen klinken.

    Ik weet natuurlijk niet hoe je mix er verder uitziet. Als daar al superveel laag en midlaag inzit, dan is er dus nauwelijks plek voor iets anders in dat spectrum.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Of je koopt zo’n Behringer preamp. Heb je gelijk ook een DI en kost zo’n 2 tientjes.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik zou voor een goede DI gaan, preamp zit in jouw mixer........ Gebrek aan lage tonen, en te veel hoog is een impedantie mismatch wat je oplost met een DI. Passieve (Bas)gitaren hebben een hele hoge uitgangsimpedantie, en een mixer heeft een betrekkelijke lage ingangsimpedantie. DI staat voor direct input, en is dan ook wat het doet een (bas)gitaar of welk ander hoogohmig instrument/bron aansluiten op een laagohmige input. Een plugin gaat niet helpen mijn inziens, maar dat ben ik!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Of je koopt zo’n Behringer preamp. Heb je gelijk ook een DI en kost zo’n 2 tientjes.
    Dat is inderdaad een goede optie!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Inderdaad DI gebruiken, of high impedance input indien je interface die heeft.
    Kan ook de aard van het beestje zijn. Heb zelf een oude squire P-bass liggen om thuis op te pielen, en die als backup meegaat voor optredens, en die zou ik eigenlijk ook beschrijven als veel hoog, veel minder fundamentele noot. Herinner me een medebandlid (dat een pak meer ervaring heeft op bas dan ikzelf) zeggen dat als ik daarmee wou gaan opnemen, ik toch aardig wat met eq ging moeten prullen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top