Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Alternatieve stemming en hals

    Al even gezocht op 'alternatieve stemming' en dan kom ik vooral topics tegen welke er zijn, wat er moeilijk aan is etc. Op hardware gebied wordt dan wel gevraagd of de snaren niet zullen gaan breken, maar niet wat de consequenties zijn voor de gitaar.

    Ik vraag me dus af of je de hals niet krom trekt als je de snaren anders stemt dan wat standaard is. Of kan zo'n hals wel wat hebben.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.979

    Standaard

    Je zult meestal dan ook je snaren aanpassen aan de steming. Ik speel eigenlijk alleen nog maar in standaard stemming, maar wel bijv in C# standaard, of A standaard. Ik bereken dan met de D'Addario String Tension Calculator welke snaren ik moet gebruiken om dezelfde string tension te houden

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.779

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pat911 Bekijk bericht
    Ik vraag me dus af of je de hals niet krom trekt als je de snaren anders stemt dan wat standaard is. Of kan zo'n hals wel wat hebben.
    Vooropgesteld dat je geen buitenissige stemmingen gaat uitproberen, geeft dat m.i. geen problemen. Ik denk dat dat wél het geval is al je van snarendikte verandert, bijvoorbeeld van 0,009 naar 0,012. Maar de hals zal er niet van knakken
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    een hals zal niet torderen door een andere stemming of andere snaardikte. wat wel gebeurt is dat de halsholling/kromming verandert. kwestie van even uitrekenen op www.stringulator.com en je weet alles wat je weten wilt (pak wel even een normale stemming met normaal setje snaren, dus e standard 010-046 snaren, ter vergelijk erbij).

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de tips. Weer wat leesvoer en uitzoekwerk gevonden ivm snaren.
    Weet nog niet wanneer ik het ga doen, maar wil binnenkort mijn eerste gitaar gaan stemmen zoals Devin Townsend vaak gebruikt. Gewoon met tabs erbij wat spelen zodat het lekker klinkt.

    Maar ik moet me eerst nog beter verdiepen in tonen, schalen en noem maar op...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top