Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Martin style brug op een Suzuki dreadnaught lijmen

    Ik heb voor een prikkie een prachtige en puntgave, 43 jaar ouwe, Suzuki W5025 dreadnaught kunnen kopen. Bijna niet op gespeeld, prachtige goed bespeelbare gitaar met een heerlijke klank. Ik heb er een topic over aangemaakt:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...hree%95S-W-250

    De gitaar is helemaal gaaf, op de brug na. Daar zit overlangs, door de snaargaten, een barst in. De brug zit verder nog goed vast, en de gitaar is prima bespeelbaar. Toch wil ik op termijn die brug ooit vervangen. Het verwijderen van de gespleten brug durf ik wel aan, net als het verlijmen van een nieuwe brug.

    De barst:



    De Suzuki is gemaakt als een lookalike van Martin dreadnaught modellen. De brug ziet er ook precies hetzelfde uit als die op Martin gitaren.



    Er zijn Martin style bruggen te koop. Mijn vraag: hebben die allemaal dezelfde afmetingen ? Kan ik gewoon zo’n brug kopen en die op mijn Suzuki lijmen ?

    Deze bijvoorbeeld (maar er zijn ook ebben bruggen te koop):

    https://www.jaspermuziek.nl/Webwinke...e-P-145-P.html
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 oktober 2019 om 19:28

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    komt de brug los van de top?
    zo nee, waarom dan vervangen is mijn idee dan.
    als dan, dan zou ik eerder die naad opvullen met epoxy als de rest goed vast zit.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    komt de brug los van de top?
    zo nee, waarom dan vervangen is mijn idee dan.
    als dan, dan zou ik eerder die naad opvullen met epoxy als de rest goed vast zit.
    Nee de brug zit nog goed vast hoor. Dit is meer voor als ie later ooit toch eens los gaat zitten. Ik ben gewoon benieuwd of alle Martin style bruggen voor dreadnoughts dezelfde afmetingen hebben, en of die op mijn Suzuki dan dezelfde maten heeft.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Misschien beter om er niet zomaar op los te hakken; ( zie commentaar T.R) ; met een voorzichtige frees een sleuf van 12 mm breed 6/7 diep uithalen, hoekjes uitbeitelen, en dan met zuigende passing een nieuw stuk erin lijmen, en ( best op voorhand ) nieuwe pengaatjes boren.
    Vermoedelijker efficiënter dan de brug volledig vervangen.
    b) schitterend instrument !
    f.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    Misschien beter om er niet zomaar op los te hakken; ( zie commentaar T.R) ; met een voorzichtige frees een sleuf van 12 mm breed 6/7 diep uithalen, hoekjes uitbeitelen, en dan met zuigende passing een nieuw stuk erin lijmen, en ( best op voorhand ) nieuwe pengaatjes boren.
    Vermoedelijker efficiënter dan de brug volledig vervangen.
    b) schitterend instrument !
    f.
    Zo lang dat ding vast zit doe ik niks hoor ! En na bijna twee weken met de snaren op spanning zit ie dat ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top