Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24

Discussie: Voeding voor Relais

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht

    Die verbinding tussen de min van de brug en de ground moet natuurlijk weg en in plaats daarvan verbonden zijn met de min van de elco anders werkt het nog niet.


    Resumerend:
    De schakeling achter de brug moet geheel zwevend worden gemaakt. Doe je dat niet dan is het volgende het geval:

    Bij een trafo met centertap is het per direct einde oefening. De min diode's zijn direct kortgesloten en als ze niet uit elkaar knallen zal de trafo overlijden.

    Bij een trafo zonder centertap maar met balans weerstanden van twee keer 100 ohm zal er maar een halve sinus op de gloeidraadaansluitingen staan.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12

    Standaard Voeding relaisboard

    Hallo Fredjuh

    Kan ik beter een aparte 6 volt trafo , om problemen te voorkomen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Een aparte trafo met daarna de min van de DC aan GND is zeker de robuuste, nette oplossing, maar kost meer tijd en geld.

    Een zwevende voeding kan ook mits de (voet)schakelaar geïsoleerd is.

    Technisch ontwerpen is nooit:"Het moet zo en zo -punt-"
    Het is eerder:"Je zou *A* kunnen doen. Dat is mooi maar kost veel tijd en geld. Een andere oplossing is *B*, maar dan moet je wel rekening houden met *C* en *D*. Verder zou je ook nog... Maar dan..."

    Wij gaan die keuze niet voor jou maken.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik ging toch echt geen tweede trafo gebruiken hoor. Zwevend is een goede en gemakkelijke oplossing. Ik laat zelfs 12V ventilatoren draaien op de gloeidraad wikkeling.

    Misschien voor je gaat kopen even kijken in een laatje of er nog een oude telefoon oplader ligt. Zijn meestal ook 5V.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #15

    Standaard Voeding relaisboard

    Hallo Fredjuh

    Ik zie op internet een chassis mounting trafo 2x6 volt / 300Ma , is dat voldoende stroom voor het relais.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Hier staat een richtlijn voor het ontwerpen van voedingen:
    klik

    De trafo die je beschrijft, 2x 6 VAC / 300 mA, kun je gebruiken voor de 'FULLWAVE Capacitor Input Load'. Dan kom je uit op een maximale DC stroom van 300 mA. De spanning zal tussen de 4,7 Volt en 7,8 Volt liggen, afhankelijk van de belasting en het formaat van de elco. De 6 Volt relais die je bij TubeTown kun halen trekken tussen de 20 en 35 mA. Dus ja, die trafo is sterk zat.

    Probeer het zelf ook na te rekenen, daar leer je wat van. Ik reken met een spanningsval over de diodes van 0,7 Volt.

  7. #17

    Standaard Voeding relaisboard

    Hallo Fredjuh

    Ik ben zeer slecht in formules , en had zeer slechte cijfers voor wiskunde.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Geen probleem.

    Met die 2x 6 VAC / 300 mA trafo kun je tien relais van stroom voorzien. Met een elco van minimaal 1000 uF en minimaal 10 Volt zit je goed.

  9. #19

    Standaard Voeding relaisboard

    Hallo Fredjuh

    Dirk van TT zegt dat de 6 volt Relais 400 mw is , en dat is volgens mij 0.4 Amp en dus 400 ma.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bij 1 volt ja, maar je hebt er 6 en volgens de wet van ohm dus 6 x 0,3 = 1,8 W per kant.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top